בעקבות מכבי: גם הכללית עתרה לבג"ץ נגד המדינה בגין ייקור תעריפי האשפוז

בכללית טוענים כי לא רק שאין מקום להעלות את תעריפי האשפוז ב-4.91% כפי שקבעה ועדה משותפת למשרדי האוצר והבריאות - אלא יש להפחית את התעריפים ב-0.5%

3 שבועות אחרי שמכבי שירותי בריאות עתרה לבג"ץ כנגד המדינה בגין העלאת תעריפי האשפוז בבתי-החולים, גם "הכללית" מגישה עתירה משלה. בכללית טוענים כי לא רק שאין מקום להעלות את התעריפים ב-4.91% כפי שקבעה ועדה משותפת למשרדי האוצר והבריאות - אלא יש להפחית את התעריפים ב-0.5%.

הכללית טוענת כי המשמעות הכספית של ההתייקרות הינה אסטרונומית, שכן מדובר בתוספת עלות לרכש השירותים שרוכשות קופות-החולים בהיקף של 350-400 מיליון שקל. כל זאת, נאמר בעתירה, בתקופה בה מצוי המשק במשבר כלכלי חסר תקדים, וקיימת מגמה הפוכה של ירידת מחירים וירידת מדדים.

הכללית מחזיקה אמנם בעצמה 11 בתי-חולים שייהנו מייקור תעריפי האשפוז, אך כקופת-חולים היא נפגעת מכך, במיוחד כאשר היא מפנה מבוטחים לבתי -חולים שבבעלות המדינה - כמו איכילוב, שיבא, רמב"ם, אסף הרופא ועוד. בכללית טוענים כי ועדת התעריפים לא לקחה בחשבון את "קרנות המחקר" שפועלות בבתי-החולים של המדינה, המהוות עבורם מקור הכנסה משמעותי נוסף.

הטענה החמורה ביותר של הכללית היא שהמדינה נמצאת בניגוד עניינים כאשר היא מחליטה על ייקור התעריפים - זאת משום שמצד אחד היא הרגולטור, אך מצד שני גם הבעלים של בתי-החולים. בכך, טוענים למעשה בכללית, יש למדינה אינטרס להעלות את תעריפי האשפוז.

כמו בעתירה של מכבי, גם הכללית טוענת כי שרי הבריאות והאוצר לא הפעילו שיקול-דעת ראוי בעת אישור הייקור, וזאת מבלי להעניק לקופות החולים זכות ערעור על ההחלטה. בכללית טוענים כי ייקור התעריפים נעשה בעצם בצורת "מחטף", ועל כן על בית המשפט להוציא לאלתר צו ביניים שיקפיא את העלאת התעריפים, עד להכרעה בעניין.