לא מלכודת ולא דובים

התאוששות כלכלית עומדת על שלוש רגליים: שתיים מהן כבר ניצבות איתן, עכשיו מחכים לשלישית

נכתב על ידי רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק המזרחי טפחות

האומנם מלכודת דובים? כך נוטים לתאר את העליות האחרונות בשוק המניות בארצות הברית. עליות אלו מתמקדות במניות הבנקים, שהוסיפו לשוויין 46 אחוזים מאז ה-6 במרץ. אני טוען שזה לא בהכרח כך.

עליות מהירות במניות עלולות להוות מלכודת דובים, אם לא ניתן לספק להן הסבר מניח את הדעת. הגם שלא ניתן לפסול תרחיש בו תעשינה המניות את כל הדרך חזרה, אין להתעלם מכך שהנתונים הכלכליים האחרונים נטו להפתיע לטובה ושיפרו את הלך הרוח בשווקים.

כדי שתירשם התאוששות כלכלית בארה"ב, צריכים להתקבל נתונים חיוביים בתחום הצריכה הפרטית, הדיור והבנקים.

צריכה פרטית

ובכן, אשר לצריכה של משקי הבית, ניתן להצביע על מדד המכירות הקמעונאיות, ללא כלי רכב, המבטא באופן מהימן את המגמה בהוצאות הצרכנים. מדד זה עלה ב-2.3% בחודשים דצמבר וינואר, בשיעור גבוה בהרבה מההערכות המוקדמות, שלפיהן עלולה היתה להירשם ירידה נוספת.

הדיור

לגבי מגזר הדיור, התחלות הבנייה זינקו במפתיע בחודש פברואר ב-22%. בחודש זה התחילו לבנות 583 אלף יחידות דיור, שעה שההערכות המוקדמות היו ל-450 אלף בלבד.

בשני המקרים יש להמתין מספר חודשים, כדי לברר אם מדובר בתפנית של ממש, או באירוע נקודתי. נתוני התחלות הבנייה, לדוגמא, נוטים לתנודות גבוהות בחודשי החורף. הקפיצה שנרשמה במספר התחלות הבניה, היתה מרשימה למדי, גם כשמתחשבים בהשפעה העונתית.

נתונים אלה היוו בסיס להתבטאויות של יו"רהפד', בן ברננקי, שאפשר שההתאוששות במשק האמריקאי תחל כבר בתוך שנה.

ברננקי סייג את דבריו בכך שכדי שההתאוששות תקרה, תצטרך המערכת הבנקאית להתייצב. מנהלי הכספים בעולם חשים כך אף הם. למעשה, לפי סקר חדש שהוציא בנק אוף אמריקה מריל לינץ' מתברר, שמנהלי קרנות רבים חשים אופטימיות לגבי הכלכלה הגלובאלית, במידה שלא תועדה מאז הסקר שנערך בדצמבר 2005.

מתברר שהמנהלים התרשמו מאוד מהצעדים שהוכרזו בסין ותולים בה תקוות רבות.

עקב אכילס

אולם, גם מנהלים אלה מהססים לתעל את הלך הרוח המשופר שלהם לשוק המניות, שכן הם נרתעים ממניות הבנקים. המגזר שספג את הירידות התלולות ביותר עד לאחרונה נמצא בתיקיהם בהקצאת החסר הגדולה ביותר שתועדה עד כה. כתוצאה, נכונות המנהלים להצטייד בנכסים נושאי סיכון, כגון מניות, נמוכה דווקא שעה שהם הופכים אופטימיים יותר לגבי הכלכלה עצמה.

לכן, כדי שעליות השערים האחרונות, המתמקדות כאמור במגזר חבוט ומוקצה, לא יתבררו כמלכודת דובים, חיוני שתתקבלנה חדשות מעודדות לגביהם, שתדחפנה אותן קדימה. הכותרות בחודשים האחרונים התחרו ביניהן במידת חומרתן, אך בימים האחרונים אפשר שהחלה תזוזה חיובית.

מנכ"ל סיטיגרופ כתב לעובדיו כי הבנק השיג עד כה השנה תוצאות, שהיו המוצלחות ביותר זה שנה, כך שהכנסותיו בחודשים ינואר ופברואר הסתכמו, לפני מחיקת חוב, ב-19 מיליארד דולר. מנכ"ל בנק אוף אמריקה, שהוא הגדול בארה"ב, החרה החזיק אחריו באומרו שהבנק שב להשיג רווח בחודשיים הראשונים של השנה. חדשות טובות הגיעו גם מעבר לים: ברקליס, הבנק השלישי בגודלו בבריטניה, מסר שכל חטיבותיו משיגות תוצאות חזקות עד כה השנה.

לא זו בלבד שבנקים אלה ואחרים דווחו על התאוששות, בכיריהם התבטאו בדבר התמעטות הצורך בכספי סיוע מממשלותיהן. כך, מנכ"ל בנק אוף אמריקה, בהתבטאות נוספת, רמז שהבנק ישיב את ההלוואה שניתנה לו במסגרת תכנית החירום (TARP) עד תחילת 2010. למעשה, לולא חשש מזעזועים נוספים במערכת הבנקאות, יכול היה להשיב הלוואה זו כבר עתה.

גורמי אי הוודאות רבים, כאמור. עלינו להיווכח שנתוני ההוצאות הצרכניות והתחלות הבנייה מגלים המשכיות. עלינו להיווכח אם הבנקים שהוזכרו ידווחו על רווח ברביע הקרוב וברביעים הבאים ואם בנקים נוספים יצטרפו אליהם. עלינו לקוות שלא הגיע תורן של חברות כרטיסי האשראי להיקלע למשבר.

אולם, לא ניתן להתעלם מהשילוב החיובי של נתונים ממספר מגזרי מפתח בתקופה האחרונה. לכן, לא מן הנמנע שמנהלי הקרנות, המצוידים חודשים ארוכים בשיעורי נזילות גבוהים, ימצאו דרכם לשוק המניות באופן שיקנה לעליות האחרונות בשווקים אלה מימד של עקביות.