פסגות יפן היא הטובה ביותר בטווח הקצר, אי.בי.אי סין בטווח הארוך

סין, יפן או סל של כמה מדינות אסיאתיות? ומי חברת הקרנות הכי מיומנת בהשקעה באסיה? איזו קרן איבדה רק 6% כשהבנצ'מרק ירד ב-38%, ואיזו קרן צנחה בכמעט 65%, 12% יותר מהבנצ'מרק שלה?

עד תחילת העשור, השקעה ביבשת האסייתית הייתה בעיקרה השקעה בשוק היפני. דעיכת הכלכלה היפנית ("העשור האבוד") מול הצמיחה של סין העבירו את כובד המשקל של משקיעים לעבר המעצמה המתפתחת.

בהתאם לכך התפלגה גם תעשיית קרנות הנאמנות המקומית, המתמחה בהשקעה באסיה, לשתי קטגוריות מרכזיות: יפן וסין. בתווך נמצאות קרנות שמשקיעות בשתי המדינות, כמו גם במדינות אסיאתיות נוספות.

20 קרנות נאמנות מנוהלות היום ב-3 קטגוריות הסיווג בבורסה בתל-אביב, אך אף אחת מהן לא מנהלת היקף גדול של נכסים. הקרן הגדולה ביותר בקטגוריה, פסגות סין ומזרח אסיה, מנהלת 53.1 מיליון שקל בלבד. מחצית מהקרנות מנהלות סכום נמוך מ-10 מיליון שקל. הכסף הגדול בקטגוריה מרוכז בקרנות שמתמקדות בסין והמיעוט ביפן - בהתאם למגמות בשווקים בשני העשורים האחרונים.

בדומה לקטגוריות אחרות בזירת הקרנות המשקיעות בחו"ל, גם הקטגוריה האסייתית הייתה זירה לאיחוד של קרנות נאמנות בחודשים האחרונים. כך, למשל, החליט בית ההשקעות מנורה מבטחים לאחד את שתי הקרנות שלו - הקרן על השוק היפני עם קרן אסיה. הסיבה היא קיצוץ בעלויות התפעול בקרנות שסך הנכסים המנוהל בהן קטן במיוחד, כחלק מצעדי ייעול שעוברת התעשייה כיום.

על מנת לבחון את תוצאות קרנות הנאמנות בקטגוריה במערכת ה-Hindsight של ליפר, בחרנו 3 מדדי ייחוס, כמספר הקטגוריות שנכללו בבדיקה: מדד הניקיי היפני, מדד MSCI Asia ומדד שנזן למניות מסוג B (המתאימות להשקעה של זרים בסין). הביצועים של 3 המדדים שונים במידה ניכרת, כשמדד השנזן הסיני הצליח להניב תשואה טובה יחסית לשני האחרים.

חשוב להדגיש, כי פרט למדד ה-MSCI, שנבדק במונחים שקליים, שאר המדדים מוצגים במטבע בו הם נסחרים (ין יפני ויואן סיני). בדומה לקרנות הנאמנות המתמחות באזורים אחרים בעולם, גם הקרנות המתמחות ביבשת האסייתית נהנו מהשינויים בשערי החליפין, כמו התחזקות הדולר והין היפני בתקופת שיא המשבר (אמצע ספטמבר עד סוף פברואר).

פסגות יפן: המצטיינת מאז המשבר

הקרן הטובה ביותר המתמחה בהשקעה באסיה בחמשת החודשים שחלפו משיא המשבר, ב-15 בספטמבר, היא פסגות יפן. הקרן הניבה בתקופה זו תשואה שלילית של 6.4%. קרן רוטשילד סין מייד אחריה במקום השני, עם תשואה של -6.5%.

השונות בין ביצועי הקרנות גדולה במיוחד, וכך קרן יובנק חשיפה ליפן איבדה בתקופה זו 35.3% והתברגה בסוף הרשימה, במקום ה-20. למעשה, היא היחידה שלא הצליחה להכות את מדד ה-MSCI. יתר הקרנות הניבו תשואות שליליות בטווח של 7%-32%.

הארכת תקופת הבדיקה ל-12 החודשים האחרונים מאשררת את מיקומה של פסגות יפן במקום הראשון בקטגוריה, עם תשואה שלילית של 23.9%, כמחצית ההפסדים שספג מדד MSCI האזורי.

ככל שתקופת הבדיקה עולה כך יורד מספר הקרנות שמכות את מדד הייחוס, ובבדיקה ל-12 חודשים 13 מתוך 20 קרנות היכו את הבנצ'מרק. הקרן הכי פחות טובה בתקופה זו היא מגדל המזרח הרחוק, שאיבדה 54.5%. הקרן של יובנק, מנגד, החלשה מאז המשבר, הצליחה בתקופה זו להכות את מדד הייחוס והניבה 44.5%-.

ההבדלים החדים בין המדדים

הרחבת תקופת הבדיקה ל-3 השנים האחרונות מצמצמת את מספר הקרנות בקטגוריה ל-14 בלבד, ומשנה לחלוטין את תוצאות הבדיקה. את המקום הראשון בתקופת זמן זו תופסת אי.בי.אי סין, עם הפסד של 8.72%. פסגות יפן, שהייתה המצטיינת מאז המשבר וב-12 החודשים האחרונים, מאבדת לא פחות מ-55.5% ומתברגת בין הקרנות הגרועות ביותר בתקופה.

ההסבר לשינויים הקיצוניים בתשואות הקרנות הם השינויים החדים במדדים המרכזיים. השוק הסיני רשם לפני המשבר הכלכלי צמיחה אדירה (ב-3 השנים האחרונות רשם מדד שנזן למניות B עלייה של 20.2%), בעוד הניקיי היפני דשדש בתחתית ואיבד 53.3% ב-3 השנים האחרונות.

התנודתיות הגבוהה בשווקים באה לידי ביטוי גם בסטיית התקן של הקרנות באזור. הקרן שמובילה את הקטגוריה עם סטיית התקן הנמוכה ביותר היא פריזמה יפן (4.28) שהפסידה ב-3 השנים האחרונות 53.1%. הקרן התנודתית ביותר גם היא של לפריזמה, הפעם על סין, עם סטיית תקן של 10.23 ותשואה שלילית של 12.9%.