שופטי המחוזי: בגלל הסחבת בהעמדה לדין - איננו יכולים להחמיר בענישה

לדברי נשיא המחוזי בב"ש יהושע פלפל וסגנו ניל הנדל, אלמלא העיכובים - הם היו גוזרים עונשים חמורים בהרבה

רבות מדובר על הסחבת במערכת המשפט והעומס על השופטים, אבל מסתבר כי גם רשויות האכיפה סובלות מכך. בית המשפט המחוזי בבאר-שבע, בראשות הנשיא יהושע פלפל וסגנו ניל הנדל, קובלים על כך שהימשכות הליכי החקירה וההעמדה לדין מונעת מהם להחמיר משמעותית בענישה.

פלפל, הנדל והשופטת רויטל יפה-כ"ץ דנו בעניינם של אשכול כהן ודוד גרוזינגר, עובדי חברת איזוטופ בשנים 1996-1997, שהודו והורשעו בסיוע לקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות ורישום כוזב במסמכי תאגיד. גרוזינגר הודה גם בקבלת שוחד מחברת ע.ס.ם, שאמורה היתה לבצע עבודות עפר כהכנה לבניית שכונת רמות בבאר-שבע. אלא שהם מעלו בתפקידם ופיברקו תעודות בדיקה לאיכות צפיפות הקרקע. בשל צפיפות נמוכה מהנדרש נגרם לאתר נזק של למעלה מ-100 מיליון שקל.

שופטת השלום דרורה בית-אור גזרה על גרוזינגר 6 חודשי עבודות שירות, מאסר על-תנאי וקנס, ועל כהן רק 360 שעות עבודה לתועלת הציבור וקנס. את העונש הקל נימקה בכך שחלפו 10 שנים מאז בוצעו העבירות. באמצעות עו"ד שלום שיפר מפרקליטות מחוז הדרום עירערה המדינה על קולת העונש.

שופט המחוזי הנדל ציין כי אכן חלוף הזמן מאז ביצוע העבירות "הוא נתון מטריד. פסיקת העליון לא אימצה כלל, לפיו בחלוף תקופה מסוימת נסתם הגולל על שליחת נאשם לעונש מאסר. עם זאת, אין להעמיד את כל התיקים בהם חלף זמן רב ממועד ביצוע העבירה ועד לסיום ההליך הפלילי בשורה אחת", לאור השוני במורכבות התיקים.

מעבר לכך, הוסיף, הצפי לסיום תיק שבו 4 עדים שונה מתיק שבו 150 עדים. במקרה זה אין הצדקה לסחבת: כתב האישום הוגש בחלוף 8 שנים והמשפט נוהל במשך שנתיים בלבד.

לדברי הנדל, הדבר "מצביע על בעיה בקצב שמיעת משפטים פליליים במאה ה-21 במדינת ישראל. התרבו התיקים, כוח-האדם של גורמי החקירה והתביעה לא הוגדל בהתאם. מצד אחד, ריבוי העבירות הפליליות החמורות מחייב העלאת רמת הענישה. מצד אחר, לא מעט הליכים פליליים נמשכים זמן רב, בוודאי בעבירות צווארון לבן".

הסיבות לכך, לפי הנדל, הן הצורך בחקירה יותר מיומנת בשל מורכבות התיקים, והעדפת תיקים בהם הנאשם עצור עד תום ההליכים. "כל זאת מבלי להזכיר את הוראות החוק בדבר שמיעת משפט פלילי מיום ליום, מצב שהקהילה המשפטית אינה יכולה לעמוד בו", ציין.

"לייעל ההליך"

הנדל סבר כי אין לקבוע נוסחה אריתמטית ביחס למשמעות הימשכות ההליכים על העונש, ומנגד אין לעצום עין ולהימנע משקלול נתון זה. זאת, משום שגישה כזו עלולה להשלים עם התופעה כאילו גזירת הכתוב היא, ואף למנוע מאמץ לשנות הדברים, תוך ניסיון לייעל את ההליך המשפטי".

הנדל ויפה-כ"ץ, בדעת הרוב, גזרו על גרוזינגר 8 חודשי מאסר ועל כהן 3 חודשי עבודות שירות. פלפל, בדעת מיעוט, הסכים לכל דבריו של הנדל למעט התוצאה. הוא ביקש לשלוח את גרוזינגר ל-12 חודשי מאסר ואת כהן ל-4 חודשים שלא ירוצו בעבודות שירות.

הן הנדל והן פלפל ציינו כי אלמלא העיכובים בחקירה ובשמיעת המשפט, היו גוזרים עונשים חמורים בהרבה. (ע"פ 7445/06).