וול סטריט הגיבה בעליות להתערבות ה'פד' בשוק האג"ח: S&P עלה ב-2.1%; תשואת האג"ח ל-10 ש' צנחה ב-15.6%

גלובס tv הנאסד"ק עלה ב-2% ; מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.4% בפברואר ; סיטיגרופ ובנק אוף אמריקה קפצו ביותר מ-22% ; סאן מיקרוסיסטמס טסה ב-78.9% על רקע המו"מ לרכישתה עם IBM ; טבע ירדה ב-1.5%

המסחר בוול סטריט נסגר בעליות, בהובלת מניות הפיננסים לאחר הודעת הפדרל ריזרב על כוונתו לרכוש אג"ח ממשלתיות בסך של 300 מיליארד דולר, וכן על כוונתו לרכוש ני"ע מגובי נכסים מסוג MBS בהיקף של עד 750 מיליארד דולר. הודעה זו הצליחה להפתיע את השוק לטובה ומדד הנאסד"ק וה-S&P 500 רשמו עליות של כ-2%. זאת לאחר שמוקדם יותר נסחרו המדדים בירידות.

בעקבות הודעת ה'פד' כי הוא מותיר את הריבית במשק על כנה בשיעור אפסי של 0%-0.5%, ועל כוונתו לתמוך בהתאוששות בכלכלה האמריקנית על ידי רכישה אדירה של אגרות חוב הממשלתיות, הגיבו האג"ח הנסחרות בשוק בעליות חדות ובהתאם צללו התשואות עליהן בשיעורים חדים. לדוגמא התשואה על האג"ח ל-10 שנים צללה ב-15.65% ל-2.533%, הירידה החדה ביותר שנרשמה בהן מאז שנת 1962.

לפני תחילת המסחר דווח כי מדד המחירים לצרכן עלה מעל למצופה ב-0.4% בפברואר. המשקיעים עוקבים הערב גם אחר הדיווחים בדבר מגה-מיזוג בהיקף של 8 מיליארד דולר בין IBM לסאן מיקרוסיסטמס, האחרונה מזנקת בכ-80%.

בזירת המאקרו נראה כי האינפלציה מרימה ראש, והמשק עלול להיכנס למצב של סטגפלציה (מיתון בשילוב עליית מחירים). מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה ב-0.4% בפברואר על רקע עלייה במחירי הדלקים. ליבת המדד עלתה ב-0.2% על רקע עליית מחירי המכוניות, הביגוד והסיגריות. העלייה שנרשמה במחיר האנרגיה היתה בשיעור המהיר ביותר מזה 7 חודשים והסתכמה ב-3.3% בפברואר מחירי הדלק זינקו ב-8.3%. ואפרופו דלק, היום פורסם דו"ח המלאים בארה"ב אשר הצביע על עלייה ברמת הדלק בניגוד לציפיה לירידה במלאים. עם פרסום הדו"ח התחזקו הירידות במחירו של החוזה העתידי על הנפט.

ברקע - שערוריית הבונוסים ב-AIG. בקונגרס נערך היום שימוע בנושא החילוץ הממשלתי שהוענק לחברה, בסך 170 מיליארד דולר. בין העדים יהיה אדוארד לידי, מנכ"ל החברה, שצפוי לספוג שאלות נוקבות אודות הבונוסים שהעניקה החברה ל-73 עובדים, בסכום מצטבר של 165 מיליארד דולר. בפרסום מוקדם של נאומו של לידי בפני תת הועדה לשירותים פיננסים בקונגרס אמר המנכ"ל "חלוקת הבונוסים נעשתה ב'טעם רע' - אך היתה הכרחית". נציין כי 73 מעובדי החברה קיבלו כל אחד מיליון דולר כבונוס.

בתוך כך, קרא שר האוצר גייטנר לחייב את תאגיד הביטוח לפצות את משלמי המסים האמריקניים בסכום של עד ל-165 מיליארד דולר בשל הבונוסים. בהכירו בחרון הלאומי שפרשיית הבונוסים הציתה, שר אוצר האמריקני, טים גייטנר, אמר כי החברה תחזיר לאוצר סכום השווה לבונוסים, והאוצר ינכה את הסכום מהסיוע הממשלתי הנוסף ש-AIG תקבל בקרוב, בסך של 30 מיליארד דולר.

יו"ר ועדת הפיננסים של הסנאט, מקס באוקוס, והסנאטור צ'ארלס גראסלי, הציעו להטיל מס של 35% על עובדים שקיבלו את הבונוסים ועוד 35% על החברה שהעניקה אותם. בצעד שככל הנראה, ירפה את ידיהם של הבנקים, הצעת החוק תחול על בונוסים שניתנו לאחר ה-1 בינואר 2009, ותכסה לא רק את AIG, אלא את כל החברות שקיבלו סיוע ממשלתי.

דאו-ג'ונס , S&P 500 , נאסד"ק

אתמול הסתיים המסחר באווירה חיובית: הדאו-ג'ונס הוסיף 2.5% וננעל על 7,395 נק', ה-S&P 500 עלה ב-3.2% ל-778 נק', והנאסד"ק התחזק ב-4.14% וננעל על 1,462 נק'

זירת המאקרו

ב-14:30, שעון ישראל, פורסם מדד המחירים לצרכן לחודש פברואר, שעלה ב-0.4% לעומת צפי לעלייה של 0.3%. מדד הליבה עלה ב-0.2% לעומת צפי לעלייה של 0.1%, זאת לאחר עלייה של 0.2% בינואר. במונחים שנתיים נרשמה עלייה של 0.2% במדד המחירים לצרכן, עלייה ביחס לרמת השפל של 53 שנים שנרשמה בחודש ינואר, אז הסתכמה רמת האינפלציה השנתית ב-0%.

עוד פורסם היום כי הגירעון בחשבון השוטף של ארה"ב נפל לרמתו הנמוכה מזה 5 שנים ברבעון הרביעי. בשנת 2008 נרשמה בנתון זה ירידה של 8.9%. הירידה הן בייצוא והן בייבוא מארה"ב ואליה הובילה את הגירעון בחשבון השוטף של ארה"ב להסתכם ב-132.8 מיליארד דולר.

במסחר בבורסת הסחורות של ניו-יורק, החוזים העתידיים על נפט גולמי נסגרו בירידה של 2% לרמה של 48.16 דולר לחבית. ב-16:30, שעון ישראל, פורסם דו"ח המלאים השבועי. מלאי הנפט הגולמי בארה"ב ב-2 מיליון חביות בהתאם לציפיות, אך מלאי הדלקים (Gasoline) זינק ב-3.2 מיליון חביות לעומת צפי כי רמת המלאי דווקא תרד ב-2.1 מיליון חביות, עם פרסום הדו"ח החריפו הירידות במחיר הנפט.

מניות כותרות

מניות הפיננסים שוב היו היום במרכז העניינים, והגיבו בעליות חדות להודעת הפדרל ריזרב כי יזרים הון עתק לשוק באופן של רכישת אג"ח ממשלתיות בסך של 300 מיליארד דולר ובנוסף יבצע רכישות של ני"ע מגובי נכסים ומשכנתאות מסוג MBS, בסכום של 750 מיליארד דולר, אותם ני"ע אשר מכבידים על מאזניהם של הבנקים וגורמות למחנק האשראי במשק. לחיוב בלטו מניות הבנקים הגדולים, סיטיגרופ , Wells Fargo ובנק אוף אמריקה .

קטרפילר , יצרנית ציוד הבנייה הגדולה בעולם, הודיעה כי תפטר כ-2,400 עובדים בחמישה מפעלים בארה"ב ובמתקן דלק, לנוכח היחלשות הביקוש לציוד בנייה. בינואר הודיעה החברה כי תקצץ יותר מ-22 אלף משרות, ובחודש שעבר היא החלה להפעיל תוכנית פרישה מוקדמת, שתוביל לעזיבתם של 2,000 עובדים נוספים.

ענקית ציוד הספורט, נייקי , צפויה לדווח היום על קיטון של 13.4% ברווחי הרבעון הפיסקלי השלישי שלה ל-80 סנט למניה.

מנגד, אורקל צפויה להציג גידול של 6.7% ברווחי הרבעון הפיסקלי השלישי שלה ל-32 סנט למניה.

ה"וול סטריט ג'ורנל" פירסם היום כי IBM נמצאת במגעים לרכישת חברת סאן מיקרוסיסטמס . המיזוג בין החברות יסייע ל-IBM לקדם את תחום האינטרנט והתוכנה שלה. בדיווח של הוול סטריט מסתייגים ואומרים כי המגעים יכולים שלא להבשיל לידי עסקה. אם העסקה תצא לפועל אמורה לשלם IBM עבור סאן כ-8 מיליארד שקל, סכום המהווה מחיר הגבוה ביותר מ-100% ממחיר המניה בסגירת הערב הקודם. ההערכה היא כי העסקה תתפרסם בהמשך השבוע ותשקף מחיר של 10-11 דולר למניה.

יצרנית המשקאות קוקה קולה נאלצה לסגת מעסקת ההשתלטות בת 2.4 מיליארד הדולר על הויואן (סימול: 1886 בהונג קונג), יצרנית המיץ המובילה בסין, לאחר שרשויות הפיקוח הסיניות החליטו לא לאשר את העסקה.

יצרנית התוכנה אדובי סיסטמס (Adobe), פרסמה אמש (ג') לאחר סיום המסחר, את תוצאותיה הכספיות לרבעון הפיסקלי הראשון של 2009 המסתיים בסוף פברואר. החברה הרוויחה ברבעון 156.4 מיליון דולר, שהם 30 סנט למניה - ירידה של 29% לעומת הרבעון המקביל. הרווח הנקי המתואם הסתכם ב-45 סנט למניה ועקף בסנט בודד את תחזיות האנליסטים.

אפל חשפה אתמול את העדכון החדש של התוכנה שלה ל-iPhone, שנקרא iPhone OS 3.0. החברה אמרה כי למערכת ההפעלה החדשה מאפיינים נוספים, כמו קופי אנד פייסט ופונקציית חיפוש מקיפה. התוכנה תהיה זמינה בחינם ללקוחות של המכשיר, אם כי לא נמסר המועד ליציאתה.

ישראליות מעבר לים

טבע הודיעה כי קיבלה את אישור מנהל המזון והתרופות האמריקני (ה-FDA) לשיווק התרופה הגנרית סולודין בטיפול באקנה שתשווק בטבליות של 45 מ"ג, 90, ו-135 מ"ג. בהתאם לתנאי האישור מה-FDA קיבלה טבע בלעדיות של 180 ימים לשיווק של התרופה הגנרית בשל היותה החברה הראשונה להגשת בקשת אישור מקוצרת לתרופה (ANDA). היקף המכירות השנתי של תרופת המקור בארה"ב בלבד עומד על 365 מיליון דולר. החברה אשר טבע מאתגרת את התרופה שלה היא MRX, חברת תרופות שנסחרת בבורסה של ניו יורק לפי שווי שוק של 605.22 מיליון דולר. מניית החברה הגיבה לחדשות בירידה של כ-26% במסחר המוקדם.

סקיילקס דיווחה כי סיימה את הרבעון הרביעי עם מכירות של כ-184.2 מיליון שקל. אלו הדוחות הראשונים של סקיילקס המכילים את תוצאות הפעילות של הפעילויות הסלולאריות שנרכשו על-ידה בתום ספטמבר 2008. הרווח הנקי של בעלי מניות החברה לשנת 2008 הסתכם ל-409.4 מיליון שקל. מתוכו סך של כ-61.9 ברבעון הרביעי.

ישראמקו הוסיפה לבלוט, על רקע פרסום דו"חותיה מאתמול. כמו כן, כלל פיננסים התחילו לסקר היום את ישראמקו. אומנם מדובר במי שמחזיקה בישראמקו אינק שנסחרת בנאסד"ק, אבל כמו במקרה של אורמת - זה עשוי להשפיע על המסחר בה.

עמי פיינשטיין, מנהל אגף השיווק הפרטי בפרטנר וסגנו של ארז פז סמנכ"ל השיווק, עוזב את תפקידו במפתיע

אלביט מערכות הוסיפה לרכז עניין על רקע החוזה עם ממשלת דרום קוריאה.

[לטבלת ישראליות בעולם] [לארביטראז]