אותו טלפון, 500 שקל הפרש: פערי מחיר גדולים בין דגמים זהים של 3 חברות הסלולר

"גלובס" השווה מחירים של 5 מכשירים הנמכרים במקביל ע"י 3 המפעילות - וגילה כי למרות כניסתה לעולם ה-GSM, פלאפון לא מציעה מחירים זולים יותר מסלקום ואורנג' - וההפרשים עדיין מחייבים את הלקוח לבצע השוואה

כניסתה של פלאפון לעולם מכשירי ה-GSM, מאפשרת לראשונה השוואה אמיתית בין מכשירי הרשת החדשה של המפעילה, לטלפונים של סלקום ואורנג'. פלאפון מציעה 12 דגמים חדשים אצלה ברשת, כאשר 5 מתוכם הם מכשירים זהים לאלה שנמכרים אצל המפעילות המתחרות.

אחת הבעיות שהיו עד היום לפלאפון ובעיקר ללקוחותיה, היא שמכשירי החברה שפעלו על הרשת הישנה של החברה (CDMA), היו יקרים באופן קבוע מטלפונים עם יכולות דומות או נחותות יותר מאלה שנמכרו בטכנולוגיית ה-GSM אצל המתחרות. למרות שפלאפון היא שחקן חדש בטכנולוגיה, עדיין לא נראה שהיא מנסה לקחת לקוחות מאורנג' ומסלקום באמצעות תחרות במחירי המכשירים שלה. בבדיקה שביצענו, רק מכשיר אחד היה זול יותר מאשר אצל המתחרות, כאשר שני מכשירים אחרים היו יקרים יותר.

"גלובס" בדק את מחירי המכשירים החדשים המוצעים ב-3 המפעילות (ראה טבלה) ומצא שהפרשי המחירים יכולים להגיע ליותר מ-550 שקל בין הדגמים אותן מציעות המפעילות. מדובר במחירי המחירון של המכשירים ובחישוב של עלות המכשיר לאחר 36 חודשים. כך למשל, סמסונג Soul נמכר בסלקום בעלות של 55 שקל לחודש (סך הכול: 1,980 שקל). אותו מכשיר יעלה לכם בפרטנר 39 שקל לחודש (סך הכול: 1,404 שקל). הפרש של 576 שקל ל-3 שנים והפרש של 16 שקל לחודש. כמובן שהמפעילות מציעות החזרים חודשיים עבור המכשירים שלהם: פרטנר תחזיר את כל סכום המכשיר בכל חודש, כאשר החשבונית של הלקוח תגיע ל-200 שקל. סלקום תחזיר גם היא את כל הסכום לאחר שימוש של יותר מ-150 שקל בחודש בדקות שיחה. גם דגם סמסונג אומניה נמכר בהפרש גבוה בין המפעילות השונות, אשר מגיע ל-280 שקל ב-3 שנים. בעוד שסלקום ופרטנר מציעות את המכשיר ב-119 שקל לחודש (סך הכול: 4,284 שקל), פלאפון מציעה את המכשיר ב-109.90 שקל לחודש (סך הכול: 3,956 שקל). למדברים מעל ל-149 שקל, האומניה יעלה 59.90 שקל. צריך לציין שלקוחות סלקום שרוכשים את המכשיר מהאתר של החברה, מקבלים 10% הנחה.

מי מסבסדת יותר?

מה גורם למכשיר זהה להימכר בהפרשים גבוהים כל-כך בין המפעילות השונות? המסקנות שעולות בשיחות עם גורמים מתעשיית הסלולר מצביעות שמדובר בעיקר ברצון של המפעילות לסבסד מחיר של מכשיר אחד על חשבון דגם אחר, בעקבות מבצע מסוים או מחיר טוב יותר שאותה מפעילה קיבלה מהיבואן. המחיר בו המפעילות קונות את המכשירים שלהן, לא זהה בין שלושתן. מפעילה תקבל מחיר אחר אם היא תקנה 100 אלף יחידות או 20 אלף יחידות של דגם מסוים. גם היבואניות מבהירות למפעילות שאם הן יקנו כמה דגמים וירחיבו את הקטלוג שלהן עם ייצוג מכובד יותר של חברה מסוימת, הן יקבלו מחיר יותר טוב.

לעתים המפעילות הסלולריות מתמחרות מכשיר במחיר יותר גבוה, כי הן לא רוצות שהלקוחות ירוצו לקנות רק דגם אחד. יש גם תקופות שהמפעילות נתקעות עם כמויות גדולות של מכשירים ולכן הן מתמחרות אותם במחיר יותר נמוך, בלי קשר למחיר הקנייה שלהם. כמו כן, למפעילות יש תמריץ יותר גדול לסבסד מכשירים שיש להן מלאים יותר גדולים שלהם או מכשירים שהם חשבו שיימכרו יותר טוב, אבל בפועל המכירות לא מספיק טובות.

מלבד סבסוד ישיר של מחיר הטלפון, 3 המפעילות משתמשות גם בסבסוד עקיף, כאשר הלקוחות שלהן נדרשים לדבר בשווי מחיר מסוים. מבחינת המפעילות מדובר בחסם שיגרום רק ללקוחות שמדברים הרבה לקחת מכשירים יקרים שמסובסדים בצורה משמעותית.

בסופו של דבר, מחיר המכשיר נקבע על-פי רצונה של המפעילה לדחוף דגם מסוים. ללקוחות נשאר לבדוק בדיוק כמה עולה אותו טלפון אצל המפעילה המתחרה ולנסות לראות מי מהן תסכים לסבסד אותו קצת יותר.

בפלאפון לא זול לדבר בווידיאו

בניגוד למתחרות, אצלן מתומחר השירות כשיחה רגילה, בפלאפון גובים עבורו מחיר קבוע של שקל אחד. פלאפון: בקרוב תושק חבילה מוזלת

עם כניסתה של פלאפון לעולם ה-GSM, יכולים לקוחות החברה ליהנות משירות בסיסי בעולם הזה - שיחות וידיאו. השירות שקיים כבר מספר שנים בסלקום ובאורנג', מאפשר ללקוחות החברה לדבר ביניהם בשיחות וידיאו במכשירים תומכים, בעלות הרגילה של דקת זמן אוויר בה הם מבצעים שיחה קולית, בהתאם למסלול אליו הם משויכים. בפלאפון החליטו, משום מה, שהשירות הזה מצדיק גבייה יקרה יותר מדקת זמן אוויר רגילה ולכם הם גובים עליו מחיר קבוע של שקל אחד.

הבחירה של פלאפון לגבות על השירות הזה מחיר גבוה מעט תמוהה. שירותי שיחות הווידיאו לא הצליחו עד היום בעולם וגם לא בארץ, אולם המפעילות הסלולריות דואגות לגבות עליו מחיר רגיל של שיחה קולית, כדי להוריד את החסם הכספי של השימוש בו. כמו כן, גם יצרניות הטלפונים עדיין ממשיכות להוציא כמעט כל דגם חדש עם תמיכה בשירות.

מחברת פלאפון נמסר בתגובה, "מדובר בשירות שהושק באחרונה ברשת החדשה, כאשר התעריף הינו עבור שיחה מזדמנת. לקוח המרבה לעשות שימוש בשירות יוכל להצטרף בקרוב לחבילה מוזלת של שיחות וידיאו".

סלולר