מסורבי משכנתא

הציבור בישראל עושה למנפיקי האג"ח בדיוק מה שהוא שונא שמנהלי הבנקים עושים לו

טל עבדה הוא סמנכ"ל כלל פורקס

מאז אוקטובר ירד שיעור הריבית שהבנקים בישראל משלמים לבנק ישראל על האשראי בשלושה ב-3.5%. לכאורה, היו הבנקים אמורים להעביר לפחות חלק מירידה זו ללקוחות, אלא שהדבר לא קרה. לפי נתוני בנק ישראל, מאז אוקטובר עלתה (כן עלתה) הריבית הממוצעת על משכתנאות ב-0.6 אחוז.

מאד פופולרי היום להטיח בבנקים שהם מנצלים את מחנק האשראי בעולם כהזדמנות להעלות ריבית במטרה לכסות את ההפסדים האדירים שנוצרו במאזניהם בעקבות מדיניות השקעות חסרת אחריות.

הבנקים טוענים שהם מעלים את הריבית, כי הסיכון בשוק עלה - והציבור מתלונן שמדובר בציבור כי לא ייתכן שסיכון משתנה בין לילה - הן מדובר באותם נכסים ובאותו סוג לווים.

הציבור הוא המלווה השני בגודלו בישראל - ניצב מיד אחרי המלווים הגדולים - הבנקים. הוא זה שקונה את אגרות החוב של החברות. מאז אוקטובר ירד באופן עקבי ומתמשך ערכן של אג"ח קונצרניות רבות, מכיוון שהציבור לא מוכן לקנות אותן במחירים הקודמים, אלה מוכן לתת הלוואות רק בתשואות גבוהות בהרבה.

בעלי החברות מקבלים את האשראי מהציבור, בדיוק אותו הציבור שמתלונן על הבנקים. בעלי החברות פונים לציבור שדורש עכשיו תשואה גבוהה בעבור הכסף ומסבירים: מדובר באותן החברות שאותם המנהלים עומדים בראשן, והמייצרות אותם מוצרים בדיוק. מדוע אתם לא מסכימים לקנות את האג"ח שלנו? למחזר חובות? והציבור, שמרגיש שהכל קורס סביבו עונה: "אנחנו לא מוכנים כי הסיכון בשוק עלה, השתנו הזמנים. הסיכוי שהלקוחות ימשיכו לקנות את אותם מוצרים ובאותה הכמות, נמוך, וגם אם יקנו, הסיכוי שבסופו של דבר ישלמו ירד מאוד מכיוון שחלקם יפשטו רגל."

בסופו של דבר רוב העם לא מוכן לתת אשראי לחברות. המעט שמוכנים, מערימים קשיים, ודורשים תשואות גבוהות במיוחד.

והלא זו בדיוק התגובה שאנו מקבלים מהבנק בבואנו לבקש משכנתא. הסיכון עלה, ההסתברות שהלווים לא יוכלו להחזיר את החוב עלתה, כי גם לווים מצויינים צפויים להפוך למובטלים ולא יוכלו לעמוד בהחזרים.

בנוסף, מחירי הנדל"ן עלולים לרדת, ולכן בניגוד לימי טרום-משבר, הסיכוי שהבנק לא יצליח לממש את הנכס במחיר סביר גדל מאוד. בקיצור, יכולת ההחזר של האנשים ירדה ושווי הנכסים לא ברור.

לכן, מגלמים הבנקים "פרמיית סיכון" מוגדלת ומוסיפים אותה לריבית שהם דורשים. נכון שהריבית במשק ירדה, אבל הסיכון שהחוב לא ישולם בחזרה גדל והבנק מעלה את פרמיית הסיכון כדי שאלה שיוכלו להחזיר את ההלוואה, יכסו על ההפסד הצפוי מהמשכנתאות האבודות.

תנאי השוק הנוכחיים גורמים לכך שיש פרמיית סיכון גבוהה על מתן אשראי, הבנקים והעם מבינים את המצב ופועלים בהתאם.

רק תחרות בריאה תגרום לבנקים להוריד את הריבית

הבנקים אינם שה-תמים והם ינצלו כל הזדמנות לרווח נוסף. לאור ריכוזיות השוק, המצב הרגיש שנוצר חייב להדליק נורה אדומה אצל הממונה על ההגבלים העיסקיים, פיקוח על הסדרים-כובלים. אכיפת התחרות בין הבנקים, שפרחה בתקופה שלפני המשבר, היא חשובה מאין כמוה לגורל שוק האשראי המקומי. רק תחרות בריאה תגרום לבנקים להוריד את הריבית מייד כשמדדי הסיכון במשק יתחילו לרדת.