ראשי ענף הגינון והרשויות המקומיות מזהירים: שלושים אלף מובטלים חדשים בעקבות איסור השקיית גינות

מבירור שעשו בירחון הגינון המקצועי "גנים ירוקים" עולה כי קיימת אפשרות זמינה לייצור המים הנחוצים להצלת הענף באמצעות הסתמכות על מתקני התפלה קיימים

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

בכירי ענף הגינון בארץ, לצד נציגי השלטון המקומי וחברי כנסת, מודאגים מכוונת רשות המים להאריך בסוף אפריל את תקנות איסור השקיית שטחי גינון לחודשי הקיץ, ומזהירים שהתקנה תביא להתמוטטות הענף והעמקת המשבר הכלכלי.

על-פי נתונים שפרסמה הבוקר (ד') קבוצת "משוב", המו"ל של ירחון הגינון המקצועי "גנים ירוקים", סגירת הברזים והאיסור על ההשקיה יביאו לגל פיטורים בענף הגינון, שרק בחודשיים האחרונים פוטרו ממנו כ-2,000 עובדים. הערכות "גנים ירוקים" מדברות על אלפי מובטלים נוספים עקב התקנות, הן במגזר הציבורי והן בחברות הפרטיות או בקרב קבלנים עצמאיים, ויגיע עד כשלושים אלף מובטלים חדשים.

ב-22 למארס ייערך כנס חירום של ראשי הענף, בו תצא קריאה להקמת גוף ציבורי שיישם פתרונות קיימים למצוקת המים.

יושב ראש השלטון המקומי, שלמה בוחבוט ממעלות-תרשיחה, שלח השבוע מכתב לראשי הרשויות בישראל, הקורא לבטל את התקנות והקמת צוות מקצועי שיפעל במיידי לגיבוש תוכנית אופרטיבית להתייעלות ולחיסכון אמיתי והגיוני במשאב המים, לצד יישום פתרונות מקיפים שיוסיפו מיליוני קוב מים שישמשו להשקיה, תוך שיתוף פעולה הדוק בין כלל הגופים הממשלתיים הקשורים לנושא. זאת, תוך מתן תשומת לב לצרכים של הערים ויישובים בישראל, ללא פגיעה ארוכת טווח באיכות החיים והסביבה המטופחת של המדינה.

על-פי פרסומים רשמיים של רשות המים, תחסוך גזירת ההשקיה 70 מיליון קוב מים בשנה. מבירור שעשו ב"גנים ירוקים" עולה כי קיימת אפשרות זמינה לייצור המים הנחוצים להצלת ענף הגינון בישראל תוך כדי הסתמכות על מתקני התפלת מים קיימים. לדוגמא, מתקן ההתפלה בפלמחים יכול להתחיל לייצר תוך שבועות 30 מיליון קוב מים נוספים בשנה ומפעל ההתפלה באשקלון יכול להוסיף עוד 15 מיליון קוב. דהיינו, כשני שליש מהמים הנחוצים לגינון. במקביל, טוענים, קיימת אפשרות לנצל עוד 50 מיליון קוב מי קולחים, שעברו טיפול שניוני ומתאימים להשקיה מיידית בגינון הציבורי, אך מוזרמים היום לים.

כמו כן, על ידי טיפול בבארות מים מזוהמים, בטכניקה קיימת, זמינה ומוכחת - ניתן להוסיף למחזור המים להשקיית גינון בישראל כמות אדירה של עוד מאה מיליון קוב מים. בנוסף, בהקמת מאגרי מים ניתן להוסיף בטווח של כשנה עוד כמאה מיליון קוב מים ממי גשמים.

סה"כ, על-פי הנתונים של "גנים ירוקים", ניתן להוסיף למעגל המים של ישראל כמות אדירה של שלוש מאות וחמישים מיליון קוב לשנה. אולם בעיות ביורוקרטיות וויכוחים, שאף הגיעו לידי הקמת ועדת חקירה, מונעות יצירת פתרונות מיידיים לענף המים.

חיים אלוש, מנכ"ל קבוצת "משוב", אומר: "הגינון מפרנס באופן ישיר עשרות אלפי משפחות בישראל ובטווח הקצר, איסור השקיית בגינות יביא לפיטורים של כשלושים אלף איש מהמעגל הראשוני של עובדי גינון ונוי. גזרת המים תביא לאלפי מובטלים ולהחרפת המשבר הכלכלי. איש גם לא נותן את הדעת על ההשפעות של הגזרות על מעגלים כלכליים נוספים הסובבים את ענף הגינון. מה יהיה עם בעלי המשתלות ועובדיהם? מה עם יצרני התשומות לגינון ועובדיהם? מה יעלה בגורל אלפי קבלני גינון ועובדיהם, שיוותרו ללא עבודה? עלול להיווצר מצב של חמישים אלף מובטלים למרות שניתן בקלות למצוא פתרונות אפקטיביים לענף הגינון בארץ".

יוזמה חדשה מצד חבר הכנסת שי חרמש (קדימה) מדברת על הקמת לובי פרלמנטרי למען הגינון בכנסת.