הגירעון התקציבי האמריקני החזוי לשנת הכספים הנוכחית: 1.8 טריליון דולר - הגדול אי פעם

הדו"ח הרשמי של אובמה טרם פורסם, אך הודלף למדיה - והוא גבוה ב-200 מיליארד דולר מאומדן הבית הלבן ; הערכות: הגרעון המצרפי עד 2019 עשוי לזנק ל-8.6 טריליון דולר

הגירעון התקציבי החזוי לשנת הכספים הנוכחית יעבור את רף 1.8 טריליון דולר, הגירעון הגדול ביותר בתולדות ארה"ב. כך יקבע דו"ח של משרד הקונגרס לענייני התקציב הלאומי (CBO), זרוע מחקר עצמאית, שמספקת למחוקקים אומדנים תקציביים.

דו"ח רשמי של המשרד אמור להתפרסם מאוחר יותר הערב (ו'), אך תוכנו הודלף למדיה בארה"ב ע"י עוזרי מחוקקים שקיבלו תדרוך מוקדם על הדו"ח. השיא הקודם של הגירעון התקציבי, בסך 459 מיליארד דולר, נרשם אשתקד.

לפי אומדן הדו"ח, התקציב שהגיש הנשיא ברק אובמה לשנת הכספים הבאה יניב גירעון בסך 1.4 טריליון דולר, 200 מיליארד דולר יותר מאשר אומדן הבית הלבן. אנליסטים מציינים, שצמיחת אומדן הגירעון נובעת מחבילת החילוץ הפיננסי, בסך 700 מיליארד דולר, ושחיקה נוספת בהכנסות ממיסים בגלל התמשכות המיתון.

הדמוקרטים בקונגרס טוענים, שהגירעון העצום לא פגע באג'נדה הכלכלית של אובמה. דוברי הבית הלבן מדגישים בכל הזדמנות, שהנשיא ירש את הגירעון לשנת הכספים 2009 מקודמו בתפקיד, ג'ורג' בוש.

יחד עם זאת אמר היום יו"ר ועדת התקציבים של הסנט, קנט קונראד, כי הוא מצפה שהגירעון התקציבי לעשר השנים הבאות יהיה גדול ב-1.6 טריליון דולר מהאומדן של כלכלני הבית הלבן. לפי קווי המתאר התקציבי שהגיש אובמה לקונגרס בפברואר, יגיע הגירעון התקציבי המצרפי עד 2019 ל-7 טריליון דולר. אך סנטור קונראד צופה שהגירעון לעשר השנים הבאות יגיע ל-8.6 טריליון דולר.