דיק צ'ייני: אל תאשימו את ממשל בוש בבעיותיה הכלכליות של ארה"ב

טוען בראיון: הנשיא אובמה פוגע בביטחון הלאומי של ארה"ב ; "שרשרת הצעדים הקשוחים שנקט ממשל בוש סיכלה שורת של פעולות טרור"

סגן הנשיא לשעבר דיק צ'ייני קובע כי אי אפשר להאשים את ממשל בוש בבעיותיה הכלכליות של ארה"ב וכי הנשיא ברק אובמה פוגע בביטחון הלאומי של ארצו.

בראיון בתכנית "מצב האומה" בערוץ סי.אן.אן. התבקש צ'יני להגיב על על מנהגו של אובמה להדגיש בכל הזדמנות שממשלו "ירש" את המצוקות הכלכליות שייצר קודמו, ג'ורג' בוש.

צ'ייני השיב, כי אכן נכון שאובמה החל לכהן תחת עול של נסיבות פיננסיות וכלכליות קשות. אבל, לדבריו, אי אפשר להאשים את ממשל בוש באחריות למצב זה. הוא טוען, כי מדובר בבעיה פיננסית גלובלית.

הרעיון שאפשר להטיל את האשם למצב הכלכלי על ממשל בוש הוא "רטוריקה מעניינת", אמר צ'ייני, אך אנשים אינם מתייחסים לכך ברצינות. הוא אמר עוד, כי ממשל בוש נאלץ להתמודד עם שפע בעיות, החל בפיגועי 11 בספטמבר וכלה במלחמות בעיראק ובאפגניסטאן וסופת ההוריקאן 'קטרינה'. "דברים קורים וממשל חייב להיות מסוגל להגיב עליהם וזה מה שאנחנו עשינו", אמר צ'ייני.

בתשובה לשאלה על משמעות השינויים שעשה ממשל אובמה בהתנהלות ארה"ב במאבק נגד הטרור, אמר צ'ייני במפורש כי הצעדים שנקט אובמה לביטול נהלים ספציפיים שנועדו לסכל התקפות טרור פוגעים בביטחון הלאומי של ארה"ב.

לדברי צ'ייני, החלטות ממשל אובמה לסגור את מחנה גוואנטאנאמו בתוך שנה, לבטל חקירות בעינויים, לרבות דימוי הטבעה, להפסיק הליכי שפיטת עצורים ב'וועדות צבאיות', להפסיק את השימוש ב'חורים שחורים' (משלוח עצורים למרכזי מעצר במדינות זרות) ונקיטת צעדים נוספים היא פגיעה בביטחון הלאומי מפני שהן משקפות מדיניות חדשה: התייחסות למאבק בטרור כלבעיה משטרתית של אכיפת חוק, ולא כמלחמה שצריך להקדיש לה את כל המאמצים והמשאבים הלאומיים.

הוא אמר, כי שרשרת הצעדים הקשוחים שנקט ממשל בוש סיכלה שורת של פעולות טרור. הוא סירב לומר אלו תכניות של ארגוני טרור סוכלו. לדבריו, קרא זאת במסר מסווג, שעודו מסווג, אך הסכים לחשוף פעולה את שסוכלה פני שדווח עליה בפומבי בעבר: חטיפת מטוסים אמריקניים שהו אמורים להמריא מנמל התירו, בלונדון, ולפוצצם מעל ארה"ב.

"הנשיא אובמה יצא נגד נהלי החקירה שנקט ממשל בוש במסע הבחירות שלו ועתה הוא מקבל החלטות שלדעתי יסכנו למעשה את הסיכון שארה"ב תשמש מטרה להתקפת טרור נוספת", אמר צ'ייני.

לדבריו, טכניקות החקירה ה"חלופיות" היו "חיוניות בהחלט" למניעת התקפות נוספות אחרי זו של 11 בספטמבר 2001", אמר סגן הנשיא לשעבר.