"עובדי הקלינטק בישראל לא נפגעו מהמשבר. לא היו פיטורים בתחום ועדיין יש ביקוש"

אילנה אחימאיר, מנכ"לית Jobinfo: "אחת הסיבות לכך שהעובדים פחות נפגעו היא שהשכר שלהם מראש לא היה גבוה"

בתקופות של משבר זה יכול להיות מסוכן להיות חלק מתעשייה שהיא עדיין לא מיינסטרים. תעשיית הקלינטק בישראל מוכיחה אחרת: מתברר, שלמרות שהתעשייה עוד לא פרצה קדימה כמו ההיי-טק, העובדים שלה נפגעים בינתיים פחות.

בבדיקה שערכה חברת ההשמה Jobinfo עבור "גלובס" נמצא שעובדי הקלינטק סבלו פחות מחבריהם להיי-טק מהורדות שכר ופיטורים נרחבים.

"הייתה עצירה בגיוסי עובדים בקלינטק, אבל לא ראינו פיטורים. הירידה בביקוש היא זניחה ולא דומה למה שקורה בהיי-טק", כך אומרת אילנה אחימאיר, מנכ"לית Jobinfo.

כלומר, גם בתקופה הנוכחית יש ביקוש לעובדים הללו. "אחת הסיבות לכך שתעשיית הקלינטק נפגעה פחות היא שעובדי הקלינטק לא מרוויחים משכורות גבוהות מאוד, גם טרם המשבר, ולכן גם השכר שלהם ירד בשיעור נמוך יחסית, אם בכלל".

תעשיית הקלינטק יצרה תפקידים חדשים ויש להם ביקוש, כמו למשל מהנדס תחנות כוח, שמרוויח עד 22,000 שקל (ברוטו); מנהל שיווק בתחום האגרונומיה לשיווק זרעים המיועדים לתעשיית הביודיזל, שמרוויח עד 18,000 שקל בחודש; או אגרונום לפיתוח זנים חדשים בעלי תפוקת יבול גבוהה לשימוש כביודיזל, המרוויח 13,000 שקל בחודש (לרשימת המשכורות המלאות - ראו טבלה).

"הביקוש הרציני לעובדים בתעשיית הקלינטק התחיל בשנים האחרונות, ויוצא שהתחום ייצר תפקידים לאנשים שלא היה להם בעבר לאן ללכת", אומרת אחימאיר. "לאנשים שמתמחים באגרונומיה, כימיה, פיזיקה ומיקרו-ביולוגיה כבר לפני עשר שנים לא היה ביקוש, אבל במסגרת הטרנד של השנים האחרונות של אנרגיות חלופיות, עולם ירוק והצלת כדור הארץ, נוצרו אפשרויות מעניינות".

מרבית התחומים בהם נוגע הקלינטק קשורים בצורה זו או אחרת לביוטכנולוגיה, לכימיה ולהנדסה כימית. הקלינטק מאפשר כיום מגוון התמחויות טכנולוגיות ספציפיות בתחומים הללו ופותח בפני העוסקים בתחום אפיקים חדשים והזדמנות לפתח את תחום הייעוץ הקשור להנדסת הסביבה. ההתמחויות בישראל בתחום הטכנולוגיות הסביבתיות הן בעיקר לכיוון טכנולוגיות לטיפול בשפכים ביתיים ותעשייתיים, התפלה, טיהור מים ושימוש באנרגיה נקייה.

על-פי ארנסט אנד יאנג, בישראל תעשיות מדעי החיים והקלינטק בישראל העסיקו כ-40 אלף עובדים ב-2008. בין המעסיקים הגדולים בישראל אפשר למנות חברות פרמצבטיות גדולות לצד חברות קטנות המעסיקות 2-5 עובדים. כיום יש בישראל כ-899 חברות יצרניות בתחומי מדעי החיים, מתוכן 460 הן חברות מכשור רפואי. בתחום הקלינטק קיימות כ-370 חברות יצרניות ובנוסף עוד כ-100 חברות שנותנות שירותים לכל התחומים.

דו"ח משולב של Silicon Valley Community Foundation שפורסם לאחרונה מצא שבמהלך הרבעון הרביעי ירד מספר המועסקים בעמק הסיליקון בארה"ב ב-1.3% ביחס לרבעון המקביל בשנת 2007. מחברי הדו"ח מעריכים שהמשבר פסח על תחום הקלינטק, שכן ב-2008 נרשמה עלייה של 94% בהשקעות הון סיכון בתחום הקלינטק לעומת 2007. בין השנים 2005-2007, נרשמה עלייה של 23% במספר המועסקים בתחום זה.