גלונים של חוצפה כלכלית

גלוני חוצפה היו לפקיד שהחליט להשקיע מיליונים בפרסומת ממשלתית דווקא עכשיו

אלה אלקלעי היא סמנכ"ל פיתוח עסקי בבית ההשקעות IBI

30 מיליון שקלים פחות בקופת המדינה המידלדלת, בתמורה לפרסומת סלבס מתוקשרת לחיסכון במים.

  1. 30 מיליון שקל שלא הוזרמו למפעל עוף טוב כדי שימשיך לעבוד ולהעסיק, ולכן המדינה תצטרך לממן קצבאות סיוע מסוגים שונים ל-200 מובטלים נוספים ולבני משפחותיהם.
  2. 30 מיליון שקל לפרסומת שתשפר את כושר הקנייה של מספר סלבים ושל בעלי מניות ערוץ 2 ו- 10.
  3. 30 מיליון שקל שפוזרו לרוח ולרייטינג במקום להשקיעם בהנחת צינור שיעביר את המים המטוהרים מאשדוד להשקיית שדות המושבים שבסביבותיה.
  4. 30 מיליון שקל בסעיף ההוצאות במקום להעלות את מחיר המים ולהגדיל את סעיף הכנסות המדינה.
  5. 30 מיליון שקל לפרסומת שאולי תשפיע ואולי לא, במקום תקנה המחייבת את כל המועצות והעיריות לדאוג לניקוז והשבה של מי הגשמים.

גם הכלבים כבר לא נובחים

אולי צריך להשלים עם העובדה שיש פקידים הזויים שלא קוראים עיתונים ולא מבינים מה המשמעות שקצב גידול מספר המובטלים בארה"ב הגיע ל-650 אלף איש בחודש; שלא מבינים את משמעות דברי וורן באפט שצוטטו בתרגומם בכל העיתונים בארץ, לגבי השינוי שחל בהרגלי הצריכה של התושב האמריקאי ואינם מפנימים את ההשלכה הכלכלית של השינוי על תעשיות ומשקים בכל העולם, ובכללם ישראל.

אלא שלא רק פקידי ממשל מנותקים - אפילו עורכי החדשות והמגישים, שעינם עוקבת ואוזנם כרויה לחדשות ההתדרדרות הכלכלית הגלובלית, לא מצאו כנכון להוסיף מילת ביקורת או משפט קישור במעבר לאיטם על קמפיין המיים המסולב מהאיטם שקדם לו על סגירת מפעלים.

בזמן שבישראל מבזבזים כסף, בעולם דווקא נראה שעושים. בטורו השבועי בניו יורק טיימס, התייחס השבוע תום פרידמן לכך שהמשבר הכלכלי הגיע בסמוך להכרה הגלובלית במשבר האקולוגי. במאמר שכותרתו "נקודת הפיתול קרובה" ומרמזת על האופטימיות הזהירה המבוטאת בו, הוא מצטט מומחה אוסטרלי שתיאר את המציאות שבה אנו נמצאים כ"מצב שבו אמא טבע ואבא תאוות בצע התנגשו בקיר בו זמנית, וזאת בשונה מהמשבר הגדול בשנות ה-30.

תתקלח פחות. רפאלי

יש לא מעט מדינות שמסכימות עם הניתוח של פרידמן וחברו האוסטרלי, ומנצלות את המשבר על מנת לבנות מחדש את הבסיס הכלכלי שלהן. ביניהן: גרמניה, אנגליה, סין וארה"ב שהשתמשו בחבילות ההאצה המוזרמות למשק על מנת להשקיע באנרגיה נקייה. דרום קוריאה הטביעה כסלוגן לתוכנית הפיתוח: "מעט פחמן, צמיחה ירוקה" ורק אצלנו יש זמן לשטויות:

חשוב הכבוד האבוד של סילבן שלום ושאר נסיכי הליכוד ולא חשוב שמשקיעים כסף רב בטיהור שפכים רק בשביל לשפוך אותם לים מכיוון שחסרה התשתית לניצולם. חשוב שנינט לא תבזבז מים על שטיפת ירקות אבל לא חשוב שמרבית מי הגשם שיורדים בגוש דן נשפכים לים. חשוב שבר רפאלי התנדבה לעשות מקלחות קצרות, אבל לא חשוב לייצר תשתית שתתן יתרון גלובלי בטכנולוגיות מים.

חשוב לשלב אייטם קליל ומהנה בחדשות, ולא חשוב לנער את האנשים הרדומים שיושבים במשרדי הממשלה וכנראה אינם מבינים שמהפכה מתחוללת בחוץ, בעולם הכלכלי של אתמול. ושישראל צריכה להתארגן ומהר, אם היא רוצה לתפוס כיסאות טובים בעולם של מחר.