הבנק העולמי: הכלכלה הגלובלית עלולה להתכווץ השנה בפעם הראשונה מאז מלחמת העולם השנייה

[למדור שוקי עולם] (עדכון) היקף הסחר הבינלאומי צפוי לסגת השנה בשיעור החד ביותר מזה 80 שנה, בהובלת מדינות מזרח אסיה ; הבנק העולמי העריך כי סך החוב שיגיע לפידיון ב-2009 במדינות המתפתחות יסתכם ב-2-3 טריליון דולר

הכלכלה הגלובלית עלולה להתכווץ השנה בפעם הראשונה מאז מלחמת העולם השנייה והיקף הסחר הבינלאומי צפוי לסגת השנה בשיעור החד ביותר מזה 80 שנה, בהובלת מדינות מזרח אסיה. כך לפי תחזית שפרסם אתמול (א') הבנק העולמי.

הבנק העולמי צופה כי לקראת המחצית השנייה של 2009, הייצור התעשייתי ברחבי הגלובוס עלול לרדת ב-15% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

המדינות המתפתחות עלולות לעמוד בפני גירעון בסך של 270-700 מיליארד דולר, השווה להיקף חבילת החילוץ שאושרה לאחרונה בארה"ב, כתוצאה מהשפעות המשבר העולמי. להערכת הבנק העולמי מקורות המימון מהמוסדות הבינלאומיים לא יספיקו על מנת לעמוד בצרכים הפיננסיים כאשר יותר ויותר שווקים מתפתחים ומתעוררים נפגעים מהמשבר.

"במידה והתרחישים הפאסימיים יתרחשו, הצרכים הפיננסים שלא יענו יהיו אדירים" נאמר בהודעת הבנק העולמי שפורסמה לקראת פגישת ה-G20 שתתכנס בחודש אפריל בלונדון. הבנק העולמי מוציא מיליארדי דולרים בשנה במסגרת מאבקו בעוני במדינות המתפתחות.

בשבוע שעבר הודיעה קרן המטבע העולמית כי המדינות המתפתחות יזדקקו לכ-25 מיליארד דולר ויתכן שסך זה יגדל ל-140 מיליארד דולר בשנת 2009 על מנת לענות על צורכי המימון שלהן.

עד לאחרונה השפעתו של המשבר על המדינות המתפתחות לא היתה ברורה דיה, אך הנתונים של התקופה האחרונה הדגישו את פוטנציאל הנזק לאותן המדינות, והביאו את המוסדות הפיננסיים העולמיים להתריע מפני המשבר. החשש הוא כי רבות מהמדינות המתפתחות לא יוכלו לאפשר לעצמן חבילות חילוץ משל עצמן וידרשו לעזרה ממקורות חיצוניים.

הבנק העולמי העריך כי סך החוב שיגיע לפידיון ב-2009 במדינות המתפתחות יסתכם ב-2-3 טריליון דולר. ל-104 מ-129 המדינות המתפתחות יהיה חשבון שוטף קטן יותר מסך החוב שידרשו לעמוד בו ב-2009, ולאותן מדינות ידרשו 1.4 טריליון דולר במהלך השנה הקרובה על מנת להתמודד עם המשבר.