דוד פתאל: "אין טעם להשקיע במיזמי מלונאות באירופה; המחירים ירדו ב-20%"

דבריו של דוד פתאל משמעותיים לאור מעמדו בענף ; פתאל שותפה (21%) בקרן ההשקעות למלונאות באירופה, כאשר שותפותיה הן דלק בלרון, מגדל, מבטחים הוותיקה, מנורה מבטחים ודוראה

המלונאים באירופה מנסים לשמור על אופטימיות ויושבים על הגדר למרות המשבר, ובינתיים לא מבצעים עסקאות של מכירה וקנייה, כך מסתמן מכנס ההשקעות הבינלאומי במלונאות IHIF (International Hotel Investment Forum), המתקיים השבוע זו השנה ה-11 בברלין ומשתתפים בו שחקנים מובילים ובכירים בתחום ההשקעות והיזמות בענף המלונאות.

דוד פתאל בעל רשת מלונות פתאל בישראל ורשת ליאונרדו באירופה, היה אחד ממשתתפי הפאנל שעסק אתמול (ג') בנושא "היזמים של היום ומחר". פתאל אמר בפאנל "אני צופה ירידת מחירים של כ-20% במחירי הנדל"ן המלונאי באירופה ולכן צפוי כי רוב המשקיעים בתחום מיזמי המלונאות יקפיאו את השקעותיהם לתקופה הקרובה. להערכתי, מיזמים רבים שייקלעו לקשיים יגיעו בסופו של דבר לבנקים ויימכרו במחיר נמוך".

דבריו של דוד פתאל משמעותיים לאור מעמדו בענף. פתאל שותפה (21%) בקרן ההשקעות למלונאות באירופה כאשר שותפותיה הן דלק בלרון, מגדל, מבטחים הוותיקה, מנורה מבטחים ודוראה. הכנס השנה עוסק בהתמודדות עם המצב הכלכלי בהשתתפות למעלה מ-1,900 איש מ-55 מדינות.

קרן ההשקעות של פתאל הוקמה בסוף 2006 ועד לפני מספר חודשים השקיעה כ-80 מיליון אירו ברכישת 19 מלונות בשוויץ, בלגיה וגרמניה, אשר הוכנסו תחת מותג המלונאות החדש - "ליאונרדו". הקרן גייסה בשלב ראשון 100 מיליון אירו (הון עצמי).

"נותרו לנו 20 מיליון אירו שאותם החלטנו לשמור למציאות ולעסקאות זולות, ואני מאמין שהן יגיעו לקראת סוף 2009". אמר פתאל

פתאל אמר היום ל"גלובס" כי אין אווירה של היסטריה בקרב המלונאים. "כרגע בגלל שאין מימון אין עסקאות קנייה ומכירה של בתי מלון. הסימן הטוב בענף הוא שאין מלונות רבים שעומדים למכירה".

הנציג הכווייתי אמר בפאנל כי "היתרון של מלונות הוא שבהם הרווח עשוי לרדת ב-10%-15% בזמן משבר, אבל הדבר עדיף בהרבה על בנייני משרדים שם ניתן לאבד לפתע את כל השוכרים".

פתאל הדגיש כי הנתון החשוב בתמחור מלונאות הוא מכפיל הרווח. "אמנם המכפיל ירד בחודשים האחרונים, אבל אנחנו רכשנו את המלונות בעיקר ב-2007 ובמחירים טובים מאוד. גם אם המכפיל ירד, רוב המלונות שווים 20%-40% מעל הערך שבו רכשנו".