אושר תוואי תחנות הכוח הסולאריות באשלים לאחר שהושגו הסכמות בין משרד התשתיות למשרד הביטחון

החלטה זו מביאה לאישור סופי של כלל השטח הנדרש לתחנות כוח סולאריות בהיקף של 250 מגוואט, על שטח כולל של כ-10,200 דונמים

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה את השטחים הנדרשים להקמת אתר לייצור חשמל מאנרגיה סולארית. באתר יוקמו 3 תחנות כוח סולאריות - אחת בטכנולוגיה תרמו-סולאריות ושתיים בטכנולוגיה פוטו-וולטאית, נוסף על תוואי התחנה התרמו-סולארית הראשונה שאושרה לפני מספר שבועות.

החלטה זו מביאה לאישור סופי של כלל השטח הנדרש לתחנות כוח סולאריות בהיקף של 250 מגוואט, על שטח כולל של כ-10,200 דונמים

אישור הועדה נתקבל היום (ג') בדיון מיוחד, לאחר שבישיבה הקודמת לפני כשבועיים לא הושגו הסיכומים בנדון בשל התנגדות צה"ל לשחרר שטחי אש לפרויקט. יו"ר הוועדה, אריה בר, הורה למשרד התשתיות ומשרד הבטחון לחזור לשולחן הדיונים ולמצוא פתרון לסוגיה זו. כאמור, היום הגישו הצדדים את הסיכומים בנדון והמועצה הארצית אישרה את היקץ השטחים הנדרשים להקמת האתר, בהתאם לתמ"א 10.

שר התשתיות הלאומיות, בנימין (פואד) בן אליעזר, אמר כי הוא מברך על החלטת המועצה ומעריך את המאמצים הרבים שעשה מנכ"ל משרד הביטחון, פנחס בוכריס, על מנת הוציא את המכרזים אל הפועל. "אני מברך את משרד הביטחון על כך שפועלים במשותף איתנו לקידום הביטחון האנרגטי של ישראל. אישור תוואי הקרקע יאפשר לתחנות הכוח הסולאריות הראשונות בישראל לקום, ואין לי ספק שהחברות הרבות שניגשו למכרז המוקדם ייקחו חלק גם במכרז הסופי. ממשלת ישראל תהיה חייבת להמשיך בדרך בה התחלנו, ולממש את ההחלטות שאושרו ולהביא בכל שנה להקמת תחנה סולארית נוספת בהיקף של לפחות 250 מגוואט".

בדיון הבוקר, אישרה המועצה את הקמתה של תחנת הכוח התרמו-סולארית השנייה על שטח של 4,300 דונם דרומית לכביש 211. עקב כך, כבר היום צפויים להתפרסם למשתתפים במכרז השלמות למסמכי המכרז, הכוללים מידע מפורט על האתר השני. כמו כן, אושרו שני אתרים לתחנות סולאריות בטכנולוגיה הפוטו-וולטאית, על שטח של 500 דונם לכל אחת. המכרז על האתר הפוטו-וולטאי הראשון צפוי להיות מופץ לידי המציעים שעברו את השלב של המיון המוקדם, כבר בתוך שבועיים. מכרז על האתר השני מותנה באישור ועדת המכרזים הבין משרדית להקמת תחנות כוח סולאריות באתר אשלים שבנגב.

שמואל ריפמן, ראש המועצה האזורית רמת הנגב, מביע שביעות רצון מההחלטה שכן לדבריו, לפרויקט חשיבות אדירה למדינת ישראל שעושה צעד חשוב בכל הקשור לשימוש באנרגיות מתחדשות. "לפרויקט חשיבות עצומה לפיתוח הנגב, שכן הקמת האתר ותפעולו יביאו למאות מקומות עבודה באזור".