רשם הירושות: אם אינה זכאית לעיין בתיק הירושה של בנה המנוח אם אינה אחד היורשים

הרשם לענייני ירושה במחוז באר-שבע והדרום, עו"ד צבי קויש, דן במקרה שבו הגישה אישה בקשה לצו ירושה לפיו היא ובעלה יורשים את בנם שנפטר רווק - אלא שלאחר זמן קצר הסתבר כי לבן היתה בת-זוג שהרתה לו

הרשם לענייני ירושה במחוז באר-שבע והדרום, עו"ד צבי קויש, קבע כי אימו של אדם שנפטר, שאינה יורשת אותו, אינה זכאית לעיין בתיק ובו המסמכים שהיוו בסיס לצו הירושה.

הרשם דן במקרה שבו הגישה האם בקשה לצו ירושה לפיו היא ובעלה יורשים את בנם המנוח, שנפטר רווק. אלא שלאחר זמן קצר הסתבר כי לבן היתה בת-זוג שהרתה לו. הרשם הפנה לאם בקשה לקבל פרטים נוספים, ומשזו לא הגיבה הוא מחק את בקשתה לצו ירושה מחוסר מעש.

בשלב מאוחר יותר הגישה בת-הזוג בקשה לצו ירושה, הקובע כי היא ובתה הן היורשות של המנוח. הבקשה גובתה באסמכתאות, ולאחר שלא הוגשה התנגדות ניתן צו ירושה כמבוקש. לאחר מתן הצו ביקשה האם לעיין במסמכים שבתיק הבקשה.

הרשם קויש ציין כי לפי החוק, כל אדם רשאי לקבל עותק מצו ירושה או צו קיום צוואה שניתן אחרי כל אדם. ואולם, "זכות העיון בצו אינה זכות לעיון במסמכים שבבסיס הצו, קרי הבקשה לצו ירושה וכל המסמכים שצורפו אליה".

חוק הירושה ותקנות הירושה אינם מתייחסים לזכות העיון במסמכים אלה. אולם, לפי התקנות רק "מעוניין בדבר" יכול לעיין בצוואה מופקדת של אדם שנפטר. לכן נקבע כי "יש צורך באינטרס ממוני אובייקטיבי בעיזבון ולא די באינטרס ערטילאי סובייקטיבי".

כיוון שהאם אינה יורשת את המנוח (כי לפי הדין מרגע שיש לאדם ילדים הם היורשים ולא הוריו), ובקשתה לעיין במסמכים לא נומקה - אין לאפשר פגיעה בפרטיות של בת-הזוג.