קבוצת "בראשית" זכתה במכרז קרנות המנוף שהוביל משרד האוצר; תקים קרן בהיקף 2 מיליארד שקל

את קבוצת "בראשית" מובילים גבי פרל, מני וסרמן, רן גרודצקי וצורי לביא ; האוצר יזרים 500 מיליון שקל לקרן הראשונה, אליה יוסיפו המוסדיים 1.5 מיליארד שקל ; בימים הקרובים יפעל האוצר להקמת קרן מנוף נוספת

במכרז קרנות המנוף שהוביל משרד האוצר זכתה קבוצת "בראשית" בראשות גבי פרל, מני וסרמן, רן גרודצקי וצורי לביא. הקבוצה גייסה 1.5 מיליארד שקל. האוצר יזרים 500 מיליון שקל לקרן הראשונה, אליה יוסיפו המוסדיים 1.5 מיליארד שקל כך שהקבוצה שזכתה תנהל קרן בהיקף של 2 מיליארד שקל.

שר האוצר, רוני בר-און: " המהלך יזרים חמצן לחברות רבות במשק ויאפשר המשך פעילותן, תוך שמירה על פרנסתם של עובדים רבים".

יו"ר ועדת המכרזים, החשב הכללי באוצר, שוקי אורן אמר כי "תוצאות המכרז הן הצלחה מקצועית גדולה למשרד האוצר, אולם יותר מכך מדובר על בשורה חשובה לשוק ההון הישראלי. קרנות המנוף הושקו על מנת לסייע לחברות שעיקר פעילותן בישראל להגיע להסדרי חוב עם הגופים המוסדיים ולכן יציאתה המהירה של הקרן הראשונה לדרך, בהיקף לא מבוטל של 2 מיליארד שקל, מהווה כלי חשוב בטיפול במשבר בשוק ההון המקומי. אנו רואים חשיבות רבה בהמשך יישום מהיר של התכנית ונפעל לכך כבר בימים הקרובים".

במכרז הוגשו 6 הצעות מהן שתיים נפסלו בגלל איחור של הקבוצות. הקבוצות שנפסלו הן הקבוצות של אלי נב והקבוצה השנייה בראשות פרופסור ארנייה.

האוצר טרם פירסם מי זכה במקום השני אולם לפי הערכות בשוק נראה שמדובר בקבוצה של גבי טרבלסי שקצת אחריה סיימה הקבוצה של KCPS.

ועדת המכרזים תתכנס בימים הקרובים על מנת לדון בהקמה מהירה של קרן מנוף שנייה.

קרנות המנוף הן קרנות השקעה המשותפות לממשלה ולגופים המוסדיים, והן מיועדות לטיפול באשראי החוץ הבנקאי ובהסדרי חובות של חברות ישראליות. על עבודת המטה הקשורה בהן מרכזים באוצר החשב הכללי, שוקי אורן, וסגנו, עמי לנדאו.

הקרנות יוקמו בהיקף של 5 מיליארד שקל כאשר הציפיות במשרד האוצר הן ליחס מנוף של 1:3. כלומר, שעל כל שקל ממשלתי יכניסו הגופים המוסדיים שניים או שלושה שקלים. כך יוזרמו לשוק 15-20 מיליארד שקל.

מטרת הקרנות היא מתן הלוואות שיסייעו למחזור חובות וארגון הסדרי חוב של חברות שעיקר פעילותן הוא בישראל. רק 20% מנכסי הקרנות יושקעו ישירות ברכישת אג"ח, וכל יתר הכספים יושקעו במסגרת הסדרי חוב. הכוונה היא לא להסדרים שאחרי חדלות פירעון, אלא לסוג של ארגון מחדש של החוב. בנוסף, יעניק האוצר רשת ביטחון שתבטיח 90% מתשואה ריאלית של 4%, כלומר תגביל את הסיכון ותבטיח רצפת תשואה לגופים המוסדיים.