הבונוסים של AIG: פצצת זמן פוליטית שמאיימת לפורר את תכניות החילוץ הפיננסי של הממשל

גלובס tv התבטאויות הרגוזות של אובמה אינן מדביקות את חרון דעת הקהל ; סקר: התמיכה הציבורית בנשיא מאבדת גובה, בגלל הבונוסים ; סנטור: שמנהלי החברה יפעלו לפי המודל היפני ויעשו חראקירי ; בכיר ב-AIG: הלך רוח של אספסוף

גל של חרון לאומי מציף את ארה"ב בעקבות החשיפה שתאגיד הביטוח הענקי AIG שילם בונוסים בסך 165 מיליון דולר לבכירים בחברה, חלקם מנהלי חטיבת המוצרים הפיננסיים של התאגיד, שהימוריהם השכיבו את AIG על הקרשים.

מבחינת הציבור בארה"ב, תכנית החילוץ הפיננסי, על כל הסתעפויותיה, היתה מוקצה מחמת מיאוס מאז היוולדה. אפילו תומכיה הודו, שצריך להפריש את תשלומי הסעד לבנקים ביד אחת, ולסתום את האף ביד האחרת. הבונוסים שחלק מאותם בנקים נתמכים נתנו לעובדיהם הבכירים, כמו גם מסיבות הפאר שהם ערכו במלונות עילית או תחרויות הגולף שהם יזמו במועדונים היקרים ביותר, היו מושא לבוז ציבורי ומטרה נוחה לבעלי טורים.

אבל הנרגנות הזו מתגמדת עכשיו ליד הזעם על AIG, שמאחד רפובליקנים ודמוקרטים, את הנשיא אובמה ואת מתנגדיו, את מיין סטריט עם חלקים גדולים מוול סטריט. הבונוסים של תאגיד הביטוח נהפכו לפתע לפצצת זמן פוליטית, שמאיימת לפורר את תכנית החילוץ הפיננסי של הממשל ושמתחילה לכרסם בפופולריות הרבה של הנשיא עצמו.

סקר דעת קהל של מכון פיו, שפורסם אתמול, מראה ש-87% מהאמריקנים מסתייגים מתכנית החילוץ הפיננסי, וזאת עוד לפני שנודע ברבים על הבונוסים שחילקה AIG למוחות החכמים שלה. קרוב לוודאי שהזעם הזה הוא אחת הסיבות לשחיקה בתמיכה הציבורית בנשיא, שגלשה, לפי הסקר, מ-64% בפברואר לרמה של 59% עתה.

ההכרה שהבונוסים ב-AIG עלולים לערער את יסודות כל תכניות ההבראה הכלכלית של הממשל היא שהניעה את אובמה להנחית אתמול מהלומות רטוריות פומביות על התאגיד. כפי שפורסם בגלובס, אמר הנשיא, בין השאר: "בששת החודשים שחלפו, קיבלה AIG סכומים משמעותיים מהאוצר האמריקני. איך היא מצדיקה את שערווריית הבונוסים באזני משלמי המיסים, שמסייעים לה לא לשקוע"? אובמה הורה למשרד האוצר לבדוק את כל האופציות החוקיות במאמץ לסכל את התשלומים, למרות שרובם, או כולם, כבר נעשו.

אבל, אומרים אנליסטים, ההתבטאויות הרגוזות של אובמה אינן מצליחות להדביק את קצב צמיחת הזעם הציבורי. פוליטיקאים חשים זאת, והם מנסים לצמצם את הפער בהצהרות משלהם ובמקביל לקנות לעצמם נקודות זכות. לאחר הכל, בחירות הביניים לקונגרס מתוכננות להיערך בשנה הבאה. וכך, שמענו אתמול את ההכרזה הבאה מפי סנטור צ'ארלס גראסלי, אחד מהמחוקקים השקולים וקרי המזג ביותר על גבעת הקפיטול: "הדבר הראשון שהיה משפר קצת את התחושה שלי הוא מצב שבו בכירי AIG ינהגו לפי המודל היפני. הם צריכים להופיע לפני העם האמריקני, להשתחוות עמוקות, להתנצל ואז לעשות אחד משני דברים, להתפטר או לבצע חראקירי".

סנטור הארי ריד, מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנט, אמר: "בשעה שמיליוני אמריקנים מובטלים מעבודה, ויושבים שעות על גבי שעות בלילות במאמץ למצוא דרך להאריך בשבוע את תלוש המשכורת האחרון שקיבלו, הבונוסים למנהלים עברו אפילו את רף השערוריה".

למקהלה הזו הצטרף גם אוסטאן גולסבי, חבר במועצת היועצים הכלכליים של בית הלבן: "נראה שהחבר'ה האלה מ-AIG צריכים לקבל את פרס נובל לרשע.... פשוט אי אפשר להאמין כאשר רואים מה מתרחש פה. לאחר הכל, חטיבת השירותים הפיננסיים היא שהגתה את כל התעלולים הפיננסיים האלה שעלו לחברה, ולמשלם המיסים האמריקני, מיליארדים על גבי מיליארדים של דולרים".

כתב של וושינגטון פוסט עלה לרגל למטה של חטיבת השירותים הפיננסיים, בפרבר במדינת קונטיקט. לדבריו, התקבלו במשרד איומים ברצח. מסרים נזעמים מציפים את תאי הדו"אל של העובדים. אזרחים ממורמרים מטלפנים כדי להביע מחאות. מנהלים בכירים הגישו מכתבי התפטרות ויש עובדים שבכלל אינם מגיעים לעבודה.

"לפנינו הלך רוח של אספסוף", אמר לפוסט מנהל בכיר, שביקש לא לנקוב בשמו. "זה מעמיד חיי אנשים בסכנה".

בכיר אחר בחטיבה אמר: "כל הדבר הזה עומד להתפוצץ. יש לי תושה נוראה, נוראה, נוראה, שהכל יסתים רע מאוד".

ובכל זאת, למרות הביקורות הפומביות של הממשל ושל המחוקקים, יש תחושה שהההתבטאויות מהבית הלבן וממשרד האוצר הן מס שפתיים בלבד. לאחר הכל, היה זה לארי סאמרס, יו"ר מועצת היועצים הכלכלים של הבית הלבן, שאמר בתחילת השבוע, שלממשל אין למעשה כל דרך לעצור את תשלום הבונוסים, למרות שמשלמי המיסים מחזיקים ב-80% ממניות AIG. ל-AIG יש התחייבות חוזית לשלם את הבונוסים "ובאמריקה איננו יכולים לבוא ולבטל חוזים חוקיים סתם כך".

אנליסטים רבים אומרים עתה, כי הממשל היה מודע למתן הבונוסים כבר לפני שבוע והיה מוכן לעצום עין. רק הזעקה הציבורית הכניסה את אנשי הממשל לפעולה, ועכשיו, קרוב לוודאי, זה מאוחר מדי.