פורסמו המכרזים לתחנות הכוח התרמו-סולאריות באשלים; שתי התחנות יהיו בהיקף של עד 220 מגוואט

בנוסף, ועדת המכרזים הבין-משרדית משלימה בימים אלה את המכרז להקמת תחנת כוח סולארית פוטווולטאית בהספק של 15 מגוואט

ועדת המכרזים הבין-משרדית להקמת תחנות כוח סולאריות באתר אשלים שבנגב, בראשות סגן בכיר לחשב הכללי, אבי דור, פרסמה את שני המכרזים להקמה, תפעול, אחזקה והעברה למדינה של שתי תחנות כוח תרמו-סולאריות להפקת עד 220 מגוואט.

שבע הקבוצות, אשר התמודדו ועברו את שלב המיון המוקדם, הוזמנו להגיש את הצעותיהן לשלב הגשת ההצעות בכל אחד מהמכרזים. בהמשך החודש יפורסמו השלמות למסמכי המכרז, כמו הסכם זיכיון, רישיון והסכם מכירה לחברת החשמל.

בין השמות הבולטים - אורמת ניגשה באופן עצמאי, ושיכון ובינוי חברה לסולל. עוד

שתי תחנות הכוח שיוקמו באתר אשלים יהיו בעלות הספק מותקן של בין 80 ל-110 מגוואט כל אחת, ויהוו תחנות הכוח הסולאריות הראשונות מסוגן והגדולות ביותר בארץ ובין הגדולות בעולם בטכנולוגיית התרמו-סולאר.

המכרזים מפורסמים בשיטת ה-B.O.T, להקמה, תפעול, מימון, הפעלה ותחזוקה של פרויקטים אילו.

שר האוצר, רוני בר-און, ציין כי "קידומם של פרויקטים בתחום האנרגיה הירוקה חשוב לא רק בהיבט הסביבתי. הפרויקטים גם מצמצמים את התלות של המשק בדלקים פוסיליים, מקדמים את התחרות במשק האנרגיה ומסייעים לצמיחת המשק וליצירת מקומות עבודה. הפרוייקט הנוכחי הוא פרי עבודה מאומצת ומשותפת של משרדי האוצר והתשתיות ומהווה צעד נוסף לקידום אזורי הפריפריה ובכללם הנגב".

שר התשתיות הלאומיות, בנימין (פואד) בן אליעזר, ציין לטובה את עבודת הוועדה והודה לאנשי משרד האוצר והתשתיות על מאמציהם הרבים להוציא את המכרזים אל הפועל. "פרסום המכרזים מהווה נדבך בעל חשיבות מרבית למימוש מדיניות הממשלה לגיוון מקורות האנרגיה של מדינת ישראל, ובכלל זה מעבר מהותי לשימוש באנרגיות מתחדשות, כאשר פרויקטים אלה, יחד עם הפרויקט להקמת תחנת כוח סולארית פוטוולטאית בהיקף של 15 מגוואט, אמורים לספק כ-2% מייצור החשמל במשק".

החשב הכללי במשרד האוצר, שוקי אורן, בירך על ההתקדמות המהותית בהליך המכרזי , שהינה תוצר של עבודה מאומצת ומשותפת של כלל הגורמים שהיו שותפים לפרויקט, וציין כי שיטת ה-BOT מאפשרת לממש את מדיניות הממשלה בתחומי תשתיות ולהרחיב את השקעותיה בפרויקטים כדאיים, גם במציאות של מצוקה תקציבית. אורן הוסיף כי ההשתתפות הגבוהה של חברות בינלאומיות במיזם מסוג זה מעידה על הבעת אמון במשק הישראלי ובפוטנציאל הכלכלי הטמון בו.

מדינת ישראל פועלת כיום בכדי לקדם את עצמאותה האנרגטית ולמזער את הפגיעה הסביבתית, תוך עמידה בביקושי החשמל. כחלק משאיפה זו, הממשלה אישרה באחרונה את הצעתו של שר התשתיות, להכריז על אזור הנגב והערבה כאזור בעל עדיפות לאומית, וקבעה בהחלטה יעד לפיו עד לשנת 2020, 10% מייצור החשמל יהיה ממקורות אנרגיה מתחדשת.

ממשלת ישראל החליטה בחודש ספטמבר 2007 על הקמת שלוש תחנות כוח סולאריות ליד הישוב אשלים שבנגב בהספק כולל של 250 מגוואט.

ועדת המכרזים הבין-משרדית משלימה בימים אלה את המכרז להקמת תחנת כוח סולארית פוטווולטאית בהספק של 15 מגוואט (עם אופציה של המדינה לדרוש הרחבה ב-15 מגוואט נוספים).