האו"ם: השקעה של 750 מיליארד דולר בפרויקטים סביבתיים תיצור "ניו דיל" ירוק גלובלי

הטיעון כי אנחנו לא יכולים להרשות זאת לעצמו אינו מחזיק מים, בייחוד בהתחשב בעלויות שתספוג הכלכלה העולמית אם לא נלחם בשינוי האקלים" ; דרך אחת למימון התוכנית עשויה להיות הטלת מס על הנפט במדינות ה-OECD

השקעות של 750 מיליארד דולר יכולות ליצור "ניו דיל" ירוק גלובלי, שישקם את הכלכלה העולמית ויגן על הסביבה. כך אמר היום (ה') Achim Steiner, מנהל תוכנית הסביבה של האו"ם (UNEP).

שטיינר אמר כי ההשקעות צריכות להתמקד ב-5 סקטורים סביבתיים, כדי ליצור מקומות עבודה, לצמצם מימדי העוני ולהלחם בהתחממות הגלובלית. "אסור לאבד את ההזדמנות", אמר לסוכנות "רויטרס" בנוגע למחקר של ה-UNEP שיונח על שולחנם מנהיגי העולם, כשאלו יתכנסו בלונדון ב-2 באפריל.

על פי הדו"ח, השקעה של 1% מהתמ"ג הגלובלי, או כ-750 מיליארד דולר, תוכל לממן "ניו דיל" ירוק, כאשר ההתייחסות היא למדיניות הכלכלית והחברתית שנקט ממשל פרנקלין דלאנו רוזוולט להתמודדות עם השפל הגדול בארה"ב בשנות ה-30 של המאה שעברה.

את ההשקעות יש לחלק בין שיפור היעילות האנרגטית בבניינים, אנרגיות מתחדשות, שיפור התחבורה והחקלאות, כמו גם את האמצעים להגנה על הטבע - כגון מים מתוקים, יערות ושוניות אלמוגים.

שטיינר אמר כי בנוסף, העולם זקוק בדחיפות למימון, לשם התנעת התוכנית של האו"ם למאבק בהתחממות הגלובלית - אמנה שתחליף את פרוטוקול קיוטו, שיפוג ב-2012, ושעליה צפויות אומות העולם לתת הסכמתן בפסגה שתתקיים בקופנהגן בדצמבר הקרוב.

הוא הציף בפני "רויטרס" את הרעיון למסות את הנפט במדינות ה-OECD. "אם, לצורך העניין, תטיל מס על ארצות ה-OECD של 5 דולר לחבית, תייצר הכנסות של 100 מיליארד דולר לשנה - מתורגם ל-3 סנט לליטר, בחישוב גס. הצרכן כמעט לא ירגיש זאת, אם בכלל". זאת. בעיקר מאחר שמחירי הנפט נפלו מלמעלה מ-140 דולר לחבית באמצע 2008 לכ-40 דולר. חבית נפט מכיל 158 ליטרים, וצריכת ה-OECD עומדת על כ-20 מיליארד חביות בשנה. "זוהי רק דוגמה אחת למימון", אמר שטיינר, ועשויות להיות רות נוספות.

"אני חושש מהאפשרות שההסכם בקופנהגן לא יהיה משמעותי אם לא נשים על השולחן חבילה פיננסית ניכרת". מזומנים יעודדו את המדינות העניות לתת דחיפה לצעדים הננקטים במטרה פליטות גזי חממה. "הטיעון כי אנחנו לא יכולים להרשות זאת לעצמו אינו מחזיק מים, בייחוד בהתחשב בעלויות שתספוג הכלכלה העולמית אם לא נלחם בשינוי האקלים", סיכם שטיינר.