מי יקלוט את ההיצעים בבזק? קרן אליאנס צפויה להחזיק בה ב-3%

בזק עורכת בימים אלה מכרז בין גופים מוסדיים לרכישת המניות שיממשו עובדיה, ועל פי הערכות אליאנס היא המועמדת הבולטת לזכייה בו ; ההשקעה צפויה להיות פיננסית

האם קרן ההשקעות אליאנס עומדת להפוך למשקיע משמעותי בבזק ? בשבוע הבא יוכלו עובדי בזק לממש את האופציות שבידם, שנכון להיום שוות כ-260 מיליון שקל, ול"גלובס" נודע כי בימים אלה עורכת החברה מכרז בין גופים מוסדיים, שהזוכה מביניהם ירכוש את המניות שיממשו העובדים. על פי הערכות בשוק ההון אחת מהמועמדות המרכזיות לזכייה במכרז היא קרן ההשקעות אליאנס.

בתקופה האחרונה קיימו נציגים של אליאנס פגישות עם בכירים בבזק ובחנו את האופציה לבצע השקעה בחברה. אתמול רכשה אליאנס מניות של בזק בהיקף של 25 מיליון שקל, ואם היא אכן תרכוש גם את האופציות שבידי העובדים, היא צפויה להגיע לאחזקה של כ-3% ממניות בזק, בהשקעה של מאות מיליוני שקלים.

יחד עם זאת, ככל הנראה, השקעתה של אליאנס צפויה להיות בעיקר פיננסית, שכן גרעין השליטה של בזק המורכב מקרן אייפקס, בניהולה של זהבית כהן, ומקבוצת חיים סבן נחשב למגובש ויציב.

אליאנס היא חברת ניהול קרנות אמריקאית, המנהלת נכסים בהיקף של 394 מיליארד דולר. לחברה 47 סניפים ב-25 מדינות ברחבי העולם, והיא מעסיקה למעלה מ-500 יועצי השקעות. אליאנס משקיעה לא מעט מנכסיה מחוץ לארה"ב, כאשר נכון לסוף שנת 2008, 56% מנכסיה היו מחוץ למדינה. בישראל בולטת השקעתה של אליאנס בבנק הפועלים, בו הייתה עד לא מזמן בעלת עניין עם אחזקה של כ-5%.

כאמור, אם אליאנס אכן תגדיל את אחזקותיה בבזק, הדבר יתבצע באמצעות רכישת האופציות של עובדי החברה. במארס 2007 הוקצו לעובדי בזק 78.1 מיליון אופציות שהן כ-3% ממניות בזק, במחיר מימוש של 3.2 שקל למניה - 50% ממחיר המניה באותה העת. האופציות ניתנות למימוש כשנתיים לאחר מועד ההקצאה, כלומר החל בשבוע הבא, ולמשך שלוש השנים הקרובות.

עובדים רבים בחברות שונות שקיבלו בשנים האחרונות אופציות, גילו בשנה החולפת כי כיום, לאחר המפולת שפקדה את שוקי המניות ברחבי העולם, הן נמצאות הרחק מחוץ לכסף. בבזק, לעומת זאת, האופציות נמצאות כיום עמוק בתוך הכסף, שכן מחיר מניית בזק גבוה פי 2 ממחיר המימוש של האופציה.

עקב כך סביר להניח כי רוב עובדי החברה יממשו את האופציות שברשותם. כאמור, סך שווי האופציות עומד כיום על כ-260 מיליון שקל. בהנחה שמרבית העובדים אכן יממשו את האופציות, וקרן אליאנס תזכה, כצפוי, במכרז, היא תוכל להשיג בקלות יחסית נתח גדול מחברת בזק.