משרד הביטחון מעכב תשלומים לספקים קטנים מתקופת מבצע "עופרת יצוקה"

הטענה: התשלומים מעוכבים כי משרד האוצר לא העביר את התקציב הנדרש ; משרד האוצר: משרד הביטחון מקבל את התקציב בהתאם לחוק

משרד הביטחון פוגע בספקים הקטנים. חלפו כבר חודשיים מאז שהסתיים מבצע "עופרת יצוקה" ועדיין יש חברות שטרם קיבלו תמורה בעד סחורות שסיפקו למשרד הביטחון בתקופת המבצע. כך נודע ל"גלובס".

הנפגעים הם לא הגופים הביטחוניים הגדולים כמו תע"ש, תע"א ורפא"ל, שיכולים לספוג עיכוב בתשלום, אלא כאמור הספקים הקטנים שעיכוב תשלומים יכול לחסל אותם. גורם במשרד הביטחון אישר את הדברים והסביר, כי "משרד האוצר לא העביר החודש את כספים שהיו דרושים לנו לשם תשלום לספקים, ולכן עד ה-1 באפריל לא יהיה לנו איך לשלם להם. ב-1 באפריל אמור להיכנס כסף מהאוצר, ואני מקווה שאכן כך יהיה ושנוכל להעביר את הכסף לספקים".

גורם באחד הספקים הגדולים למשרד הביטחון אמר, כי "ייתכן שמשרד הביטחון עדיין לא קיבל מהאוצר תקציבים חריגים הנוגעים למלחמה, ומשום כך אין לו איך להחזיר את התשלומים כרגע. אבל דבר אחד בטוח לגבי משרד הביטחון - בסופו של דבר הוא משלם".

גורם בספק גדול אחר ציין, כי "משרד הביטחון נמצא במגבלה תזרימית שמקשה עליו לעמוד בהיקפי התשלום הרגילים, ואנחנו מגיעים איתם להסדרים כאלה ואחרים על מנת שלא נכביד על המשרד בהיבט הזה. הכל נעשה בהסדרים שמקובלים על שני הצדדים".

עם זאת, עבור הספקים הקטנים גרירת תשלום על פני מספר שבועות יכולה להוות מכה אנושה לעסק. "ככל הנראה, מדובר בתוספת של 2 מיליארד שקל לתקציב משרד הביטחון שעדיין לא ניתנה", העריך גורם בגוף ביטחוני גדול, "יכול להיות שעיכוב הכסף קשור להגדרת הסעיף התקציבי, והכל תקוע בגלל שתקציב 2009 עוד לא עבר. יכול להיות גם שזה קשור למלחמות בין האוצר לביטחון". ומסתבר, שזאת לא הפעם הראשונה שכספים לא עוברים בזמן לספקים - הגורם ממשרד הביטחון אישר, כי "כבר קרו מקרים כאלה בעבר".

בהתייחס לשאלות "גלובס" בנושא נמסר ממשרד האוצר, כי "הממשלה פועלת כיום ללא תקציב מאושר. במצב זה, קובע חוק יסוד משק המדינה, רשאית הממשלה להוציא סכום שלא יעלה על 1/12 מהתקציב ההמשכי. לכן, מקבל משרד הביטחון את המימון, כמו כל משרד ממשלתי אחר, בהתאם לחוק".

ממשרד הביטחון נמסר כי המשרד פעל לקבל תקציב חריג של 100 מיליון שקל עד שתיפתר הבעיה התקציבית והוא מתחיל בימים אלו לשלם לספקים הקטנים.