אירוס הגלבוע מקבוצת ברונפמן-פישר ניגשה לבדה למכרז לחכירת מתחם איקאה בראשל"צ - וזכתה

הצעתה היתה גבוהה ב-36 שקל ממחיר המינימום - 132 מיליון שקל ; במכרז החוזר בנובמבר נקבע כי הזוכה יתבקש לשלם גם 293 מיליון שקל דמי השבת השקעות לאירוס הגלבוע ; סניף איקאה השני יעסיק 450 עובדים

אין הפתעה: במכרז החוזר של מינהל מקרקעי ישראל לחכירת המתחם במעוין שורק בראשון-לציון זכתה החברה היחידה שניגשה, אירוס הגלבוע שבשליטת קבוצת ברונפמן-פישר. הצעתה היתה גבוהה ב-36 שקל ממחיר המינימום הנקוב - 132 מיליון שקל.

כזכור, בנובמבר האחרון פירסם המינהל את המכרז החוזר לחכירת המתחם, לפיו מעבר למחיר המינימום על הקרקע - שנקבע כאמור על 132 מיליון שקל - התבקש הזוכה לשלם גם 293.6 מיליון שקל דמי השבת השקעות לאירוס הגלבוע בגין עלויות הבנייה שבוצעו במקום.

סעיף זה במכרז הוא שהדליק בשוק נורות אדומות. ההנחה היתה כי לאף גורם אחר מלבד אירוס הגלבוע לא ישתלם להתמודד במכרז. בעקבות זאת הוגשה עתירה לבית משפט העליון לעצירת המכרז. בדצמבר השיבה המדינה לעתירה, בטענה כי אין מקום להרוס מבנה ותשתיות בעלות של כ-300 מיליון שקל. בנוסף הזכירה המדינה כי הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה הפקידה תוכנית מתאר חדשה המאשרת את בנייה.

השתלשלות האירועים במתחם, שיועד לסניף השני בישראל של רשת הרהיטים השוודית איקאה, החלה כשבפברואר 2006 זכתה אירוס הגלבוע במכרז המינהל לחכירת מתחם מעוין שורק בשטח 98 דונם. אירוס הגלבוע הציעה 147 מיליון שקל, ואילו גזית גלוב ישראל הגיעה למקום השני לאחר שהציעה 145.4 מיליון שקל. אז הודיעה איקאה כי תפתח סניף במקום עד סוף 2007.

אולם, בדצמבר 2007 ביטל בית המשפט את זכיית אירוס הגלבוע במכרז, בנימוק כי איקאה הופלתה לטובה כשקיבלה התחייבויות ותנאים כלכליים מועדפים מעיריית ראשון-לציון ומהוועדה לתכנון ולבנייה. השופטת נורית אחיטוב פסקה כי איקאה והגורמים בעיריית ראשון-לציון "פעלו בניגוד לשלטון החוק".

המכרז החוזר אמנם הגדיר את המתחם ככזה המיועד לתעשייה, אך לפי אחד הסעיפים - על המתחם חלה תוכנית מסחרית שנכון לפרסום המכרז היתה בהליכי דיון בוועדות הסטאטוטוריות.

מדובר בתוכנית שהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז מרכז הפקידה בתנאים בחודש מאי, שקובעת כי במתחם ניתן יהיה לעשות שימוש למסחר ולמקם מוקד אחד של מסחר מיוחד בהיקף של 24 אלף מ"ר - שטח שלא ניתן לחלק למספר חנויות - והכוונה היא לאיקאה.

מינהל מקרקעי ישראל הודיע כי הזכייה כפופה להחלטת בית המשפט בעתירות המינהליות שהוגשו נגד פרסומו.

יעסיק 450 עובדים

קבוצת פרונפמן-פישר מסרה בתגובה, כי "מדובר בצעד חשוב נוסף לקבוצה ולמותג איקאה בישראל, אולם יותר מכל זוהי בשורה חיובית ביותר לכ-450 אישה ואישה שיגוייסו לעבודה בחנות איקאה, בעיקר על רקע המשבר הכלכלי ומשבר האבטלה הגובר".

יו"ר איקאה ישראל, רון הדסי, מסר כי "ועדת ההתנגדויות שליד הוועדה המחוזית מרכז צפויה לדון בראשית חודש מאי בהתנגדויות שהוגשו לתוכנית בניין העיר שאושרה להפקדה בידי הוועדה המחוזית מרכז. הוועדה המקומית ראשון לציון המליצה פה אחד לדחות את ההתנגדויות. אני מקווה שההליך יושלם בקרוב".