בכיר החמאס בדמשק, מוסא אבו-מרזוק: "לא קיבלתי קלטת וידיאו של גלעד שליט"

בהתייחסות ראשונה לביקורו ברצועת עזה לפני כשבועיים, אמר אבו-מרזוק כי נפגש אך ורק עם בני-משפחתו ולא עם בכירי הזרוע הצבאית בעזה ; "גם לא קיבלתי מכתב משוביו של גלעד שליט"

לאתר חדשות ערוץ 2 (Mako / רשת)

על רקע הפרסומים בימים האחרונים בדבר מהות ביקורו בעזה, מכחיש בכיר החמאס בדמשק מוסא אבו מרזוק כי קיבל מכתב משוביו של החייל גלעד שליט, וטוען כי גם לא הועברה אליו קלטת וידיאו ובה הוכחה כי מצבו של שליט טוב. בראיון המתפרסם הבוקר בעיתון "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון, טוען אבו מרזוק: "איני יודע כלל אם שליט בחיים או לא. הפלגים החמושים שחטפו אותו הם שאחראים לגורלו".

אבו מרזוק התייחס לראשונה בכלי התקשורת לביקורו ברצועה, ואכן אישר כי הוא התקיים. "נפגשתי עם בני משפחתי ולא נועדתי עם שום בכיר בגדודי עז א-דין אל-קסאם", טען אבו מרזוק בראיון. הוא הדגיש כי לא העביר שום מכתב מגלעד שליט, וגם לא קלטת וידאו שלו.

בעניין מצבו של החייל החטוף, התנער אבו מרזוק מאחריות. "כל אינפורמציה בדבר גורלו של שליט נתונה בידי שוביו, ולא תינתן ללא מחיר", אמר. "אין כל חדש בעניין עסקת השבויים ומצרים עדיין מנהלת אותו", הוסיף.

הוא ציין כי החמאס דורש לשחרר תחילה 450 אסירים בעבור שחרור שליט, ובשלב השני 550 אסירים נוספים, בהם ייכללו בין השאר חברי הפרלמנט מטעם החמאס שנעצרו מיד לאחר נפילתו בשבי של שליט.

אבו מרזוק שב והדגיש את עמדת התנועה בדבר הפרדת עסקת שליט מהסרת המצור על עזה. "אנו מתנגדים לחיבור שעושה ישראל בין הרגיעה לעסקת האסירים", טען. "זוהי עמדתנו הסופית, ולא נזוז ממנה".

"אבו מרזוק קיבל מכתב וקלטת משוביו של גלעד"

אתמול דיווח עיתון בכווית כי אבו מרזוק קיבל לידיו קלטת וידאו חדשה בה מצולם החייל החטוף גלעד שליט - יחד עם מכתב בכתב ידו של החייל. הקלטת, נטען, מביאה עדות חיה כי מצבו של גלעד טוב.

העיתון "אל-ג'רידה", שדיווח בימים האחרונים בהרחבה אודות ביקור הבזק שערך סגנו של חאלד משעל ברצועת עזה, ציטט מקורות בכירים בעזה באומרם כי במהלך פגישתו עם רמטכ"ל החמאס, אחמד אל-ג'עברי, קיבל אבו מרזוק קלטת וידאו בה נראה החייל.

עם זאת, בניגוד לדיווחים הקודמים, הפעם אמרו המקורות כי את המכתב "אכן העביר אבו מרזוק למשרד החוץ הסורי", בעוד שאת הקלטת "הוא החליט לשמור בידי החמאס".

לעיתון נודע מפי גורמים בחמאס כי הארגון מתכוון לעשות שימוש בקלטת כקלף מיקוח במו"מ מול ישראל. על פי הדיווח, חמאס "לא יהיה מוכן להעביר את הקלטת לישראל, אלא אם כן תירשם התקדמות משמעותית ורצינית מצידה של ישראל במשא ומתן על עסקת השבוים".

אותם המקורות ציינו כי החמאס רואה בקלטת "קלף חזק ונקודת יתרון", ואף הוסיפו כי המצרים עודכנו בדבר קיומה של הקלטת, וכי היא הועברה לאבו מרזוק.

"חמאס רצה לתת קלטת - אולמרט אמר 'לא'"

בראשית החודש דיווח העיתון הבריטי "אובזרבר" כי החמאס פנה מספר פעמים בשנים האחרונות לישראל, באמצעות גורם שלישי, והציע לה לדון בעסקת שליט. מהדיווח בעיתון עולה כי ראש הממשלה אהוד אולמרט דחה על הסף כל רצון של החמאס למשא ומתן, חרף העובדה שבמבט לאחור - תנאיו היו גמישים הרבה יותר.

על פי הדיווח, החמאס הציע באחת מפניותיו לישראל - להעניק לה קלטת וידאו ובה אות חיים משליט, ובתמורה ביקש את שחרורם של כמה אסירים ואסירות פלסטיניים שנשפטו לתקופות מאסר קצרות בבתי הכלא בישראל. אולמרט סרב להצעה הזו בטענה כי "לישראל יש כבר די הוכחות לכך שהחייל בחיים".