אירוסי ביבי נתניהו, נישואי ציפי לבני

אין זה מקרה שאישה קובעת את הנורמה, שאחריות שלטונית דורשת אוויר רענן

טבעת אירוסים היא בדרך-כלל טבעת יהלום יקרה. טבעת נישואים, לעומת זאת, צרופה אמנם מזהב, אך מחירה נמוך בהרבה מטבעת אירוסים. האין זה פרדוקס? אירוסים הם רק שלב ביניים, פרוזדור לנישואים, ולכן מתבקש שעל טבעת הנישואים להיות יקרה בהרבה מטבעת האירוסים.

האם הזמני חשוב יותר מהקבוע? הפרוזדור מהדירה? ודאי שלא. ובדיוק בשל כך טבעת האירוסים יקרה פי כמה מטבעת הנישואים. שכן, למוסד האירוסים, בגלל אופיו הארעי, יש מעמד רופף ורעוע. כל צד יכול לבטל אותו בכל רגע. במרבית המקרים, יוזם הביטול הוא הגבר אשר מקבל "רגליים קרות".

ביטול האירוסים אינו כרוך בסנקציה כלשהי. שני הצדדים פונים כל אחד לדרכו. אך הביטול גורם לארוס/ה הננטש/ת צער ועוגמת נפש, ועל כך מגיע פיצוי כלשהו. טבעת היהלום היא הפיצוי שניתן מראש ע"י הארוס למקרה של ביטול האירוסים מצידו.

נישואין, טבעת נישואין, נישואים, חתונה
בין הטבעת ליהלום. לבני קובעת נורמות חדשות

נישואים, לעומת זאת, הם מוסד חברתי המעוגן בחוזה ואמור להתקיים לאורך שנים. טקס הנישואים נערך קבל עם ועדה, וטבעות הנישואים נענדות ע"י הזוג הנשוי כראיה פיסית לעובדת היותם "תפוסים". חשיבות טבעות הנישואים אינה טמונה, אפוא, בערכן הכספי אלא בהיותן סמל והמחשת האבחנה בין עיקר לטפל: מיסוד הקשר מול החישוק המתכתי החובק את הקמיצה. עדיין, לאור חשיבות מוסד הנישואים, הטבעות עשויות זהב ולא מתכת פשוטה.

המגעים הקואליציוניים בין בנימין נתניהו לציפי לבני העלו חרס, כי נתניהו מעוניין באירוסים ולבני בנישואים. עבור נתניהו, היעדר הסכמה ברורה על האג'נדה המדינית, שתי מדינות לשני העמים, אינה מהותית. אפשר להסתפק בהקמת ועדות "לקידום התהליך המדיני", למסמס את המו"מ עם הרשות הפלסטינית בתואנה שבין כה וכה אין כל סיכוי להסדר מדיני עם הפלסטינים בעתיד הנראה לעין. בתמורה, הוא מנסה להעתיר על ציפי לבני טבעות יהלום ואזמרגדים של תיקים מיניסטריאליים, שוויון פריטטי בקבלת החלטות וייתכן גם, בדל או צל של רוטציה.

לבני אינה מאמינה באירוסים קואליציוניים כי היא אינה מוכנה להיות כלואה במסדרון ללא סיכוי להיכנס לדירת הקבע, שלא לדבר על יציאה למרפסת ההסדר המדיני על מנת לשאוף את אוויר השלום. היא עומדת על דעתה שכניסה לקואליציה עם הליכוד אפשרית רק על בסיס של "כתובה" מדינית מוסכמת: יעדים ואסטרטגיה מדינית משותפים, חלוקת סמכויות ברורה, שוויון פריטטי בהצבעות בקבינט ובחלוקת התיקים, ופתרון הולם לבעיית הרוטציה. אחרת, היא אינה נכנסת לחופה הממשלתית. אירוסים, מבחינתה, מרופדים ועדויים ככל שיהיו, אינם באים בחשבון.

רבים מכותבי הטורים, וגם לא מעט מעמיתיה למפלגה, נוזפים בלבני וחורקים שן על התעקשותה "הילדותית" להעדיף עקרונות וערכים על "השפעה מבפנים" ו"אחריות ממלכתית" נוכח הצנטריפוגות בנאתנז. לבני אכן מפתיעה בהצבת עקרונות לפני כיסאות. שכחנו כבר שהפוליטיקה מסוגלת להיות אחרת.

אולי אין זה מקרה שדווקא אישה היא אשר קובעת את הנורמה, שאחריות שלטונית דורשת אוויר רענן של נישואים ולא אווירה דחוסה של אירוסים. יש שיקראו להתנהלותה מנהיגות ערכית. *

הכותב הוא יו"ר כלמוביל