נתניהו לבכירי המשק: "תעשו הכל בכדי להימנע מפיטורים, נשלב ידיים ונעביר את המשק מצניחה לצמיחה"

(עדכון) הצוות סיים את עבודתו ויגיש את המלצותיו מחרתיים - ככל הנראה ימליץ כי יש להבטיח למוסדיים 85% מערך השקעתם ; עידן עופר: "נתניהו יוביל שינוי שיקבע את המציאות הכלכלית בישראל"

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו קרא במפגש עם ראשי המשק היום בערב (א') להימנע מפיטורי עובדים ככל האפשר "אני קורא לכם לשמר את העובדים, יקח זמן עד שנייצב את הספינה, יקח עוד זמן ומאמץ לשקם את הכלכלה. גם אם לא נצליח לשמר כל עובד נעשה את המקסימום לשמר מקומות עבודה, צריך להביא את המשק מצניחה לצמיחה".

נתניהו הוסיף כי "צריך לחפש את הדרכים לשלב ידיים במדיניות הנכונה שתייצב את הכלכלה, שמשמרת מקומות עבודה".

ניר גלעד מנ"כל החברה לישראל אמר כי "צריך לדאוג אמץ את שיטת הדיווח החשבונאי החדשה בישראל ולדאוג להוריד את התלות של מדינת ישראל בדלק באמצעות אימוץ המעבר לרכב חשמלי.

מוזי ורטהיים אמר כי הממשלה צריכה לצמצם את הפער בין יבוא ליצוא.

גליה מאור, מנכ"לית בנק לאומי סיפרה שביבי המעיט לדבר אך ניכר שהיה קשוב לדוברים.

צוות 100 הימים של בנימין נתניהו צפוי להכניס שינויים בתוכנית שגיבש יו"ר רשות ניירות ערך, זוהר גושן, למתן ערבויות מדינה להנפקות אג"ח והוא ימליץ על התוכנית המשופצת לראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו. על פי התוכנית של גושן המדינה תבטיח למוסדיים 80% מערך השקעתם בסל אג"ח קונצרניות, ובכך תגדר את הפסדם המרבי לשיעור של 20%. ככל הנראה ימליץ צוות 100 הימים כי יש להבטיח למוסדיים 85% מערך השקעתם. לדברי חבר הצוות, איזי תפוחי, ככל הנראה השינויים שיוכנסו לתוכנית יהיו מינוריים, אך לפי שעה טרם הוחלט מה הם יהיו.

הצוות, בראשותו של ח"כ יובל שטייניץ, סיים את עבודתו והוא צפוי להגיש את המלצותיו לראש הממשלה המיועד ככל הנראה מחרתיים. לאחר שנפגשו עם בכירים במשק יגבשו חברי הצוות את מסקנותיהם ביומיים הקרובים. בין היתר יכללו ההמלצות דרכי יישום לרפורמה במינהל מקרקעי ישראל, ובהן המלצת הצוות להתמקד בשלב הראשון של הרפורמה באדמות העירוניות, לצורך כך יוקמו מנגנונים ותקודם חקיקה מתאימה שתאפשר זאת.

שיטת אובמה

באשר לרפורמה בביטחון הפנים שאותה התחייב נתניהו לקדם, ימליץ הצוות על הקמת מנגנון שיטור עירוני - בדומה לזה הקיים באנגליה, במסגרתו יפטרלו שוטרים ברחובות כדי להגביר את תחושת הביטחון. גם בפרק זה ימליץ הצוות על חקיקה רלוונטית בנושא שתגביר את הענישה בתחום.

בנוגע לאישור תקציב המדינה ימליץ הצוות לשנות את החקיקה כך שניתן יהיה להעביר את התקציב בתום 90 יום מרגע כינון הממשלה ולא לאחר 45 יום, כפי שקובע החוק כעת.

לדברי תפוחי, חלק מהתוכניות ייכללו בחוק ההסדרים לשנת 2009 כדי להבטיח את יישומן.

לאחר הגשת ההמלצות צפוי הצוות להמשיך ללוות את תהליך יישומן. "אנחנו עובדים בשיטת אובמה", אומר תפוחי, "שמענו את כולם, נגבש את המסקנות ונכין את הקרקע לקליטת הממשלה החדשה".

רשימת דרישות

בתוך כך, הערב צפוי נתניהו להיפגש עם כ-60 אנשי עסקים ובכירים במשק במלון קראון פלאזה בתל אביב. ראש הממשלה המיועד יבקש בפגישה לשמוע מהמוזמנים את הצעותיהם להתמודדות עם המשבר הכלכלי המתרחב בישראל ועם גל הפיטורים במשק. בסביבתו של נתניהו הבהירו כי מדובר בפגישה שנועדה לחילופי דעות בנושא. בין היתר צפויים להגיע לכינוס שרי אריסון, לב לבייב, יצחק תשובה, אלי הורוביץ, עפרה שטראוס, עידן עופר, גליה מאור, אורנה ברי, שרגא ברוש, אלישע ינאי, דן פרופר, שלמה נחמה, צבי זיו, שלמה דברת, שלמה ינאי, דב לאוטמן ויעקב נאמן.

על רקע מצוקת האשראי הקשה, צפויים הנוכחים להציג רשימת דרישות לסיוע ממשלתי עבור החברות במשק. מנגד, ייתכן שנתניהו יבקש מהנוכחים עזר בגיבוש תוכניות להתמודדות עם המשבר.

מחר צפוי נתניהו להיפגש בכנסת עם ראשי ארגונים חברתיים ובהם עו"ד יובל אלבשן ויואב קריים. גם פגישה זו נועדה להעלאת פתרונות לנוכח המשבר הכלכלי. ככל הנראה ייפגש נתניהו עם שתי הקבוצות גם יחד בשבוע הקרוב.

עידן עופר אמר היום ל"גלובס": "נעמוד מאחורי ביבי בהחלטות הכלכליות שלו. אני משוכנע שהוא יעשה את המהלכים הנדרשים".

בטקס הנחת אבן הפינה למחלקה לניתוחי חזה והיחידה לטיפול נמרץ בבית החולים סורוקה בבאר שבע אמר עופר כי "ביבי יוביל שינוי והשילוב בין מה שיקרה לישראל לבין המשבר העולמי הוא שיקבע את המציאות הכלכלית". הקמת המחלקה בסורוקה התאפשרה הודות לתרומה של 30 מיליון שקל מצד סמי עופר. *