אובמה זועם על הבונוסים שחילקה AIG לעובדיה וינסה למנוע את חלוקתם; המניה נוסקת בכ-70% בוול סטריט

אובמה: "זהו תאגיד שמצא עצמו במשבר פיננסי בשל חוסר אחריות ותאוות בצע" , "כיצד הם מצדיקים פעולה זו בפני משלמי המיסים אשר שומרים על החברה מעל לפני המים?"

בסוף השבוע נודע כי בכוונת חברת הביטוח AIG לחלק בונוסים לעובדיה בגין 2008 - בהיקף לא פחות מ-165 מיליון דולר, במסגרת חוזי העסקה קיימים. סך זה ששולם ביום א' למנהלים בחברה הינו חלק מסך גדול יותר בהיקף של 450 מיליון דולר אשר ישולם כבונוס מטעם ענקית הביטוח המולאמת.

AIG מזנקת הערב בוול סטריט בכ-70% למחיר של 82 סנט תוך שהיא מרכזת את המחזורים הגדולים בשוק.

בממשל אובמה הגיבו בזעם לדיווחים על הבונוסים. הנשיא אובמה אמר כי בכוונתו לנסות ולמנוע את חלוקת הבונוסים ששולמו לסוחרים ב-AIG, וזאת לאחר שהחברה קיבלה סיוע פדרלי בהיקף של 175 מיליארד דולר. "זהו תאגיד שמצא עצמו במשבר פיננסי בשל חוסר אחריות ותאוות בצע" והוסיף: "כיצד הם מצדיקים פעולה זו בפני משלמי המיסים אשר שומרים על החברה מעל לפני המים?"

הנשיא אובמה ביקש משר האוצר גייטנר לבדוק "את כל ההיבטים החוקיים העומדים בפניהם בכדי למנוע את חלוקת אותם הבונוסים ולשמור על כספם של משלמי המיסים האמריקנים".

אמש אמר לארי סאמרס, יועץ הבית הלבן כי הבונוסים משולמים על רקע החוזים שנחתמו עוד בטרם לקחה עלייה המדינה חסות, וכי הפרה של חוזים אלו עלולה להיות בלתי אפשרית.

החברה, שכעת 80% ממנה נמצאים בבעלות משלמי המסים האמריקניים, קיבלה סיוע ממשלתי בהיקף של כ-175 מיליארד דולר, מאחר שהממשל פחד שאם היא תתמוטט, ייגרם נזק משמעותי לבנקים ולצרכנים ברחבי הגלובוס.

בחודש האחרון דיווחה AIG כי הפסדיה ברבעון הרביעי הסתכמו בסך של 61.7 מיליארד דולר, ההפסד הגדול ביותר עליו דיווחה חברה מעולם. את מירב ההפסדים ייצרה החטיבה הפיננסית של החברה שמכרה חוזי החלף על אשראי, מכשיר פיננסי מסוכן שקרס.

עוד נחשף בסוף השבוע כי AIG עשתה שימוש ביותר מ-90 מיליארד דולר מסך הסיוע הממשלתי לצורך תשלום לבנקים מקומיים וזרים ובהם גולדמן זאקס שקיבלה 12.9 מיליארד דולר, ושלושה בנקים ארופאיים, סוסייטה ג'נרל שקיבלה 11.9 מיליארד דולר, דויטשה בנק שקיבל 11.8 מיליארד דולר וברקליס שקיבלה 8.5 מיליארד דולר, גם מריל לינץ המצויה תחת חקירה פדרלית בעניין הבונוסים ששילמה לעובדיה, קיבלה מ-AIG סך של 6.8 מיליארד דולר. סכומים אלו קיבלו הבנקים לצורך כיסוי הפסדיהם כתוצאה מהשקעות כושלות במכשירים פיננסים מורכבים מגובי משכנתאות ועסקאות אחרות.