טבע משבחת הצעת חוק משותפת בארה"ב לאישור ממשלתי לגרסאות גנריות של תרופות ביוטכנולוגיות

הצעת החוק משותפת לרפובליקנים ולדמוקרטיים כאחד ; חברות גנריות מורשות לשווק גרסאות זולות של תרופות כימיות פשוטות יותר, אך ה-FDA אינו מורשה לתת אישור לגרסאות גנריות של תרופות ביוטכנולוגיות ; הביוטכנולוגיה מהווה מנוע צמיחה עבור החברה הישראלית

קובעי מדיניות אמריקניים חשפו אתמול (ד') הצעה דו-מפלגתית, לאפשר אישור ממשלתי לשכפולים מוזלים של תרופות ביוטכנולוגיות, שעולות עשרות אלפי דולרים בשנה. אם ההצעה תהפוך לחוק, ייפתח שוק עצום בגודלו לחברות גנריקה, דוגמת טבע , שאכן עשתה לובי לחקיקה זו.

חברות גנריות מורשות לשווק גרסאות זולות של תרופות כימיות פשוטות יותר, אך ה-FDA אינו מורשה לתת אישור לגרסאות גנריות של תרופות ביוטכנולוגיות. הביו-גנריקה משמעותה יצירת גרסאות גנריות לתרופות ביולוגיות שמופקות על-ידי מולקולות חלבונים או אורגניזם כלשהו.

העלות היומית הממוצעת של מוצר ביולוגי גבוהה פי 22 מזו של תרופה מסורתית. מחקר אמריקני -2008 מצא כי תעשיית הביו-גנריקה יכול הן לקדם תחרות והן להניב חסכון בעלויות של למעלה מ-100 מיליארד דולר ב-10 השנים הבאות.

הנרי וקסמן, ציר בית הנבחרים, יחד עם עמית דמוקרטי ושני רפובליקנים, אמר כי התרופות הביוטכנולוגיות מהוות את החלק שגדל בקצב המהיר ביותר בקבוצת תרופות המרשם, אך גם היקר ביותר. לדבריו, גרסאות גנריות יכולות להעניק אלטרנטיבה בטוחה ולחסוך כסף למטופלים, למעסיקים, לחברות הביטוח ולממשל הפדרלי. וקסמן, נזכיר, הוא בן-ברית ותיק של תעשיית הגנריקה; למעשה, חוק שיזם אפשר ל-FDA לאשר תרופות גנריות בראשית שנות ה-80.

הצעות חוק דומות נפלו בקונגרס הקודם, אך סיכוייה של ההצעה הנוכחית נראים טובים יותר, עם תמיכתו של אובמה והרצון לקצץ בהוצאות על בריאות. חברות ביוטכנולוגיה תומכות ברעיון בתנאי שהוא כולל תקופת בלעדיות נאותה למוצר המקורי, כמו גם פרופיל בטיחותי הולם בעבור הפציינטים.

עפ"י הצעתו של וקסמן, המוצרים המקוריים יקבלו 5 שנות בלעדיות ובמקרים מסויימים - 3 שנים לשינויים בתרופות קיימות. את תקופת הבלעדיות ניתן להאריך בשנה עבור ניסויים בהתוויות חדשות. עם זאת, חברות הביוטכנולוגיה קוראות לתקופת בלעדיות של 14 שנים. "הצעת החוק תוביל לתחרות בריאה ובטווח הארוך, לחסכון משמעותי בשביל המטופלים", אמר וקסמן.

"זוהי אבן דרך ראויה לציון, לה יכולה להיות השפעה חיובית עצומה בגודלה על השוק שלנו", אמר וויליאם מארת', נשיא ומנכ"ל טבע-צפון אמריקה. "אך חשוב מכך, חוק זה יכול להעניק יתרון משמעותי לכל האמריקנים, ולחסוך מיליארדים במקביל. טבע מצפה לעבודה עם הקונגרס והבית הלבן לראות אם זה יכול להפוך למציאות".