קוראים לזה כישלון

כדאי למכבי ת"א לעצור רגע ולהודות בכישלון קולוסאלי. זה עשוי להקל עליה את תהליך השיקום הארוך והכואב

במקום להתעסק במשחק מול ברצלונה, שהיה אמור להיות משחק העלייה לשלב ההצלבה, עסוקים במכבי בימים האחרונים בגמילות חסדים. מוציאים את נהריה מהבוץ, ועל הדרך בוזזים שם כמה שחקנים שירפדו את הספסל בנוקיה במקום אלו שמרפדים אותו היום, שהחליפו את אלו שריפדו אותו לפני כמה חודשים.

ההחתמות של ארון מגי ולימונד הן החתמות מספר 13 ו-14 העונה, למקרה שמישהו איבד את הספירה. ובמקום לסמן את השניים ככאלו שהובאו כניסיון לתקן משהו, הרי שההגעה שלהם רק מעצימה את הכישלון של מכבי העונה.

בראיון עם שמעון מזרחי בשבוע שעבר, נשאל יו"ר מכבי אם העונה היא כישלון. מזרחי התרעם על השאלה והחל בהסברים ותיאורים שלא היו מביישים את 1984 של ג'ורג' אורוול. אבל גם ההסברים לא יסתירו את את העובדה שמכבי נכשלה בכל פרמטר: במבחן התוצאה (הדחה בטופ-16 והדחה בשמינית גמר הגביע), במבחן בניית הקבוצה לעתיד (בסגל של מכבי עברו מעל 20 שחקנים, שרובם לא ילבשו צהוב בעונה הבאה), במבחן הדרך (ההשעיות והבילויים בשעות בוקר מוקדמות). ובעיקר, כישלון מהדהד במבחן הניהולי, שכלל חריגה תקציבית של עשרות אחוזים מהתקציב המקורי.

אבל הכישלון הגדול ביותר של ההנהלה הוא חוסר היכולת להכיר בכישלון, מה שעשוי להקל על תהליך השיקום. שהרי קשה להשתקם ממשהו שלא קרה.

הנה שלוש נקודות שיכולות להמחיש את השבר שמכבי ת"א נמצאת בו:

1. עונה אחת טובה. מקסימום.

הכישלון הגדול של מכבי נעוץ בחוסר היכולת של ההנהלה להפנים את השינוי שחל בכדורסל האירופי. מכבי ת"א בנתה לעצמה מלכוד 22. שחקן עם פוטנציאל - או שהוא לא מצליח, ואז יושב על הספסל ומקבל מאות אלפי דולרים כדי לעודד. או שהוא מצליח, ואז מיד תגיע מאירופה הצעה של מיליונים שמכבי תתקשה להתחרות בה.

הדוגמה של ליאור אליהו היא הבולטת ביותר בהקשר הזה. אחרי עונה טובה מאוד אצל ספאחיה, הגיעה עונה גרועה מאוד אצל צביקה שרף. אחריה הגיעה העונה הנוכחית המצוינת שלו. ועוד לא נגמרה העונה וכבר מחזיק אליהו בהצעות מספרד בסכום המוערך במיליון אירו. כנ"ל דיאור פישר, עם עונה אחת טובה שמספיקה לו להצעות טובות מאירופה. לטרנס מוריס הספיקה עונה אחת טובה כדי להיחטף למוסקבה עבור 2.5 מליון אירו. בדרך שבה מכבי ת"א מתנהלת היום, המועדון לא יוכל לקבל יותר מעונה טובה אחת משחקן.

2. סקאוטינג חוסך כסף.

לכאורה בסוף העונה הקודמת כשגויס דני גוט להקמת מחלקת הסקאוטינג, נראה שמכבי הפנימה את הצורך והפוטנציאל של מערך סקאוטינג למועדון מקצועני. אלא ששלושה חודשים אחרי הגעתם של פיני גרשון ושרון דרוקר פוטר גוט מתפקידו. תוך חמישה חודשים התברר שמחלקת סקאוטינג כלל לא נדרשת.

העבודה של סקאוט היא עבודה סיזיפית, שכוללת מעקב אינסופי אחרי סטטיסטיקות של שחקני תיכון, צפייה בסרטים באתרים נידחים באינטרנט ונסיעות לעיירות שאלוהים אפילו לא ידע שהוא ברא. מעקב אחרי מאות ואלפי שחקנים בחמש יבשות וניסיון למצוא את היהלום שאחרים עוד לא גילו. רק בעונה שעברה קיבלנו דוגמה חיה ליהלום שכזה בליגת העל שלנו. פי.ג'יי טאקר, שחקן אלמוני לחלוטין, הגיע להפועל חולון בעלות של 100-150 אלף דולר, נתן עונת שיא והביא את חולון לאליפות היסטורית. במקרה, דני גוט היה שותף להבאתו לחולון.

לפטר סקאוט אחרי חצי שנה של עבודה בטענה שנכשל, זה כמו לפטר שף רגע לפני שהוא נכנס לשוק לקניות בטענה שהאוכל שלו לא טעים. גם אם גוט פישל, לא התאים, או התחתן עם אחותו של..., לא יכלו לחכות עוד חודשיים עד שיגיש דו"ח סופי ומסכם על שחקנים בעונה הנוכחית, שיעזור בבנייה לעונה הבאה? ההסבר לפיו גרשון או דרוקר בקיאים בשוק השחקנים הוא צחוק מהעבודה. משרת המאמן ועוזרו היא משרה מלאה פלוס פלוס במכבי. מה יהיה עוד שנתיים-שלוש? הרי פיני הודיע כבר שהוא בא לפרק זמן קצוב. במקרה הטוב דרוקר יהפוך למאמן ובמקרה הרע הוא יעזוב את המועדון. ומה אז, שוב יקימו מחדש את המחלקה ויפגרו בשנים אחרי כל המועדונים הגדולים באירופה?

מחלקת הסקאוטינג זו המחלקה שצריכה לייצר את חוט השדרה של המועדון לשנים הבאות. אבל במכבי אין שנים הבאות. במקרה הטוב יש את המשחק הבא.

3. למי יש דרכון כחול?

אם בחוט שדרה עסקינן, אז מכבי צריכה לייצר אחד כזה ומהר. מכבי נמצאת על-פי תהום מקצועית, ובמועדון משחקים בנדמה לי. נדמה לי שליאור אליהו ויותם הלפרין לא שווים מיליון אירו לעונה, נדמה לי שאוכל להשיג שחקני NBA במחירי מציאה (נואל פליקס, זוכרים?), ונדמה לי שאם אשלם 2.5 מיליון דולר לשחקן והוא יקלע 30 נקודות וימסור 15 אסיסטים במשחק.

אין באופק שחקנים ישראלים שיכולים להיות שחקני חמישייה דומיננטיים ביורוליג. ואלו שכן יכולים, מכבי לא מעוניינת לפתוח עבורם את הארנק. תג המחיר של שחקן חמישייה, מוביל ומוכח ביורוליג, הוא באזור המיליון אירו. מכבי ויתרה על הלפרין ואם לא תעשה מהלך דרסטי תאבד גם את אליהו וכספי (שאצלו זה קצת יותר מסובך בגלל חלום ה-NBA). אלו שלושה שחקנים בעלי פוטנציאל NBA שיכולים לשחק בטופ של אירופה. אבל במכבי כמו מכבי מעדיפים להביא פליקסים, ווייטים ובראונים שיבואו וייקחו מאות אלפי דולרים ויקבלו עוד חותמת בדרכון בדרך לקבוצה הבאה. אם המועדון לא ישנה את הגישה שלו לשחקנים צעירים בכלל ולשחקנים הישראלים בפרט, לא רחוק היום שבמשחקי היורוליג, בחמישייה של הקבוצה של המדינה לא יהיה אף שחקן של המדינה.

רוצה לקבל ישירות לתיבת המייל שלך את כל טוריו של חנן זכאי? הירשם עכשיו בחינם לניוזלטרים והתראות ספורט של גלובס