בברקליס חוששים לבטח נכסים אצל הממשלה כדי לשמור על עצמאות הבנק

ברקליס, שעשה כל שביכולתו למנוע מעורבות ממשלתית בפעילותו, העדיף אשתקד לגייס כספים ממשקיעים מזרח-תיכוניים באמצעות הנפקת מניות

הבנק הבריטי ברקליס הזהיר אתמול (ב') כי מאזנו עלול להיחשף לבדיקה משפטית מטעם משרד האוצר, אם יחליט הבנק למכור נכסים רעילים למשלם המסים. האזהרה יצאה על רקע סימנים שהבנק עלול למצוא את עצמו מתמודד עם השלכות חמורות יותר משצפה בתמורה לשימוש בתוכנית הממשלתית לביטוח נכסים שבידי הבנקים.

מנהלי ברקליס בוחנים את תנאי העסקה שחתם בנק לוידס עם הממשלה, בשווי 260 מיליארד ליש"ט, כדי להחליט אם להגיש בקשה רשמית להצטרף לתוכנית הביטוח לפני המועד האחרון בו ניתן לעשות זאת, ב-31 במארס. נראה שאם יחליט ברקליס להצטרף, הוא יבקש לבטח תיק נכסים קטן יחסית, בתקווה לפרוע את דמי הביטוח במזומן, ולא באמצעות הנפקת מניות לממשלה.

אנשי צוותו של שר האוצר, אליסטר דרלינג, מציינים שמשרד האוצר לא רק יבחן את הנכסים שמבקש הבנק לבטח, אלא את המאזן כולו, כדי לוודא שלבנק יש מאזן שמאפשר לו להגדיל את ההלוואות שהוא מעניק ושחוסנו הפיננסי מותאם למצב הכלכלי. "אחד מתנאי המפתח לקיום מו"מ עם הממשלה על תוכנית הביטוח הוא הסכמה לגילוי מלא ובעוד מועד של כל המידע הכלול במאזן ושאותו דורש משרד האוצר", אמר אחד הדוברים.

ברקליס, שעשה כל שביכולתו למנוע מעורבות ממשלתית בפעילותו, העדיף אשתקד לגייס כספים ממשקיעים מזרח-תיכוניים באמצעות הנפקת מניות.

הבנק הגיש להערכת משרד האוצר שלושה תיקי נכסים, ששוויים הכולל מסתכם בקרוב ל-10 מיליארד דולר. משרד האוצר, ששכר את סיטיגרופ לניהול המו"מ עם ברקליס, צפוי לפתוח בדיונים עם הבנק בימים הבאים. אתמול (ב') נסגרה מניית ברקליס בירידה של 5.3% ובמחיר של 61.4 פני.

לא ברור אם יוכל ברקליס להשיג עסקה שתזכה לתמיכת בעלי המניות שלו, ובמקביל תגן על משלם המסים מנטילת סיכון מופרז. משרד האוצר צפוי גם לעמוד על כך שברקליס יחתום על הסכם שבו יתחייב להלוות כספים, וכן יסכים להגבלות על שכר ובונוסים לבכיריו.