עודד גל, מנכ"ל קרנות אי.בי.אי: "השוק כבר לא קונה בלופים"

אחרי שנה בה הצליחו הקרנות שבניהולו לגייס כספים בניגוד למגמה בשוק, מתפנה גל לדבר על השינויים שחלו בענף ; בראיון ל"גלובס" הוא מעריך שתרבות ההשקעה התקדמה ("השוק דורש ערך מוסף"), ונזכר מה אמר לו היו"ר צבי לובצקי ביום שחצו את רף ה-3 מיליארד שקל בנכסים ("נדע לעמוד גם בפדיונות")

את שנת 2008 ענף קרנות הנאמנות ישמח לשכוח. הייתה זו שנה של משבר, בה נכסי הענף קטנו ב-23 מיליארד שקל והגיעו ל-97.3 מיליארד שקל, שפל שנראה לפני חמש שנים. הקיטון הכולל בנכסי הענף השפיע כמובן על מנהלי הקרנות, שחלקם סיימו את השנה עם הצטמקות של כמעט מחצית מנכסיהם. אך לא כולם סבלו מהמשבר בענף באותה מידה, והיו גם כמה גופים שהצליחו לשמור על יציבות, ואף לגייס כספים.

בין גופים בודדים אלה ניתן למצוא את קרנות אי.בי.אי, בניהול עודד גל, שידועות בניהול הסולידי והעקבי שלהן לאורך שנים. קרנות אי.בי.אי אף זכו בנובמבר שעבר לדירוג הגבוה ביותר - aa - בחמש מתוך שש קטגוריות בהן דורגו בדירוג גלובס-מעלות.

גל, 43, משמש כמנכ"ל הקרנות של אי.בי.אי כבר משנת 2000. לפני כן היה מנהל השקעות בפסגות, ובין השנים 1992-1998 כיהן כראש תחום מסחר ואנליסט בחדר העסקאות של אופנהיימר.

*בניגוד למגמה, קרנות אי.בי.אי שמרו על יציבות בהיקף הנכסים ואף גייסתם כ-450 מיליון שקל. איך?

"אין משמעות לשנה קלנדרית אחת".

*ובכל זאת, מה עשיתם ב-2008 שרבים אחרים לא השכילו לעשות?

"כמו בשנים עברו, גם בשנה החולפת שמנו דגש על קרנות שהתאימו יותר לתקופה, כגון קרנות מק"מ. מסתבר שלמרות שהקרנות המסורתיות חוו שנה קשה, יש בהן גרעין נאמן שהיווה בסיס טוב לצמיחה".

"יש לנו סבלנות"

*מנוע הצמיחה בשנה שעברה היה הקרנות הכספיות, שבשיאן הגיעו לשליש מהתעשייה. קרנות אי.בי.אי לא היו במרוץ הזה וגייסו רק כ-80 מיליון שקל, פחות מנתח השוק שלכם בתעשייה. אתה לא מצטער על כך?

"הקרנות הכספיות הן תופעה מבורכת. הערך המוסף של השקעה בקרנות הכספיות חלחל לתודעה מהר מכפי שחשבה התעשייה, ומי שהשקיע בהן כבר בתחילת הדרך, קטף פירות. אבל לאורך זמן הקרנות הכספיות אינן דורשות ניהול השקעות אלא החלטות השקעה פשוטות. זו עבודה של פרטים קטנים. יתרה מכך, לנו יש כבר כמה שנים קרנות שמוגבלות במח"מ של עד 100 ימים, ולכן אנחנו כבר יודעים איך להשקיע בפיקדונות".

*האם מלחמת דמי הניהול בכספיות היא שגרמה לכם להדיר רגליים מהזירה?

"זו אחת הסיבות. לא רצינו לקחת סיכון של אי-גביית דמי ניהול. מי שלקח סיכון כזה, מגיע לו שיצבור נתח שוק. לחברות קרנות יש יותר מאסטרטגיה אחת לנהל עצמן לאורך זמן. מה שנכון לך, לא בהכרח נכון לאחר. אנחנו שמרנים, גם בהוצאות פרסום ושיווק".

*אז כעת, כשרוב התעשייה כבר גובה דמי ניהול בקרנות הכספיות, איך תגייסו כספים ללא מאמצי שיווק ופרסום, כשבאותה הזירה יש שחקני ענק עם קמפיינים נרחבים?

"יש לנו סבלנות, אין לחץ. לאורך זמן זה לא יפריע לנו לממש את האסטרטגיה שלנו, שהיא להיות ממוקדים בהשקעות לטווח ארוך ולייצר ערך מוסף. אני זוכר שצבי לובצקי (אחד ממייסדי בית ההשקעות ומשמש כיום כיו"ר - ת.ק.) עבר ליד החדר שלי ביום שחצינו את רף ה-3 מיליארד שקל בנכסים. הוא עצר ואמר לי 'נדע לעמוד גם בפדיונות'. הוא היה מודאג שאהיה בלחץ מפדיונות. ברגע שאתה לא עובד בלחץ ומסתכל על התהליכים ולא על נקודות זמן מסוימות, אז אפשר להתמודד גם עם פדיונות".

*ומה עם צמיחה דרך רכישות?

"יש כאלה שצריכים את קיצור הדרך של רכישות נכסים ויש כאלה שלא. תלוי מי החברה ובאיזה שלב של חייה היא נמצאת. עד כה רכישות של נכסים לא היו נכונות בשביל אי.בי.אי אנחנו יוצאים מתוך נקודת מבט של צמיחה פנימית. התשתית שלנו מאפשרת את זה".

*אתה מדבר הרבה על הטווח הארוך ועל בחינה לאורך זמן. האם הסתמכות על ביצועי עבר כפרמטר לבחירת מנהל הקרן היא ראויה?

"לכולם ברור כבר מזמן שאין דבר כזה מקום ראשון. פעם כדי להצליח היית צריך להיות מקום ראשון, היום זה כבר לא רלוונטי. יש קבוצות השקעה טובות בישראל, והמשקיעים רוצים פיזור בין מנהלים. אנחנו נמצאים שם, בין קבוצות ההשקעה המועדפות".

*בתעשייה שמשתנה כל חודש, שהכספים בה זורמים פנימה והחוצה מדי יום, האם לא נכון להתנהל לטווח קצר ולהתאים עצמך לשינויים?

"כעת השוק מתמחר כשל מערכתי, אבל מה שבסופו של דבר ישפיע בשנים הקרובות על עולם ההשקעות הוא הגלובליזציה. לכן כל תחום שיכול ליהנות מזה מעניין אותנו".

*אילו תחומים למשל?

"לשמחתנו יש לנו סקטור אחד שעוזר לנו לשמור על קצת שפיות - חברות תרופות כמו נובו נורדיסק וג'ננטק. אלו חברות שהרווחיות בהן לא נעלמת. בחברות תרופות ניתן לראות שהמודלים של תמחור מניות כן עובדים, בניגוד לאפיקים אחרים".

*בראיון ל"גלובס" לפני כשנה וחצי, אמרת שהשוק ותעשיית הקרנות ישתנו בתהליך הדרגתי, ויעברו לחשיבה לטווח ארוך. היא כבר השתנתה?

"תרבות ההשקעה בהחלט השתנתה בנקודות מסוימות. השוק כבר לא קונה בלופים. השוק דורש יותר מוצרי מדף ושיהיו עם ערך מוסף. אני רואה שישנם משקיעים רבים שהבינו שהם לא רוצים למצוא הפתעות בקרנות שלהם, ושאחרי יומיים ישנו להן מדיניות. למשקיעים האלה אנחנו מכוונים. הקרנות שלנו מתוכננות ככה שנעשה את הדבר הנכון לאורך זמן".

*ועדיין רואים את התופעה הידועה שלקוחות נכנסים לאפיקים רק אחרי שפוטנציאל התשואה מוצה בהם, מתאכזבים, ועוברים בן חודש לאפיק אחר.

"התאמת צרכי הלקוח היא לא בידיים שלנו. אנחנו רק היצרנים. אנחנו חושבים שנכון לחזור לשוק הסולידי בגלל סטיית התקן, או להקטין את ההשקעה במוצרים עם סטיית תקן גבוהה. ברור שזה צעד שלא מתאים לכל אחד, אבל הוא בפירוש מתאים לשנת 2009. הזמנים הם לא זמנים נורמליים. לכן כל אחד צריך לפעול בהתאם לשנאת הסיכון שלו, אחרי הכול מדובר פה באנשים ובכסף שלהם".

*אתה לא חושב שגם ליצרנים יש תפקיד בהכוונת המשקיעים לאפיקים המומלצים ובעיתוי הנכון?

"אנחנו בהחלט אמורים לכוון. במקרה של קרנות אי.בי.אי יש לנו היצע קטן יותר מאחרים, ולכן אנחנו תמיד מרכזים מאמץ לאותן קרנות ספציפיות".

"ה-DNA נשמר"

*אחת הקרנות הידועות בשוק היא קרן המק"מ שלכם. כעת, בסביבת ריבית כל-כך נמוכה, האם נכון להכניס לשם לקוחות?

"יש לנו 29 קרנות, ומי שבוחר בקרן המק"מ, בוחר בה בגלל הביטחון לכסף שלו, ובגלל שאנחנו יודעים לעבוד נכון ולתמרן בין המח"מ הקצר לארוך. אנשים באים לקרנות האלה כדי לקבל ניהול בתקופה סוערת".

*לפני שנה פינו מייסדי בית ההשקעות - צבי לובצקי, דוד ויסברג ועמנואל קוק - את כיסאותיהם לטובת דור ההמשך. איך אתה חושב שעזיבתם תשפיע?

"המהלך של הכנסת דור ההמשך לנעלי דור המייסדים הוא תהליך טבעי ואין נכון ממנו. לארגון כבר יש DNA שעוזר לקבוע את המטרות לטווח ארוך. מייצרים כאן אנרגיה נכונה לעבוד, וברגע שה-DNA נשמר אני לא מוטרד".

*חברה אחות שלכם היא חברת חיתום - פועלים אי.בי.אי - האם המשקיעים או היועצים בבנקים מעלים שאלות באשר לניגוד עניינים פוטנציאלי?

"זו לא שאלה שעולה בכלל".

*בחודשיים הראשונים של 2009, צמח ענף הקרנות בכ-8 מיליארד שקל. האם זו תחילתה של תקופת צמיחה בענף?

"לא ניתן לבחון לפי חודשיים. ברור שהתקופה הקשה תעבור, אבל כל תשובה שאתן כעת תהיה בעייתית. יחד עם זאת, יהיו סקטורים שהערך בהם יוצף עוד השנה. רק כשהאמון יחזור לשווקים, תעשיית הקרנות תשוב לצמוח".

*האם יש אפיק מסוים שיצמח יותר השנה?

"לקרנות הכספיות יש ערך מוסף, וראוי שימשיכו לצמוח. בקרנות המסורתיות, אולי ניתן ללמוד על כל התעשייה מהקרנות שלנו, הגרעין של כמה מאות מיליונים בקרן גיא שלנו צריך להיות גדול יותר. באשר לאפיקים חדשים, אז למשל אין סיבה שלא יהיו כאן קרנות Total Return (קרנות שמשקיעות בכל קשת המח"מ של אפיק מסוים), שינוהלו כאן גם כחסכון לטווח ארוך". *