יואל שליט: "השבוע - ההזדמנות האחרונה להחזרת גלעד; אני לא רוצה לחשוב שחיכינו יותר מדי"

אחיו של גלעד דיבר לראשונה בראיון בערוץ 2 ; מאמץ אחרון בדרך לעסקת שליט? אולמרט שיגר היום במפתיע למצרים את ראש השב"כ יובל דיסקין, ואת שליחו המיוחד עופר דקל, למצות האפשרות לשחרורו של גלעד

לאתר חדשות ערוץ 2 (Mako / רשת)

"הדבר החשוב הוא שגלעד עדיין חי, ואנחנו רוצים שהוא יחזור כמה שיותר מהר. הסמכות העליונה היא בידי הממשלה, היא יכולה להחזיר אותו, ועליה מוטלת החובה להציל את גלעד. השבוע זו ההזדמנות האחרונה". כך אומר אחיו של גלעד שליט, יואל, בראיון טלוויזיוני ראשון לדנה ויס ב"פגוש את העיתונות" בערוץ 2.

יואל, אחיו הגדול של גלעד, הוא בן 25. יואל לומד הנדסת חשמל שנה ד' בטכניון, והוא שירת בצה"ל - כמו אחיו - כמפקד טנק בחטיבה 7. בשלוש השנים האחרונות העדיף להישאר מאחורי הקלעים השאיר את המאבק למען גלעד להוריו, נועם ואביבה, אבל השבוע התגייס באופן פומבי למאבק בפעם הראשונה.

"גלעד נמצא איתי בכל דבר שאני עושה"

"כשאני עוצם עיניים - אני רואה את גלעד. אני מנסה לדמיין את הכאב שלו והסבל שלו למרות שקשה לדמיין כזה סבל של כמעט 1000 יום בשבי, כשאי אפשר לדעת באיזה תנאים הוא נמצא ומה עובר עליו בכלל", אומר יואל שליט.

"גלעד נמצא איתי רוב היום, בכל דבר שאני עושה", אומר יואל. "איך מנהלים שיגרה? הלימודים הם לא פשוטים, אבל עצם הידיעה שאני לומד ומנסה להצליח ככל יכולתי, עוזרת להורים להתמודד עם המאבק שלהם והניסיון שלהם להחזיר את גלעד כמה שיותר מהר".

"עד עכשיו התרכזתי בעיקר בלימודים - לבקשת ההורים, להמשיך עם החיים שלי. כעת, בגלל שזה שבוע קריטי, הזדמנות פז להחזיר את גלעד עוד בקדנציה של הממשלה הנוכחית - אנחנו מקווים שהתמיכה הציבורית הרחבה תדחוף את מקבלי ההחלטות לסגור עסקה".

"לא רוצה לחשוב על האפשרות שחיכינו יותר מדי"

"היינו מעדיפים להישאר משפחה אנונימית ולחיות את חיינו כרגיל", מוסיף יואל. "המצב הזה נכפה עלינו, זה לא מבחירה. אבל אנחנו עושים הכל כדי להחזיר את גלעד הביתה. הכל", הוא מדגיש.

"אני מניח שהוא יובך מהתמונות האלה, כשהוא יראה אותן" משיב יואל לשאלה על היום שבו אחיו יחזור, "אבל גלעד יוכל לדעת שאני, המשפחה והעם עשינו עבורו כל מה שאפשר".

"אני לא רוצה לחשוב על האפשרות שחיכינו יותר מדי", אומר יואל. "מה שחשוב זה מה קורה היום, ולא מה עשינו עד עכשיו. אני מאוד חושש מהיום שגלעד יחזור ומה יהיה מצבו. אבל אני מאמין שהוא מספיק חזק כדי לעבור את זה. אנחנו נהייה כאן כדי לעזור לו".

"השבוע - זו ההזדמנות האחרונה"

יואל מדגיש את עמדת משפחת שליט בסוגיית שחרור האסירים: "הויכוח על העיסקה מתנהל כבר עכשיו", הוא אומר. "המשפחות השכולות מתנגדות, אנחנו מבינים את הכאב שלהם, אבל מצד שני גם אנחנו משפחה שכולה - אח של אבי נפל במלחמות ישראל".

"הדבר החשוב הוא שגלעד עדיין חי ואנחנו רוצים שהוא יחזור כמה שיותר מהר", מסכם בענווה יואל שליט. "הסמכות העליונה היא בידי הממשלה, היא יכולה להחזיר אותו, ועליה מוטלת החובה להציל את גלעד. השבוע זו ההזדמנות האחרונה".

מאמץ אחרון לעסקה: דקל ודיסקין יצאו במפתיע לקהיר

מאמץ אחרון בדרך לעסקת שליט? ראש הממשלה אהוד אולמרט שיגר אחר הצהריים במפתיע למצרים את ראש השב"כ יובל דיסקין, ואת שליחו המיוחד עופר דקל, על מנת לעשות מאמץ נוסף למיצוי האפשרות לשחרורו של החייל החטוף גלעד שליט.

דיסקין ודקל ייפגשו עם גורמים מצריים בכירים המתווכים בסוגיית שחרורו של שליט וייבחנו אם ניתן לקדם את השחרור בצורה מהירה. דקל ודיסקין צפויים להישאר במצרים עד יום ראשון בערב.

בכל מקרה מתכוון ראש הממשלה אולמרט לכנס ישיבת ממשלה מיוחדת ביום שני בבוקר, על מנת לדווח לממשלה על מכלול המאמצים להגעה לעסקה מהירה לחילופי אסירים. אולמרט עדכן בכל העניינים הללו גם את ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו.

בסבב השיחות האחרון של עופר דקל, אובחנה הקשחה נוספת בעמדותיו של חמאס באשר למספר האסירים ושמותיהם. חמאס מבין כי בשלב הזה הלחץ הציבורי בישראל עשוי לעבוד לטובתו, ולכן לא מתפשר על מספר האסירים שהוא דורש.

מתוך קבוצת 450 האסירים שישראל מתחבטת בעניינם: חלק מהם - האסירים עם "דם על הידיים" ובהם מתכנני פיגועי התופת בתקופת האינתיפאדה השניה, לא ישוחררו, על כך ישראל מתעקשת וזהו למעשה סלע המחלוקת העיקרי בין דקל ודיסקין ובין נציגי חמאס לשיחות. חלק אחר מרשימת האסירים ישוחררו, אולם לא לביתם בגדה, אלא יגורשו לסוריה. לגבי האסירים ה"קלים" שברשימה ישראל אינה מערימה קשיים על שחרורם בחזרה לביתם בשטחים.