הישראלים מוציאים את הכסף מהעו"ש וחוזרים לבורסה: השקיעו בינואר כ-37 מיליארד שקל במניות ובאג"ח סחירות

זאת אחרי 3 חודשים של ירידות חדות בתיק הנכסים שבידי הציבור ; בנק ישראל: ירידה של 4.7% בכסף המוחזק בעו"ש, עלייה של 6% בהשקעות בבורסה בת"א ; ריבית בנק ישראל עומדת על 0.75%

תיק הנכסים שבידי הציבור גדל בחודש ינואר 2009 בכ-33 מיליארד שקל (כ-2%) מרמה של 1,887 מיליארד שקל ל-1,920 מיליארד שקל, וזאת אחרי שלושה חודשים רצופים של ירידות חדות. כך דיווח היום (א') בנק ישראל. נזכיר כי בחודשים אוגוסט-דצמבר 2008 צנח תיק הנכסים של הציבור בכ-200 מיליארד שקל (כ-10%) עקב המשבר הפיננסי העולמי החריף שפקד את השווקים.

מתברר כי הישראלים הפסיקו להתבצר בחשבון עובר ושב (עו''ש) עקב הירידה הדרמטית בריבית על הפיקדונות והחלו להעז ולרכוש מניות גם בארץ וגם בחו''ל.

לפי נתוני בנק ישראל, ירידות נרשמו בסך הכספים המוחזקים בעו''ש (4.7%-) ובמק''מ - ובעיקר בפיקדון קצר זמן, פק''ז, אשר צנח ב-11 מיליארד שקל. לעומת זאת, נרשמו עליות של כ-6% גם בהשקעות של ישראלים במניות בבורסה בתל אביב (230 מיליארד לעומת 217 מיליארד שקל בחודש דצמבר) וגם בבורסות בחו''ל (מ-198 מיליארד בדצמבר האחרון לעומת 210 מיליארד שקל בינואר). מדובר בגידול בהשקעות במניות אחרי 4 חודשים שבהם נרשמו ירידות חדות. גידול של כ-13 מיליארד שקל (5.7%) נרשם גם בהיקף אגרות חוב סחירות צמודות למדד.

הנתונים החדשים משקפים שינוי התנהגותי של המשקיע הישראלי, שמתברר כי למרות המשבר הכלכלי חוזר לרכוש מכשירים פיננסים בעלי סיכון גבוה יותר. את הסיבה לכך ניתן למצוא בהיעדר האלטרנטיבות שעומדות בפני המשקיע, שכן הריביות של הבנקים המרכזיים בכל העולם המפותח, וגם בישראל, קרובות ל-0.