להגביר את התחרות בסלולר

הפיתרון הוא פיתוח שוק של מפעילים וירטואליים על תשתית המפעילים הקיימים

שוק התקשורת הישראלי עבר בשנים האחרונות שינויים משמעותיים, שהבולטים בהם ירידה בהכנסות הטלפוניה הנייחת, בעוד שההכנסות מתקשורת ניידת ומ-VOIP גדלות באופן משמעותי. בנוסף, השנים האחרונות עמדו בסימן התגבשות למספר מצומצם של קבוצות תקשורת הפועלות כל אחת במספר תחומים.

בחינת מפת התחרות, במיוחד לנוכח השינויים והמגמות של השנים האחרונות, מצביעה על חשיבות היווצרותם של שחקנים חדשים בשוק התקשורת כקטליזטור לשימור הלהט התחרותי, להמשך תהליך הורדת המחירים, ולשיפור איכות ומגוון השירותים.

משרד התקשורת יכול לסייע לתחרות על-ידי גיבוש מדיניות לעידוד התחרות במגזרים שבהם עוצמת התחרות אינה מספקת, הסרת צווארי בקבוק טכנולוגיים וכלכליים, הקטנת חסמי כניסה ומעבר, הקטנת חסמי הנגישות לרשת, והפחתת החסמים הרגולטוריים.

ההתפתחויות המשמעותיות בתחום הרט"ן (רדיו-טלפון נייד. כלומר, הטלפון הסלולרי), החדירה הגבוהה יחד עם התפתחות מגמת הלכידות, משנות את פני ענף התקשורת כולו. לאור היקפו ומרכזיותו של שוק הרט"ן, חשוב ביותר לפעול להגברת התחרות בשוק זה. המפתח להאצת התחרות בתקשורת הניידת - המאופיין במספר קטן של שחקנים מהותיים ובחסמי כניסה משמעותיים - הוא הגדלת מספר השחקנים.

בהתחשב בשיעורי החדירה הגבוהים בתחום זה, בהשקעה הגדולה הכרוכה בהקמת רשת נוספת, ובחסמים הרגולטוריים להקמת רשת כזו, ספק אם נראה בעתיד הקרוב מתחרים חדשים הפועלים על גבי תשתיות עצמאיות. הפתרון המתבקש, אם כך, הוא פיתוח שוק של מפעילים וירטואליים, שיפעלו על גבי תשתיות של המפעילים הקיימים.

עידוד כניסתם של מפעילים חדשים, שיפעלו על תשתיות של אחרים, כרוך, בדומה לפיתוחו של כל שוק חדש, באי-ודאות. אי-ודאות זו מתמקדת בשני גורמים עיקריים: מספר הספקים החדשים שירצו להשתמש באופציה החדשה ומידת שיתוף הפעולה מצד בעלי התשתיות הוותיקים.

ראוי שפיתוחו של שוק מפעילים וירטואליים ייעשה תוך שיתוף פעולה בין המפעילים החדשים לבעלי התשתיות הקיימים. שיתוף הפעולה אמור להתבטא בקביעת תנאי השימוש, המחירים, רמות השירות ועוד. לצערנו, ניסיון העבר מראה כי שיתוף הפעולה שלו זוכים ספקים חדשים מצד בעלי התשתיות, שהם ספקי שירותים בעצמם, קטן ביותר, ונדרשת התערבותו של הגוף המסדיר להבטיח שהמתחרים החדשים והוותיקים יפעלו על מגרש משחקים מאוזן.

הדבר חשוב במיוחד במקרים שבהם קיימת אפשרות לסבסוד צולב בין החברה-האם בעלת התשתית לבין החברה-הבת המספקת את השירותים. רק כללי התנהלות ברורים הניתנים לאכיפה יאפשרו מהלך כזה.

לנוכח מצבו הנוכחי של השוק, הנשלט על-ידי מספר מצומצם של מפעילים מהותיים המתנגדים לפתיחתו לתחרות, אין מנוס מהתערבות המשרד בקביעת מחירי מקסימום לספקי התשתיות הקיימים. ללא התערבותו הישירה, מהלך זה לא יביא לתוצאות המיוחלות. בישראל, לא ניתן להתבסס על הסכמים וולונטריים עם המפעילים, כפי שקיים בארצות אחרות בעולם.

כדי להבטיח תחרות ממשית והוגנת יש לנקוט צעדים ממשיים שימנעו ניגוד עניינים, יצמצמו את יכולתו של מפעיל מהותי לקיים הסדרים מפלים, יבטיחו נגישות לרשתות של המפעילים הוותיקים, ויאפשרו לפתח ולעודד תחרות הוגנת.

* הכותב הוא מנכ"ל אקספון 018.