תופעות לוואי של המיתון: עלייה במכירות תרופות נגד דיכאון וגלולות שינה

מספר המרשמים לתרופות אלה נמצא במגמת עלייה, למרות שבתקציבי השיווק של רבות מהתרופות יש קיצוץ חד - לעיתים של 50% ; ההסבר: אנשים פשוט לא נרדמים בלילה בגלל המצב הכלכלי

נמנמת, הפסדת? קביעה זו אינה נכונה לגבי כמה מיצרניות התרופות, שרשמו זינוק במכירות עזרי השינה והתרופות נגד דיכאון, למרות שבשתי הקטגוריות קוצצו תקציבי השיווק. לפי נתוני Health IMS, נרשמה אשתקד עליה של 7% במספר המרשמים למותגי גלולות שינה מובילים, וכן זינוק של 15% במספר המרשמים לתרופות מובילות נגד דיכאון.

מצב הכלכלה אינו מניח לנו לישון בלילה, כך על-פי ממצאי סקר 'שינה באמריקה', שפורסם באחרונה, על-ידי 'קרן השינה הארצית', National Sleep Foundation, הפועלת מוושינגטון. 31% מהמשתתפים בסקר דיווחו שהם מתקשים לישון בגלל מצבה הקשה של הכלכלה בכלל, ומצבם הפיננסי בפרט.

איימי וולפסון, פרופסור בקולג' אוף דה הולי קרוס בוורצ'סטר, מסצ'וסטס, אחת מ-5 חברי הצוות שערך את הסקר: "יש דאגות לגבי מצב הכלכלה, וזה מוביל ללא ספק לנדודי שינה. אז, כן, בהחלט הגיוני שנתוני המרשמים יהיו במגמת עליה".

העובדה המפתיעה עוד יותר היא שמספר המרשמים נמצא במגמת עלייה למרות הירידה הדרמטית בתקציבי השיווק, שבמקרה של גלולות השינה קוצץ במאות מיליוני דולרים. על-פי נתוני TNS מדיה אינטליג'נס, ירדו הוצאות השיווק של גלולת השינה אמביאן CR מ-190 מיליון דולר ב-2007 ל-150 מיליון דולר ב-2008, והוצאות השיווק של לונסטה צללו ל-107 מיליון דולר ב-2008 לעומת 271 מיליון דולר בשנה הקודמת. תקציב השיווק של רוזרם קוצץ ב-100 מיליון דולר לעומת 140 מיליון דולר ב-2007.

בתקציבי השיווק של התרופות נגד דיכאון נרשמה מגמה מעורבת. הוצאות השיווק של סימבלטה נותרו פחות או יותר ללא שינוי ברמה של 179 מיליון דולר ב-2008, אך הוצאות השיווק על אפקסור צללו ביותר מ-50% מ-21.2 מיליון דולר ב-2007 ל-9.8 מיליון דולר אשתקד, על-פי נתוני TNS.

על-פי מחקר שערכה ב-2008 מרקטדאטה אנטרפרייסס, הפועלת מטמפה שבפלורידה, תעשיית השינה מגלגלת 23.7 מיליארד דולר בשנה בארה"ב. הנתון כולל תרופות, מעבדות שינה ומרכזי שינה, מזרנים וכריות וכן continuous positive airway pressure machines. לפי Health IMS, קרוב ל-19 מיליארד דולר מסכום זה באים ממרשמים ישירים לצרכן של תרופות נגד נדודי שינה.

ד"ר רוברט ארונסון, מומחה שינה בקרדינל סליפ סנטר בג'ולייט, אילינוי, אומר כי יש מתאם בין הידרדרות הכלכלה, נדודי השינה והעלייה שנרשמה במספר המרשמים וברכישת עזרי השינה. להערכתו, המגמה לא צפויה להסתיים בקרוב. "הבעיות הכלכליות צפויות להימשך זמן רב", אמר ארונסון, אך הוסיף כי שימוש נמשך בגלולות שינה או בתרופות נגד דיכאון "אינו טוב, מכיוון שהשימוש המיטבי בגלולות שינה הוא לטיפול בנדודי שינה קצרי טווח שנובעים מגורמי לחץ חולפים".

ב-2008 עלו מכירות התרופות נגד דיכאון ב-2% לעומת 2007. מספר המרשמים גדל, אך במונחים דולריים נרשמה ב-2008 ירידה של 30% לעומת 2007 במכירותיהן של גלולות שינה החייבות במרשם רופא, וזאת עקב פקיעת הפטנט על אמביאן, שהוחלפה באמביאן CR. סך שוק גלולות השינה ללא מרשם הגיע ב-2008 ל-604 מיליון דולר - עליה של 9% לעומת 2007, על-פי נתוני פקג'ד פקטס, אחת מיחידות מרקט ריסרץ' גרופ, הפועלת מרוקוויל שבמדינת מרילנד.