אירופה סגרה במגמה מעורבת: הדאקס עלה ב-0.7%; אפ"י פיתוח צנחה ב-9.3% ומניית קרדיט סוויס איבדה 6.2%

התשואות על אג"ח של ממשלת בריטניה לעשר שנים מסוג gilt נפלו לרמה הנמוכה ביותר מאז 1989 ; HSBC איבדה 3.3% ; טוקיו ננעלה בשפל של 24 שנה ; הבנק העולמי: הכלכלה הגלובלית תתכווץ השנה בפעם הראשונה מאז מלחמת העולם השניה

המדדים המובילים באירופה חתמו את יום המסחר במגמה מעורבת בהמשך לנעילה השלילית של שוקי אסיה והעליות שנרשמו בוול סטריט בשעת הסגירה. את הירידות הובילו מניות הבנקים HSBC וקרדיט סוויס. ברקע, הבנק העולמי פרסם תחזית לפיה הכלכלה הגלובלית תתכווץ השנה בפעם הראשונה מאז מלחמת העולם השניה. במהלך המסחר נסוגו המדדים המובילים ביבשת לקווי 1996, ובסיום המסחר רשם מדד הStoxx 600 ב-1% לרמת שפל חדשה בה לא שהה מאז אותה השנה.

על פי התחזית שפורסמה אתמול (א') היקף הסחר הבינלאומי צפוי לסגת השנה בשיעור החד ביותר מזה 80 שנה, בהובלת מדינות מזרח אסיה. כך לפי תחזית שפרסם אתמול (א') הבנק העולמי. הבנק העולמי מעריך גם כי לקראת המחצית השנייה של 2009, הייצור התעשייתי ברחבי הגלובוס עלול לרדת ב-15% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

מנכ"לים של בנקים מובילים ביפן, באירופה ובארה"ב ייפגשו בקרוב בלונדון כדי לדון בעתיד המערכת הפיננסית. כך דיווח אתמול (א') יומון העסקים היפני "ניקיי". המפגש נועד גם לבדוק את פרץ ההצעות החדשות בסוגיות של רגולציה של המערכת.

"ניקיי" דיווח שממשלת בריטניה תארח את הפגישה, שתיערך ב-24 במארס, לאחר הפגישה של שרי האוצר של עשרים המדינות המפותחות והמתפתחות ביותר בעולם (G20) במהלך סוף השבוע, ולפני הפסגה של מנהיגי ה-G20 ב-2 באפריל.

פסגת ה-G20 בלונדון נועדה להעלות את כלכלת העולם על מסלול ההבראה, בעוד הבנקים מתמודדים עם דרישות תקיפות לכינון תקנות רגולטוריות חדשות: החל מהידוק הפיקוח על המגזר הפיננסי, וכלה במגבלות על הבונוסים לבכירים.

התשואות על אג"ח של ממשלת בריטניה לעשר שנים, מסוג gilt נפלו היום בכ-0.11% ל-2.95% - הרמה הנמוכה ביותר מאז 1989. נציין כי ביום שישי שעבר הבנק המרכזי של אנגליה (BOE) התחיל לרכוש אותן בבורסה של לונדון כחלק מההתערבות המוניטרית.

מדד פוטסי של לונדון עלה בסיום ב-0.3% ; מדד דאקס של גרמניה טיפס ב-0.7% ; מדד קאק של צרפת ירד ב-0.6% ; מדד SMI של שוויץ נותר ללא שינוי.

בזירת המטבעות, האירו יורד ב-0.84% ל-1.2561 דולר והליש"ט מאבדת 2.14% ל-1.3787 דולר.

בזירת המאקרו

הבנק המרכזי של אנגליה (BOE) קיבל אישור מן הממשלה להתחיל בנקיטת צעדים כמותיים ובמסגרת זו הוא צפוי להדפיס 150 מיליארד ליש"ט לשם רכישת נכסים במטרה לעודד את פעילות ההלוואות ולהמריץ את הכלכלה. המשנה לנגיד, צ'רלס בין, אמר היום כי הבנק המרכזי יכול להזרים כסף נוסף למערכת במידה והצעדים הראשוניים לא יניבו את התוצאות הרצויות. עם זאת, הוא סייג את דבריו ואמר כי אם תחול עלייה באינפלציה כתוצאה ממהלכים אלה, הרי שייתכן כי יהיה צורך לנקוט צעדי נגד.

מניות בכותרות

הבנק השוויצרי קרדיט סוויס בחר בהנס אולריך דואריג, לתפקיד היו"ר של הבנק. דואריג משמש כעת כסגן יו"ר הבנק. נציין כי קונצרן כור , מקבוצת IDB שבשליטת נוחי דנקנר, מחזיק ב-3.4% ממניות קרדיט סוויס.

מבטחת המשנה סוויס רה מינתה את יו"ר קרדיט סוויס לשעבר, וולטר בי. קייהולץ ליו"ר דריקטוריון החברה. החברה נאלצה לבקש הלוואה מוורן באפט לאחר שדיווחה על הפסדים.

ענקית הכרייה ונדנטה תרכוש את יצרנית הנחושת האמריקנית Asarco תמורת 1.7 מיליארד דולר (1.2 מיליארד ליש"ט) - 35% מתחת לסכום הראשוני של 2.6 מיליארד דולר, עליו הוסכם ביוני 2008.

מניית HSBC נסחרה בשפל של 12 שנה בהונג קונג, בשל הערכות כי היא עלולה לבצע מחיקות נוספות של הלוואות "בעייתיות".

מניות חברות האנרגיה והכרייה BHP ביליטון וריו טינטו רכזו עניין על רקע התייקרותו של הנפט, שנסחר מעל רף 46 הדולר לחבית, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו יורק.

הבנק הצרפתי BNP פאריבה ירכוש 75% מפעילות הבנקאות והביטוח של קבוצת הפיננסים פורטיס בבלגיה ובלוקסמבורג תמורת 2.88 מיליארד אירו (3.64 מיליארד דולר) במניות, כך שממשלת בלגיה תקבל נתח בבנק הצרפתי. הבנק הצרפתי אישר את הרכישה במהלך סוף השבוע, לאחר שממשלת בלגיה הסכימה לערוב להפסדים פוטנציאליים של הפעילות הנרכשת - ובכך תהפוך את הבנק הגדול בצרפת גם לקבוצה הבנקאית הגדולה בבלגיה ובלוקסמבורג מבחינת תיק פקדונות הציבור, בהנחה ולא יחול גם משיכות של הלקוחות.

יצרנית התרופות השווייצרית רוש לא מוותרת על רכישתה המלאה של חברת ג'ננטק . החברה השוויצרית העלתה בשבוע שעבר (ו') את מחיר הצעת הרכש לחברת ג'ננטק למחיר של 93 דולר למניה. החברה הודיעה כי תוקף הצעת הרכש יפקע בחצות שעון החוף המזרחי בארה"ב ב-20 למארס.

ישראליות באירופה

מידרוג, חברה בת של סוכנות הדירוג מוד'יס, הודיעה על הורדת דירוג סדרות האג"ח א' ו-ב' שבמחזור, אותן הנפיקה מירלנד פיתוח , שבשליטת אליעזר פישמן, לדירוג "Baa2" וקבעה לחברה אופק שלילי. הדירוג הקודם של מירלנד פיתוח עמד על "A3".

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס".

אפ"י פיתוח ריכזה עניין לאחר שהחברה האם, אפריקה ישראל , פרסמה אזהרת רווח רשמית. החברה הודיעה היום כי בדו"חות החברה שיתפרסמו בסוף החודש, תדווח על הפסד של 2.7 מיליארד שקל ברבעון הרביעי של 2008. שיעור ההשכרה של חנויות בקניון "מוסקו" עומד על 25% בלבד. אפ"י פיתוח צפויה להודיע על ירידה בשווי הנכסים שלה. אחת מנורות האזהרה המדאיגות באזהרת הרווח של אפריקה היא העובדה שרק 25% מקניון מוסקו סיטי שבמוסקבה הושכר, על אף שהפתיחה מתוכננת לעוד חצי שנה. החברה תפרסם את הדו"חות הכספיים שלה ביום שלישי הבא.