כלל ביטוח אשראי: "בשל חוסר אפשרות לבטח עסקאות ישנה ירידה גם בעסקאות בארץ פרט לירידה ביצוא"

(עדכון) התאחדות התעשיינים: היצואנים הפסידו יצוא של 50 מיליון דולר בשל חוסר האפשרות לבטח את העסקאות ; 52% מהמפעלים ביטלו עסקאות יצוא לטווח קצר בשל חוסר האפשרות לבטחן

משאל התאחדות התעשיינים שנערך לאחרונה בקרב 71 מפעלים מגלה כי החברות הפרטיות המבטחות את היצוא דחו למפעלים אלו מסגרות אשראי בהיקף של 50 מיליון דולרים. מהמשאל התברר עוד כי 52% מהמפעלים ביטלו עסקאות יצוא לטווח הקצר (עד שנה) בשל חוסר האפשרות לבטחן.

עוד מתברר כי מסגרת האשראי למפעלים לצורך ביטוח עסקאות יצוא, הניתנת ע"י חברות ביטוח האשראי הפרטיות - בסס"ח וכלל ביטוח אשראי - צומצמו בכ-30%. 56% מהמפעלים מדווחים כי בחצי השנה האחרונה נדחו בקשות של המפעל למתן מסגרת אשראי חדשה.

כלל ביטוח אשראי: "לכ-15 מדינות ירד דירוג סיכון האשראי מתחילת 2008"

חיים כהן, מנכ"ל כלל ביטוח אשראי אמר כי " חברות ביטוח האשראי, המבטחות סיכונים הנובעים ממכירה באשראי לקונים בישראל ובחו"ל, עושות מאמץ להגדיל את קיבולת הביטוח (capacity) ומציאת פתרונות יצירתיים. הקיבולת נקבעת על פי סיכוני הקונה והתעשייה ועל פי סיכוני המדינה כאשר מדובר בביטוח יצוא".

כ-15 מדינות איבדו שלב אחד או יותר בדירוג סיכון האשראי שלהן מתחילת 2008 וחלקן נחסמו לביטוח. 50 מיליון דולר הוא סכום משמעותי ליצואנים הבודדים אך בל נשכח שהירידה בקיבולת ביטוח האשראי משמעותית ביותר גם לגבי מכירות בשוק המקומי.

"לאחרונה חלו שינויים אצל כל חברות ביטוח האשראי בעולם, והירידה בתיאבון לסיכוני אשראי ניכרת אצל כל מבטחי האשראי המסחרי הישירים ואצל מבטחי המשנה שלהם, והיא באה לביטוי בהחמרת תנאי החיתום, קיצור ימי האשראי והתייקרות קיצונית במחירים. במקרים שבהם הסיכון הפך לבלתי סביר בוטלו תקרות ונחסמה אפשרות לאישור תקרות חדשות. לאור המשבר, במדינות רבות נבחנת האפשרות שהמדינה תייצר תוספת "קיבולת" לביטוח, לעידוד הפעילות המסחרית המקומית ולעידוד היצוא", הוסיף כהן.

כהן ממליץ לספקים שלא להמתין לפתרונות מערכתיים ברמת המדינה, וכבר היום להתחיל לנקוט בפעולות שיאפשרו להם לנהל טוב יותר את סיכוני האשראי כמו לדרג את סיכון הלקוחות והמדינות ולקבוע מדיניות אשראי מותאמת לרוח התקופה, לדרוש נתונים ומידע עדכניים מכל קונה על מצבו לפני ביצוע העסקה. להתייחס בחשדנות ללקוח שיסרב למסור מידע, לדרוש בטחונות במקרים שבהם הסיכון עלה ובמקרים שבהם ניתן, להקטין את סכומי המכירה ולהגביר את מהירות המחזור- על ידי חלוקת מכירות גדולות למנות קטנות יותר.

עוד ממליץ כהן לעשות מאמץ להיפגש עם מזומנים בהקדם אפילו במחיר של מתן הנחות והקלות. לא למכור ללקוחות הנמצאים בפיגור ולאסוף מידע מן השוק, על כל לקוח שחל שינוי בהתנהגותו.

66% מהיצואנים במזרח אירופה נתקלו בבעיות ביטוח

עוד מתברר מהמשאל שערך אגף סחר חוץ בהתאחדות התעשיינים, כי 66% מבין המפעלים נתקלו בבעיות ביטוח יצוא למזרח אירופה, 57% נתקלו בבעיית ביטוח יצוא למערב אירופה, 53% - לדרום אמריקה, 33% לצפון אמריקה ו-26% מהמפעלים נתקלו בבעיות ביטוח יצוא לאסיה.

התעשיינים מדווחים כי עם המדינות אליהן לא אושרה או לא הוגדלה מסגרת האשראי ע"י חברות הביטוח הפרטיות נמנות: בריטניה, צרפת, תורכיה, איטליה, ספרד, רוסיה, המדינות הבלטיות, ברזיל, יפן, ארגנטינה, פרו, איטליה, צרפת, אוקראינה, גרמניה, ארה"ב, ספרד, רומניה, לטביה, טיוואן, ברזיל, קנדה, מקסיקו, גאנה, ירדן, ונצואלה, מצרים, קזאחסטן ואפריקה.

מדיווחי התעשיינים מתברר, כי הטיפול של בסס"ח (החברה לביטוח סיכוני סחר חוץ) איטי. כן טוענים התעשיינים שהשתתפו בסקר כי, בעסקאות מסוימות מאושר רק רבע מהסכום המבוקש ובעסקאות אחרות זמן מתן התשובות הופך את העסקאות ללא רלבנטיות, זאת במקביל לייקור משמעותי בפרמיות לעסקאות המאושרות.

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים אמר "המשאל מלמד על אי התאמה בין צורכי המפעלים לביטוח יצוא לבין מכסות הביטוח המאושרות בפועל, דבר המגביל את המפעלים באישור עסקאות ומהווה חסם להמשך פעילות היצוא".

ברוש קורא לממשלה ולחשב הכללי באוצר, להרחיב את הערבות לביטוח סיכוני סחר חוץ. הכוונה היא להגדיל את רמת הסיכון שהממשלה מוכנה לקחת במסגרת הערבות. יצויין כי תוכניות דומות אושרו או יושמו במדינות רבות בינהן: צרפת, גרמניה, בריטניה, ארה"ב, סין, צ'כיה, הודו, אוסטריה

לחילופין, טוען ברוש, יש לשקול שותפות המדינה בסיכון. זאת, בדרך של השתתפות המדינה בסיכון יחד עם מבטחי המשנה, או שהמדינה תשמש כמבטחת משנה עיקרית של החברות הפרטיות."בכל מקרה, על הממשלה למצוא את הדרך הנכונה על מנת להחזיר את שוק ביטוחי הסחר להיקף פעילות שיתאים ליצואנים בישראל", הוסיף ברוש.