טרגט-אין נסגרה; המנכ"ל: "לא הצלחנו לגייס הון"

בכנס בטכניון אמר אתמול שי ירקוני: "הגעתי לכאן כי אני מאמין שחשוב ללמוד גם מהצלחות וגם מטעויות", והמליץ: "אל תתאהבו בטכנולוגיה שלכם ולא בכיסא שלכם"

חברת Target In, שייסד וניהל ד"ר שי ירקוני, נסגרה לפני מספר שבועות. החברה פיתחה תרופות נגד סרטן ומחלות דלקתיות והעסיקה שישה עובדים בישראל.

מאז פרוץ המשבר נסגרו בתעשיית הביומד בעיקר חברות שלא עברו את שלב השקעת ה-Seed, או לחילופין שנכשלו בניסוי. טרגט-אין היא כנראה סנונית של גל סגירת חברות ותיקות ומבוססות קצת יותר. עד סגירתה היא גייסה 5 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים וכן חתמה על הסכם פיתוח עם חברת התרופות ההודית סנ'צורי. מבחינת שלב הפעילות, היא הייתה לקראת כניסה לניסויים קליניים. במהלך 2008 החברה עמדה לקבל השקעה בהיקף של 15 מיליון דולר מקרנות מארה"ב ויפן, אך השקעה זו לא יצאה לפועל.

מוות מתוכנן

ירקוני מסביר היום כי "החברה נסגרה לא בגלל הטכנולוגיה, שנשארה מצוינת, אלא מהיעדר יכולת לגייס השקעה בהיקף המתאים לניסויים קליניים. זו השקעה מעבר לכוחם של אנג'לים, בישראל אין כמעט קרנות המשקיעות בתחום וגורמים מחו"ל מעדיפים להשקיע קרוב לבית".

החברה הוקמה ב-2002 על בסיס מחקריהם של ירקוני ופרופ' חיה גלסקי באוניברסיטה העברית. הטכנולוגיה של טרגט-אין משלבת חלבון שיודע לזהות תאים מסוימים בגוף, יחד עם מולקולה שמעודדת את התאים לבצע תהליך של "התאבדות" מתוכננת. ב-2005 העריך ירקוני שבפיתוח נכון, "טרגט-אין יכולה להיות חברת ענק כמו טבע".

בכנס "אסטרטגיות צמיחה בשוק יורד", שנערך אתמול בטכניון על-ידי מוסד שמואל נאמן ומט"י חיפה, נשא ירקוני הרצאה בעניין ניהול נכון של חברות בתחילת דרכן. "תהיתי אם זה נכון להגיע אף שכבר איני מנכ"ל, אך אני מאמין שחשוב ללמוד גם מהצלחות וגם מטעויות", אמר ירקוני.

אף שהוא עצמו המנהל הראשון של החברה וגם המדען, ממליץ ירקוני "אל תתאהבו בטכנולוגיה שלכם ולא בכיסא שלכם", ומציע למנכ"לים לעזור לבורד לחפש להם את המחליף שיתאים לשלב הבא.

"אל תשנאו את המשקיעים שלכם", הוא הוסיף. "לעיתים קרובות נוהגים היזמים להאמין שאם רק היה נכנס יותר כסף לחברה, הכל היה בסדר". מאידך, לדבריו, ניתן גם להשתפר בהתנהלות עם ומול המשקיעים. "נסו להשיג מגוון של משקיעים ולא להסתמך על משקיע אחד".

באשר לוועדה המדעית המייעצת של החברות, הוא אמר: "מעבר לפעילותה המדעית, זוהי זרוע שיווקית. גייסו אותה בעבור הקשרים והיותם מובילי דעה בתחום פעילותם, יותר מאשר עבור העצות המדעיות שהם יוכלו לתת".

ירקוני מעורב במיזמי ביומד שונים, ביניהם בסטארט-אפים ובייצוג פרויקטים בינלאומיים בישראל. בין היתר הוא מוביל קבוצה שמעוניינת להקים מפעל לייצור מוצרי ביוטק, אשר לו הקצתה המדינה 10 מיליון דולר.