ועדת הערר: לבייב יוכל להוסיף קומות למגדל אפריקה ישראל בת"א מבלי לפתוח את החניון לציבור בערבים ובשבתות

בכך מבטלת ועדת הערר לתכנון ובנייה את התנאי שהציבה הוועדה המקומית לאפריקה-ישראל ; נקבע כי מרגע שאפריקה שילמה כופר חנייה, לא ניתן להתנות את היתר הבנייה בפתיחת החניון לתושבי האזור

ועדת הערר לתכנון ובנייה במחוז תל-אביב ביטלה את התנאי שהציבה הוועדה המקומית לחברת אפריקה -ישראל, ולפיו היתר לבניית קומות נוספות במגדל המשרדים אפריקה-ישראל שברחוב אחד העם יינתן לה רק אם תפתח לפחות מחצית מהחניון שבמגדל לרווחת תושבי העיר בערבים ובשבתות.

החלטת הוועדה המקומית התקבלה בניגוד לעמדת יועציה המשפטיים, שקבעו כי לא ניתן לחייב את בעל השליטה באפריקה-ישראל, לב לבייב, שהוא אדם חרדי, להפעיל את החניון בשבתות ובחגים. ועדת הערר קבעה כי הוועדה המקומית חרגה מסמכותה בקביעת התנאי.

מגדל המשרדים הוקם ב-1996 והכיל 324 חניות, יותר מהנדרש בתקן. ב-2007 ביקשה אפריקה-ישראל היתר בנייה להוספת קומות לבניין, בצורה שיחסרו 77 חניות לנדרש בתקן. כתחליף להן שילמה אפריקה-ישראל לקרן החנייה בעיריית תל-אביב 3.25 מיליון שקל, ששימשו מקור מימון עיקרי לחניון ציבורי המוקם בסמוך.

אולם, הוועדה המקומית לא הסתפקה בתשלום כופר החנייה, ודרשה כי מחצית מהחניות יהיו פתוחות לציבור בערבים ובשבתות - "על-פי התנאים של תושבי תל-אביב-יפו".

הידברות בין אפריקה-ישראל לעירייה לא צלחה, וגם דרישת אפריקה-ישראל להפריד את התנאי מהיתר הבנייה כדי לא לעכבו, נדחתה. גם בדיון חוזר שנערך בוועדה המקומית נדחתה הצעת היו"ר, רון חולדאי, לוותר על התנאי האמור. לכן עירערה אפריקה-ישראל באמצעות עו"ד גיא כשר ממשרד וקסלר-ברגמן.

ועדת הערר, בראשות עו"ד מיכה גדרון, קבעה כי מרגע שאפריקה-ישראל מילאה אחר דרישות התקן בנושא מספר החניות - אפילו שחלק מהדרישה מולאה באמצעות תשלום הכופר - היא יצאה ידי חובתה, והוועדה המקומית אינה יכולה לדרוש ממנה להעמיד מקומות חנייה נוספים.

"בהיעדר מקור חוקי, אין הוועדה יכולה להטיל על מבקש ההיתר מטלות נוספות לעניין סיפוק מקומות חנייה, מעבר למה שנדרש ממנו על-פי תקנות החנייה או התוכניות החלות במקום".

ועדת הערר אף מתחה ביקורת על התעלמותה של הוועדה המקומית מעמדת היועצת המשפטית שלה. הוועדה אינה מחויבת לקבלה, ציין גדרון, אולם אז חלה עליה חובת הנמקה מוגברת לאי-קבלתה. (תא 5308/08).