חובת הדיווח על מחירי העברה בעסקה שנעשתה לפני תחולת החוק

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] ביום 29.11.06 פורסמו ונכנסו לתוקף התקנות ויחד איתן גם נכנס לתוקף סעיף 85א לפקודה. התקנות קובעות, כי הנישום ידווח על עצם ביצוע העסקה הבין-לאומית וכן יפרט את מחירה ותנאיה של העסקה בתנאי שוק

[רוצה לדעת עוד על מיסי העברה? הרשם לניוזלטר עסקים מתעוררים]

סעיף 85א לפקודת מס הכנסה קובע, כי בעסקה בין-לאומית שבה מתקיימים בין הצדדים לעסקה יחסים מיוחדים שבשלהם נקבע מחיר או תנאים שונים מתנאי שוק רגילים אזי יש לדווח לרשויות המס על העסקה בהתאם לתנאי השוק ולהתחייב במס בהתאם.

ביום 29.11.06 פורסמו ונכנסו לתוקף התקנות ויחד איתן גם נכנס לתוקף סעיף 85א לפקודה. התקנות קובעות, כי הנישום ידווח על עצם ביצוע העסקה הבין-לאומית וכן יפרט את מחירה ותנאיה של העסקה בתנאי שוק.

משמעות הדיווח הפרטני היא העמדת העסקה ב"אור הזרקורים" והפניית תשומת ליבן של רשויות המס לעצם ביצוע עסקאות כאמור, על מנת שאלו האחרונות תוכלנה לאתר ולבדוק ביתר קלות ניסיונות להברחת רווחים למדינות בהן שיעור המס נמוך יותר.

הוראות המעבר קובעות, כי התקנות תחולנה על עסקה בינלאומית שנעשתה מיום פרסום התקנות ואילך. מכאן, עולה השאלה, מהי עסקה שנעשתה לפני יום התחולה ולפיכך אין צורך בדיווח עליה?

הביטוי "שנעשתה" אינו מוגדר בפקודה וניתן לייחס לו משמעויות שונות. אנו נדרשים לבחון מאיזו נקודת זמן, ההתקשרות בין צדדים, תיחשב כ-"עסקה שנעשתה". שכן, אם המועד לעשיית העסקה נופל לתאריך שהוא מאוחר ליום 29.11.06, הרי שיש לדווח על העסקה הבינלאומית לפרטיה בטופס המיוחד לכך.

קיימות שתי אפשרויות הביטוי "שנעשתה". מצד אחד, ניתן לראות במועד החתימה על חוזה העסקה כמועד הקובע, שכן במועד זה הנישום תכנן, גיבש וגמר את דעתו ביחס לעסקה ותנאיה; ומן הצד השני, ניתן לראות במועד שבו מבוצעת בפועל העסקה כמועד הקובע.

עיון בלשון החוק מעלה, כי כוונתו של המחוקק הייתה לבחון את מועד קביעת התנאים, שכן המחוקק משתמש בביטויים "נקבע מחיר" או "שנקבעו תנאים". לפיכך, אמת המידה לקביעת תחילת יישום החוק הינה מועד חתימת החוזה וגיבוש תנאיו. יתרה מזו, כל הראציונל של מחירי ההעברה הוא לקבוע מחיר שוק ליום גמירת הדעת של הצדדים, ולא לארוע מתמשך. טול לדוגמא עסקת הלוואה ביום החתימה ריבית השוק היא 4%; במהלך תקופת ההלוואה הריבית בשוק עלולה לעלות. האם שינוי זה יהפוך את העסקה לעסקה שאינה בתנאי השוק? ברור שלא וברור שיש לבחון את העסקה ביום ההסכמה עליה וא במועד ביצועה.

בנוסף, קביעת מועד השונה ממועד חתימת החוזה מהווה פגיעה בנישום, שכן בחינת כדאיות העסקה והמאמצים לגיבוש תנאים מתאימים לקיומה נעשו בטרם פרסום התקנות.

לפיכך, לדעתנו, יש לבחון את תחולת החוק על עסקה על פי המועד שבו גובשו התנאים לכדי הסכם מחייב. משמעות הדבר היא, כי אין חובה לדווח באופן פרטני על עסקאות שנחתמו לפני מועד התחולה של החוק והתקנות אף אם ביצוען מתרחש לאחר מועד התחילה.

הכותב הוא שותף מיסים במשרד ש. פרידמן ושות' ומתמחה במיסוי בינלאומי