לאומי קארד שבבעלות לאומי (80%) וקבוצת עזריאלי (20%) דיווחה היום על רווח (פעולות רגילות) של 129 מיליון שקל בשנת 2008 - עלייה של 24% בהשוואה לאשתקד.
הרווח הנקי של החברה הגיע ל-146 מיליון שקל עקב רווח חד פעמי של 17 מיליון שקל, בגין מכירת חלקה בחברת הסליקה גמא, להפניקס. לאור ביצועי החברה קיבלו העובדים בונוס ממוצע של שתי משכורות.
המנכ"ל החדש של לאומי קארד, דני כהן, נשמע היום מפוקח מאוד וריאלי: "להערכתי בשנה הקרובה נשמור על רמת הרווחיות הנוכחית ונצמח באחוזים בודדים", אמר ל"גלובס". "קצב הצמיחה הדו ספרתית של השנים האחרונות לא יחזור ב-2009".
לאומי קארד היא חברת כרטיסי האשראי הראשונה שמפרסמת את הדו"ח השנתי שלה. השורה התחתונה שלה אמנם מצוינת, אך ברבעון הרביעי כבר ניכרים אותות המשבר. הרבעון הסתיים ברווח של 22 מיליון שקל כאשר הרווח הממוצע בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה עמד על 35 מיליון שקל. ההפרשה לחובות מסופקים הוכפלה ל-12 מיליון שקל, וההכנסות עמדו על 170 מיליון שקל בדומה לממוצע 2008.
"הרבעון הרביעי אינו מייצג", טוען כהן. "מסורתית, רבעון רביעי תמיד יותר קשה. בשנה שעברה ספטמבר היה חודש חגים ואחרי החגים יש תמיד ירידה בהוצאות. מעבר לכך, אכן ניכרת הרעה, למשל, בעלייה בהפרשה לחובות מסופקים - גם בהפרשה ספציפית וגם בהפרשה קבוצתית".
כמות הכרטיסים הפעילים של החברה (כרטיסים שביצעו עסקה אחת לפחות ברבעון האחרון) עלתה ב-9.2% והגיעה ל-1.38 מיליון. שיעור הכרטיסים הפעילים עומד על 85.2%, וממוצע השימוש בכרטיס הוא 2,500 שקל בחודש - עלייה של 1.8% בהשוואה לשנה קודמת.
עיקר הצמיחה מגיעה מכרטיסים חוץ בנקאים כמו MULTY וכרטיס האשראי המשותף עם שופרסל. היקף כרטיסי האשראי החוץ בנקאיים עלה ב-41% בשנת 2008 והגיע ל-324 אלף. הרווח המימוני הנובע מהכרטיסים האלה עלה ל-109 מיליון שקל, בהשוואה ל-65 מיליון שקל בשנת 2007. הריבית הנגבית בכרטיסים החוץ בנקאיים עמדה על 10.8% בממוצע, והיקף האשראי שניתן בהם קפץ ב-38% והגיע ל-936 מיליון שקל. לעלייה כה מהירה באשראי יש מחיר, וההפרשה לחובות מסופקים עלתה ל-32 מיליון שקל, בהשוואה ל-21 מיליון שקל אשתקד.
הכנסות לאומי קארד עלו בשנת 2008 ב-16% והגיעו ל-789 מיליון שקל, כאשר ההכנסות מכרטיסי אשראי, ליבת הפעילות, צמחו ב-9.7% ועמדו בשנת הדו"ח על 679 מיליון שקל. העלייה בהכנסות נבעה מהרחבת פעילות הנפקת וסליקת כרטיסים, למרות ההשפעה המקזזת של ירידת שיעור עמלת הסליקה (עמלה אותה משלם בית העסק לחברת כרטיסי האשראי).
התחרות הגוברת בין חברות האשראי הגדילה את עלויות המכירה של לאומי קארד. הוצאות המכירה והשיווק עמדו על 162 מיליון שקל - עלייה של 7.3% - וההוצאות לשימור וגיוס לקוחות עלו ב-12%, ל-75 מיליון שקל. גם עלות מבצעי המתנות קפצה ב-9% והגיעה ל-37 מיליון שקל.
דני כהן, איך תתפתח לאומי קארד בשנת 2009?
"השנה ביססנו את מעמדנו כחברה השנייה בגודלה. בשנת 2009 נצמח באשראי חוץ בנקאי בקצב דו ספרתי. יש לנו כלים טובים לצמיחה ורואים את זה בשטח. נעלה בניכיונות של בתי עסק אבל לא באשראי בתי עסק שאותו דווקא נשאף להקטין. מנוע צמיחה חשוב הוא שיתופי פעולה עם גופים קמעונאיים. גם שופרסל היא מנוע מרכזי לצמיחה ויש לנו שיתוף פעולה טוב איתה. מעבר לכך יש את מועדון 365 של המשביר לצרכן ואת מולטי עזריאלי שנכנס באמצע ינואר ומתחיל להתפתח".
לפני שנתיים התחלתם לשווק כרטיס אשראי FREE ללא עמלות, איפה זה עומד?
"לצערי כרטיס FREE לא צובר תאוצה. מתברר שאנשים עדיין מעוניינים בנקודות ופחות מוטרדים מעמלות".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.