בעלי השליטה באפיק הירדן: הבינלאומי ניצל לרעה את מעמדו הכלכלי בתביעה נגדו

חברת הנדל"ן הקטנה שבשליטת האחים יאיר ושלמה עיני חייבת לבנק 7.7 מיליון שקל ; מחזיקי האג"ח הביאו למינוי כונס נכסים לחברת הבת, ובסוף החודש יתקיים דיון בבקשה לפירוק החברה

האחים יאיר ושלמה עיני, בעלי השליטה בחברת אפיק הירדן אחזקות, טוענים בבקשת רשות להתגונן כי התביעה בסך 7.7 מיליון שקל שהגיש נגדה הבנק הבינלאומי בגין הלוואות שהעמיד לחברה - הוגשה בחוסר תום-לב, תוך הסתרת נתונים מהותיים והצגת תמונה חלקית ומעוותת הרחוקה מן האמת.

לטענתם, העובדות כהווייתן כפי שיובאו על-ידם יציגו תמונה שונה בתכלית השינוי, אשר תעמיד את התביעה בכללותה ככלי ריק אשר אין בו ממש - אך בעיקר תציג את הבנק כמי שמגיע אל בית המשפט בידיים בלתי נקיות.

לדברי יאיר ושלמה עיני, הבנק ניצל לרעה את מעמדו או את זכויותיו על-פי הסכם ההתקשרות עם אפיק הירדן בחוסר תום-לב, היות וזו החלה במשא-ומתן עם מחזיקי האג"ח בדבר אופן פירעון חובותיה כלפיהם.

מיד שהחלה החברה בתהליך זה, ולמרות שלא הפרה שום הסכם עם הבנק - החל זה לנצל את מעמדו הכלכלי לרעה, ותוך נקיטת "בריונות משפטית" הוא אילץ אותם להיענות לכלל דרישותיו. לדבריהם, התנהלות הבנק ואופן ביצוע ההסכמים שנחתמו איתו נעשה שלא בתום-לב.

לטענת האחים עיני, הראיה הניצחת ביותר הינה העובדה הפשוטה כי אפיק הירדן לא הפרה שום הסכם אליו הגיעה עם הבנק, והיא ממשיכה לפעול ואף עומדת בימים אלה להגיע להסדר עם מחזיקי האג"ח שלה.

לטענתם, מטעמים אלה ואחרים יש לקבוע כי עסקינן בתביעה מוקדמת, מאחר שהחברה פרעה את תשלומי ההלוואה והיא ממשיכה לפורעם על-פי תנאי ההלוואה - לפני שהבנק החל לנקוט בבריונות משפטית.

זאת ועוד, לטענתם יש לקבוע כי נוכח מעשיו של הבנק - ששינה את תנאי הסכם ההלוואה ואת שיעורי הריבית באופן חד-צדדי - ההשלכה המשפטית של התנהגותו זו הינה כי אין בנמצא הסכם ערבות בין הבנק לבין הערבים (האחים עיני), אבל כן יש למחוק אותם על הסף מכתב התביעה.

מלבד הבנקים, גם מחזיקי האג"ח ונושים האחרים פועלים לפירוק החברה. היום (ד') הגיש כונס הנכסים הזמני של חברת הבת דו"ח על פעולות שביצע בחברת הבת אפיק הירדן אירופה. בסיכום דבריו - על מנת לשמר את מצבה של אפיק הירדן אירופה, יש צורך בכ-750,000 אירו בשנה הקרובה ובכ-500,000 אירו בכל שנה שלאחריה. (ת.א. 26/09).