אנליסטים על הודעת קיצוץ התפוקה של פוטאש: שומרים על אופטימיות לטווח ארוך בשוק הדשנים

המלצתו של בורגן למניית כי"ל היא המלצת "קנייה" עם מחיר יעד של 70 שקל למניה ; אמיר אדר מהראל פיננסים: "2009 היא שנה אבודה למגזר הדשנים, היצרניות מנסות רק לשמור על המחיר"

אמש דיווחה מובילת שוק האשלג העולמי פוטאש על תוכניותיה להמשיך ולצמצם את ייצור האשלג שלה ב-2009 - הפעם ב-1.5 מיליון טון, בנוסף לקיצוץ הקודם עליו הודיעה פוטאש בינואר השנה - קיצוץ של 2 מיליון טון אשלג בשנה. שיעור ייצור האשלג בפועל עומד כיום על כ-50% מסך כושר הייצור העולמי.

יואב בורגן מלידר שוקי הון התייחס להודעתה של פוטאש ועל השפעותיה על הנציגה הישראלית בענף הדשנים הישראלי - כי"ל .

"הצעד של פוטאש עולה בקנה אחד עם מדיניות ניהול ההיצע שלה, מדיניות היסטורית אשר עומדת בבסיס משמעת מחירי האשלג העולמיים. פוטאש ציינה, כי רמות המלאי בכל שוקי האשלג המרכזיים בעולם צפויים לקטון מהותית במהלך הרבעון השני של השנה, ועל כן היא חוזרת על תחזיתה להתאוששות חזקה בביקושים לאשלג במחצית השנייה של 2009 - התאוששות אשר אמורה להימשך לתוך שנת 2010".

בורגן הוסיף כי "הנתונים שפורסמו אתמול ביחס למלאי האשלג של היצרניות בצפון אמריקה לסוף חודש פברואר, מצביעים על גידול נוסף, קל אמנם, של 110,000 טון לעומת סוף ינואר, קרי 42% מעל הממוצע ההיסטורי החמש-שנתי".

בורגן ציין כי "אמנם מדובר באינדיקציות שליליות ביחס להמשך החולשה בביקושים הגלובליים לאשלג אך יחד עם זאת, אנו רואים בחיוב את עצם העובדה כי מניות פוטאש ומוזאיק לא התרגשו במיוחד מן החדשות של אתמול. פוטאש נראית מחויבת מתמיד למנהיגותה בכל הקשור לניהול היצע האשלג העולמי".

בלידר שוקי הון ציינו כי "האופטימיות שלנו ביחס לשוק האשלג העולמי גם מתחזקת נוכח מספר אינדיקציות מעודדות נוספות מן העת האחרונה וביניהם דיווחים לפיהם יצרנית האשלג הגרמנית K+S סגרה עם לקוח גדול בברזיל על משלוח, לפי מחיר המצוי בקצה העליון של טווח המחירים אשר נקבע לאחרונה ע"י BPC עבור השוק הברזילאי (750-765 דולר לטון אשלג). בלידר רואים בכך סימן חיובי לחידוש והתעוררות הביקוש לאשלג בברזיל, ולקבלת רמת המחירים החדשה ע"י לקוחות אשלג בברזיל. חידוש הביקושים בברזיל עשוי גם לסייע בהאצת מו"מ האשלג בסין ובהודו.

עוד אינדיקטור חיובי רואים בלידר בהתחזקות משמעותית במחירי התירס (3.9 דולר לבושל) והסויה (9.1 דולר לבושל) בתקופה האחרונה, על רקע נתונים שוריים מדוח ה-USDA מן השבוע שעבר בהם דיווחים אודות כוונה להגדיל את חובת תמהיל האתנול בבנזין בארה"ב מ-10% כיום ל-12%-13% וההתאוששות מחיר הנפט.

עוד הוסיפו בלידר כי כוונותיה, המקדמיות למדי, של ענקית הכרייה BHP ביליטון , להקים מכרה אשלג חדש בקנדה היא עדות לאטרקטיביות ארוכת הטווח אשר עדיין מיוחסת לתעשיית ייצור האשלג.

המלצתו של בורגן למניית כי"ל היא המלצת "קנייה" עם מחיר יעד של 70 שקל למניה.

אמיר אדר מהראל פיננסים: "2009 היא שנה אבודה למגזר הדשנים"

אמיר אדר מהראל פיננסים התייחס להורדת התפוקה של פוטאש וציין כי החברות מתמקדות בשימור של מחיר האשלג ולא במכירה של כמויות. אדר ציין כי הוא לא יהיה מופתע אם חברות נוספות יודיעו על הורדה של התפוקה.

אדר הוסיף כי "למגזר הדשנים שנת 2009 היא שנה אבודה והמאמץ הנו לצמצם ככל האפשר את ירידת מחירי האשלג לקראת ההתאוששות הצפויה ב-2010