אירופה לא מצליחה למצב את עצמה כאטרקטיבית להשקעה מבחינת הישראלים

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] בעיני המשקיעים הישראליים אירופה פחות אטרקטיבית מהשווקים המתעוררים, אבל הקרנות הישראליות שפעילות בקטגוריה מיטיבות מהם להכות את המדדים

[רוצה להשקיע באירופה? הרשם לניוזלטר עסקים מתעוררים]

למרות שהיא קרובה גיאוגרפית לישראל, אירופה לא מצליחה למצב את עצמה כאטרקטיבית להשקעה מבחינת הישראלים. עם זאת, בשנות הגאות בריטניה, צרפת וגרמניה משכו את המשקיעים הישראליים והיו גם יעד להנפקת חברות ישראליות.

הקירבה הרעיונית בין השוק הישראלי, לאירופאי ולאמריקני התבררה כחרב פיפיות, שבמשבר פגעה במשקיעים. קריסתם של בנקים וחברות אירופאיות, והביאה לנפילה חדה במדדי המניות האירופאיים.

אך בהבדל גדול אחד: בעוד שבארה"ב מיהרו לנקוט מהלכים במטרה להציל את המשק מקריסה ולבלום את מחנק האשראי, הממשלים באירופה והבנק המרכזי השתהו במידה ניכרת בהכרה במימדי המשבר ובתגובה אליו. חוסר העשייה והתגברות המשבר ערערו במידה מסוימת את המסד הכלכלי באירופה.

על רקע זה פיתחו המשקיעים פסימיות רבה כלפי השווקים האירופאיים, ונראה שהם מאמינים יותר בשווקים המתעוררים. הפסימיות הזו משתקפת היטב גם בהשקעה בקרנות הנאמנות הישראליות המתמחות בהשקעה בחו"ל, כפי שעולה מניתוח נתוני מערכת ה-Hindsight של ליפר.

אירופה לא קורצת לישראלים

14 קרנות הנאמנות הישראליות שמתמחות בהשקעה בשווקים המתעוררים מנהלות יחד כ-263 מיליון דולר. בהשקעה באירופה עוסקות רק 11 קרנות, שמנהלות יחד כ-200 מיליון שקל. כלומר בעיני המשקיעים הישראליים אירופה אטרקטיבית פחות מהשווקים המתפתחים.

בנוסף, הקרנות בקטגוריה משקיעות בסל אחד שכולל מספר מדינות אירופאיות ולא מתמחות במדינות בודדות. זאת, בניגוד לקטגוריות אחרות בחו"ל, שמאפשרות להיחשף למדינה ספציפית או לקבוצת מדינות. באסיה, למשל, ניתן להשקיע בקבוצת מדינות אסיאתיות או לבחור בקרנות המתמחות בסין או ביפן, עבורן נפתחו קטגוריות סיווג חדשות.

קטגוריית אירופה נשלטת על ידי קרן נאמנות גדולה אחת, פסגות אירופה, שמנהלת 159 מיליון שקל. הקרן השנייה בגודלה היא קרן מניות הערך של רוטשילד, שמנהלת 12.2 מיליון שקל. יתר הקרנות מנהלות פחות מ-10 מיליון שקל וחלקן מנהלות אף פחות ממיליון שקל.

היעדר המשקיעים בקטגוריה גרם לשני בתי השקעות למשוך את הקרנות שניהלו בה ולמזג אותן לקרנות אחרות. גאון מיזג את הקרן שלו לקרן גאון KCPS, ובישיר בחרו למזג אותה לקרן פוקוס עולמי. בשני המקרים ויתרו על התמחות בשוק האירופאי תמורת קרן גדולה יותר (מיזוג נכסים) עם ראייה גלובלית יותר. כך נותרה הקטגוריה עם 11 קרנות פעילות בלבד.

מתוך 11 הקרנות הללו, רק קרן אחת לא הצליחה להכות את מדד הייחוס, MSCI Europe, מאז שיא המשבר, ב-15 בספטמבר 2008. הקרן הזו היא איפקס אירופה, שהפסידה בחמישה וחצי החודשים האחרונים 49.36%.

עד ינואר השנה הקרן התמתמחתה בהשקעה במדינות סקנדינביה. לאור הביצועים החלשים של השווקים הנורדיים בשנה החולפת, בצל קריסת הכלכלה האיסלנדית, הוחלט באיפקס לשנות את שם הקרן ולהרחיב את מדיניות ההשקעות שלה לאירופה כולה.

יתר הקרנות, כאמור, הצליחו להכות את מדד הייחוס מאז שיאו של המשבר בשווקים הפיננסיים. היטיבה לעשות קרן הנאמנות רוטשילד מניות ערך, שהניבה תשואה שלילית של 20.4% בלבד, מול ירידה של 33.7% במדד הבנצ'מרק, MSCI Europe, באותה תקופה.

רוטשילד, המתמחה בשווקים בינלאומיים, הוא הגוף היחיד בעל שתי קרנות בקטגוריה זו. הקרן השנייה של בית ההשקעות מתמחה בהשקעה במניות קטנות ובינוניות (Small-Mid Cap) באירופה, והניבה תשואה של -32.7%.

הקרן של פסגות, כאמור הגדולה בקטגוריה, הניבה למשקיעים הפסד של 25.3% בלבד והתברגה למקום הרביעי.

רק 3 היכו את המדד ב-3 השנים האחרונות

ככל שמרחיבים את תקופת הבדיקה לאחור, כך הולכות התשואות של הקרנות ומידרדרות בהשוואה למדד הייחוס. רק חמש קרנות הצליחו להכות את המדד ב-12 החודשים האחרונים, ובטווח הזמן של שלוש השנים האחרונות יורד מספרן לשלוש קרנות בלבד (מתוך תשע) שמכות את המדד.

הקרן הטובה ביותר בטווח זמן של שלוש שנים היא קרן הנאמנות רוטשילד מניות ערך, שאיבדה 35.3%, לעומת המדד שירד ב-42.8% באותה תקופה. גם בבדיקת סטיית התקן הקרן של רוטשילד שולטת בטבלת הקרנות, עם סטייה של 4.45 בלבד. מרבית הקרנות עומדות עם סטיית תקן של 5 ומעלה.

אחרי רוטשילד מניות ערך, במקום השני בתשואות לשלוש שנים, נמצאת אנליסט אירופה (37.7%-) ואחריה פסגות אירופה (38.7%-). סוגרות את הרשימה כלל אירופה (53.5%-) ואיפקס אירופה (60.2%-). *

תשואה