דיסקונט לבנק ישראל: לא נצליח ליישם במועד את ההנחיות החדשות לגבי חובות מסופקים

הבנק דיווח לפיקוח על הבנקים כי לא ישלים את היערכותו לעמידה בכללי חוזר "מדידה וגילוי של חובות פגומים, סיכון אשראי והפרשה להפסדי אשראי"

בנק דיסקונט דיווח לבנק ישראל כי לא ישלים את היערכותו למימוש ההנחיות החדשות לגבי חובות מסופקים. דיסקונט, המנוהל על-ידי גיורא עופר, דיווח לפיקוח על הבנקים כי לא ישלים את היערכותו לעמידה בכללי חוזר "מדידה וגילוי של חובות פגומים, סיכון אשראי והפרשה להפסדי אשראי" עד המועד הנדרש בסוף 2009, זאת "נוכח ריבוי המשימות המוטלות על הבנק שהבולטת בהן היא ההיערכות ליישום פרויקט באזל 2". כך עולה מדוחות החברה הבת מרכנתיל דיסקונט לשנת 2008.

מאחר ומרכנתיל דיסקונט תלוי בדיסקונט לצורך קבלת שירותי מחשב, דיווח גם מרכנתיל לבנק ישראל כי לא יעמוד ביישום החוזר בזמן. יצוין כי יישום החוזר נדחה לפני שנה מסוף 2008 לסוף 2009, זאת "לאור היערכות לא מספקת של הבנקים והבעייתיות במימוש השינויים במערכות המידע הממוכנות". בתגובה נמסר מבנק ישראל כי הוא אינו מתייחס לפעילות של בנק ספציפי. בנק דיסקונט לא היה מעוניין להתייחס.

שיטת הפרשה חדשה

כבר בדוחות הרבעון השלישי שהתפרסמו בנובמבר 2008 התריע דיסקונט כי "למרות מאמצים ומשאבים רבים שהוקדשו לנושא מתעורר חשש שלא יעלה בידי הבנק להשלים את ההיערכות במועד שנקבע". כעת כאמור חשש זה מתממש. ככל שדווח עד כה דיסקונט הוא הבנק היחיד שלא יצליח לעמוד בלוח הזמנים.

חוזר "מדידה וגילוי של חובות פגומים, סיכון אשראי והפרשה להפסדי אשראי" מעביר את הבנקים לשיטת הפרשה חדשה לחובות מסופקים. בשיטה זו לא ניתן יהיה לרשום הכנסות ריבית בגין "חובות פגומים". כך למשל, אם הבנקים סבורים כי יש לסווג חוב מסוים כ"חוב שאינו נושא הכנסה" עליהם להפריש את כל הכנסות הריבית הצפויות בעתיד בגינו מיד עם הסיווג בעוד שכיום מתבצעות ההפרשות בגין הריבית מדי שנה.

עוד נקבע בהנחיות החדשות כי יש לערוך הפרשות פרטניות לחובות מסופקים בהתבסס על ערך נוכחי מהוון של תקבולי הריבית הצפויים מהחייבים. כלומר, על הבנקים להפריש לחובות מסופקים כאילו לא יקבלו בעתיד את הריביות מהלווה הבעייתי.

בנק ישראל קבע כי שינוי שיטת ההפרשה לחובות מסופקים והגדרת סיווג החובות הבעייתיים בבנקים תעשה כך שבשלבי המעבר לא ייפגעו רווחי הבנקים. נקבע כי כל התאמה שתידרש תיעשה לקרן הון בהון העצמי ולא לדוח רווח והפסד. זאת מאחר שיישום ההנחיה היה גורם להפרשה גדולה וחד פעמית של מיליארדי שקלים לחובות מסופקים כדי להתאים את תיק האשראי.