משרד התקשורת יערוך שימוע במטרה להוזיל את מחירי השיחות בסלולר לחו"ל ומחו"ל

היום ההתקשרות ממכשיר סלולרי לחו"ל מתבצעת באופן כזה שהצרכן מחוייב עבור שתי שיחות: שיחה באמצעות טלפון נייד (בתעריף זמן אוויר של הספק) ושיחה בינלאומית

משרד התקשורת החליט לטפל בהמלצה נוספת של ועדת גרונאו והיא תיקון העיוות בהתקשרות לחו"ל או מחו"ל דרך מכשירים סלולריים, והשוואת המדיניות בנושא זה לעולם התקשורת הנייחת. המשרד מפרסם שימוע במסגרתו מתבקשות חברות הסלולר להגיב על הכוונה לתקן את רישיונן כדי להביא לכך שההתקשרות לחו"ל ממכשיר הסלולר תהיה על בסיס אותה מדיניות שווה הנהוגה לגבי הרשתות הנייחות.

היום ההתקשרות ממכשיר סלולרי לחו"ל מתבצעת באופן כזה שהצרכן מחוייב עבור שתי שיחות: שיחה באמצעות טלפון נייד (בתעריף זמן אוויר של הספק) ושיחה בינלאומית. לעומת זאת, אם אותה שיחה תבוצע באמצעות טלפון נייח יחויב הצרכן על-ידי חברת השיחות הבינלאומיות עבור שיחה אחת בלבד, לפי תעריף השיחות הבינלאומיות, והיא תפצה את חברת הטלפון הנייח עבור יצירת השיחה.

כתוצאה מכך, פער המחירים בין שיחה באמצעות טלפון נייד ושיחה באמצעות טלפון נייח בשיחות הבינלאומיות גבוה משמעותית מזה שבשיחות המקומיות. ההבדלים בשיטת התערוף משקפים הבדלים בפירוש הניתן למהות היחסים בין המפעילים הסלולריים והבינלאומיים.

ועדת גרונאו סברה כי שיטה זו "היא מכשול לשקיפות תעריפים והיא כר פורה לאפליית תעריפים לסוגיה... מנוי של חברת השיחות הבינלאומיות שביצע שיחה יוצאת באמצעות טלפון נייד ימצא חיוב עבור המקטע הבינלאומי של השיחה בחשבון שיישלח לו על ידי חברת השיחות הבינלאומיות. הוא לא יוכל לזהות את החיוב של חברת הטלפון הנייד בגין השיחות היוצאות לחו"ל, משום שחיוב זה 'נבלע' בזמן האוויר של השיחות בתוך הרשת. אם המנוי אינו מודע לכפל התשלום הוא לעולם לא יוכל ללמוד עליו מעיון בחשבונו החודשי", נכתב בדו"ח.

עוד קבעה הוועדה כי קביעת תעריף שיחה בינלאומית יוצאת באמצעות טלפון נייד חייבת להיות מבוססת על עקרון זהה לזה המשמש בקביעת תעריף שיחה בינלאומית יוצאת באמצעות טלפון נייח. לפי עיקרון זה, חברת השיחות הבינלאומיות קובעת את תעריף השיחה ומשלמת לחברת הטלפון הנייד דמי קישור גומלין בשיעור שנקבע על ידי הגוף המסדיר באותה עת (23.3 אגורות לדקה, לפי התעריף הנוכחי).