בג”ץ הוציא צו ביניים המונע את איכלוס בית-הסוהר הפרטי הראשון בארץ

זאת עד להחלטה אחרת בנושא ; בניית בית-הסוהר הפרטי מתבצעת ע"י חברה בה שותפות אפריקה ישראל ומנרב ; בג"ץ: התקדמות "א.ל.א בע"מ" לביצוע פעולות מעבר להקמתו הפיזית של בית-הסוהר היתה פסולה

הרכב של 9 שופטי בג”ץ הוציא אחר הצהריים (ד') צו ביניים המונע את איכלוסו של בית-הסוהר הפרטי הראשון בארץ.

"התקדמות א.ל.א ניהול והפעלה (2005) בע"מ לביצוע פעולות שונות מעבר להקמתו הפיזית של מבנה בית-הסוהר היתה על סיכונן של הרשויות והחברה. לפיכך, לאחר שעיינו בתגובות המשיבים לעניין צו הביניים, ניתן בזאת צו ביניים לפיו יימנעו המשיבים מהפעלת בית-הסוהר. הצו יעמוד בתוקפו עד להחלטה אחרת", כך כותבים שופטי בג"ץ בהחלטה קצרה, אשר באה בעקבות דיון בנושא שנערך בתחילת החודש.

בדיון הודיעו המדינה והזכיין הפרטי א.ל.א כי בית-הסוהר הפרטי יהיה מוכן לקליטת אסירים במהלך חודש אפריל 2009.

בנייתו של בית-הסוהר הפרטי והפעלתו אמורות להתבצע על-ידי חברה שהשותפות בה הן אפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב ומנרב שבשליטת אברהם קוזניצקי. כנגד רעיון ההקמה וההפעלה של בית-סוהר פרטי עתרו לבג"ץ חטיבת זכויות האדם של המכללה האקדמית למשפטים וגונדר בדימוס שלמה טויזר.

במהלך דיון קודם בעתירה, שהתקיים בשנת 2006, הודיעה המדינה כי לא תאכלס את בית-הסוהר הפרטי קודם שיינתן פסק דין בג"ץ בעניין. לאור זאת החליטו השופטים לאפשר את המשך בניית בית-הסוהר. עתה, משהתברר לשופטים כי הזכיין כבר החל בהכשרת עשרות עובדים וסוהרים על מנת לתפעל את המתקן, וכי הפעולות שננקטו הן מעבר לבנייתו הפיזית של בית-הסוהר - החליט בג"ץ כאמור להוציא צו ביניים המונע את איכלוס המתקן.

את העותרים ייצגו עוה"ד גלעד ברנע, אביב וסרמן, אפי מיכאלי ויעל ברדה. המדינה יוצגה בידי עו"ד יוכי גנסין, ואת החברה המפעילה ייצגו עוה"ד רמי קוק, יובל שלהבת, בעז פייל ואורן רוט.