האם נשים מרוויחות פחות מגברים בהיי-טק? מנכ"לית דיאלוג: "לא נתקלתי במועמדות שטענו לתקרת זכוכית או בעיות קידום"

חיה בורנשטיין: "לא מעט נשים בעלות השכלה אקדמית או השכלה מתאימה מתפשרות בסוג התפקיד, כדי שיתאים לשעות העבודה שהן מסוגלות לתת"

יום האישה הבינלאומי שהתקיים בשבוע שעבר, העלה כמדי שנה את נושא הבדלי השכר בין נשים לגברים במגזר העסקי, וגם בתעשיית ההיי-טק. למרבה ההפתעה, חיה בורנשטיין, מנכ"לית חברת ההשמה דיאלוג, טוענת שאין שוני בין שכר של גברים ונשים בענף ההיי-טק. "אין הבדל ברמת השכר, כאשר משווים עובדת לעובד בעלי אותה השכלה, אותן שנות ניסיון ואותה הגדרת תפקיד", היא אומרת. "אני לא נתקלת במועמדות שאמרו לי שיש להן תקרת זכוכית או בעיות קידום".

לדברי בורנשטיין, הגשמה עצמית וקריירה, מול בניית תא משפחתי וקשר קרוב עם הילדים - זאת הדילמה שניצבת בפני כל אם עובדת. "בשוק ההיי-טק הדילמה מתחדדת, שכן שעת החזרה הביתה לעובדות במשרה מלאה נעה בין 17:30 ל-19:00 בערב. לא נותר זמן רב לאם להיות עם הילדים", היא אומרת. הפתרונות המתבקשים הם עבודה בשעות ייחודיות או משרה חלקית, אולם הנורמות הנהוגות כיום בעולם ההיי-טק אינן סובלניות לתנאים מסוג זה.

בקשה לעבודה במשרה מלאה אך בשעות ייחודיות (התחלה בשעה מוקדמת וסיום מוקדם באופן קבוע או מספר פעמים בשבוע) נתקלת לרוב בסירוב מטעם החברות המעסיקות. הסיבות רבות, ביניהן: עבודה מול חברות בחו"ל נעשית בסנכרון עם שעות העבודה שם ויש לאייש עמדות מסוימות בחברה בשעות ספציפיות. הדבר אפשרי לרוב, רק במידה והעובדת כבר ותיקה במקום עבודתה. "נשים המחפשות מקום עבודה בהיקף משרה חלקית נתקלות במחסום קשה אף יותר בדמות היעדר משרות מסוג זה, בעיקר בחברות היי-טק, כאשר תקן חלקי, כמעט ואינו קיים. כך מוצאות עצמן לא מעט נשים בעלות השכלה אקדמית או השכלה מתאימה, מתפשרות בסוג התפקיד המקצועי אשר אותו הן ממלאות, על-מנת שיתאים לשעות העבודה שהן מסוגלות לתת", אומרת בורנשטיין.

לדברי חלק מחברות ההיי-טק, הן נותנות הקלות בתנאי העבודה, הן לנשים והן לגברים. מור נויפלד, מנהלת משאבי אנוש במרכז המחקר והפיתוח של EMC אומרת כי "אנחנו בוחנים על פי תוצאות ולא על פי שהות במשרד. יש אצלנו נשים שיוצאות יום יומיים בשבוע יותר מוקדם בהסכמה עם המנהלים שלהן. באותה מידה יש גברים שיוצאים יותר מוקדם, לצרכים שונים כמו משפחה או לימודים".

בכל רע יש טוב, ולכן אחת ההשפעות החיוביות של המיתון לאימהות שעובדות, הוא המעבר לשבוע עבודה מקוצר בן ארבעה ימים בחלק מחברות ההיי-טק. קיצור שבוע העבודה יכול להפחית את הלחץ ולעזור להן להיות עוד ימים בבית. מצד שני, המשבר גם מקשה על מציאת מקום עבודה חדש והכסף החסר בעקבות הורדת היום החמישי הוא משמעותי.