תכנית התמריצים של הסינים לעידוד הצריכה המקומית

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] ממשלת סין לאחרונה תוכניות הכוללות פרטים ראשוניים על תמריצים, סובסידיות והקלות מס לעשרה תחומי פעילות שונים, בכדי להמריץ את הכלכלה הסינית ולעודד את הצריכה המקומית

[רוצה לחדור לשוק הסיני? הרשם לניוזלטר עסקים מתעוררים]

בהתאם להכרזת ממשלת סין על תוכנית התמריצים כמענה למשבר הכלכלי העולמי, פרסמה ממשלת סין בחודש האחרון תוכניות פרטניות הכוללות פרטים ראשוניים על תמריצים, סובסידיות והקלות מס לעשרה תחומי פעילות שונים, בכדי להמריץ את הכלכלה הסינית ולעודד את הצריכה המקומית, כדלקמן:

1. תעשיית הטקסטיל

תעשיית הטקסטיל מהווה את אחת התעשיות החשובות ביותר בסין, אשר לה תפקיד מפתח ביצירת משרות, גידול בייצוא וקידום אורבניזציה באזורים הכפריים. לפיכך, אישר הקבינט הסיני תמריצי מס ואמצעים נוספים בכדי לתמוך בתעשיית הטקסטיל. הקבינט אישר להעלות את אחוז ההנחה במס הייצוא המוטל על תעשיית הטקסטיל באחוז אחד (העלייה השלישית בשנה האחרונה). כמו-כן, התחייב הקבינט לשפר את תנאי ההלוואות הניתנות לחברות העוסקות בטקסטיל במטרה לתמוך בחברות טקסטיל הנתקלות בקשיים. בנוסף, הכריז הממשל על סגירת מפעלים מזהמים בכדי להקל על התחרות וכן על העברת מפעלים ישנים לאזורים הכפריים במטרה לעודד ולפתח את הכלכלה באזורים הכפריים.

2. תעשיית המכונות

הממשלה הסינית הודיעה כי תקים קרן הון שתיועד לשיפורים טכנולוגיים עבור תעשיית המכונות. מטרת התוכנית הינה לעודד חידושים והמצאות טכנולוגיות חדשות בתחום המכונות. בנוסף, הודיעה הממשלה כי תגדיל את גובה האשראי של יצואנים בכדי לעזור לחברות העוסקות בתחום המכונות להגדיל את הייצוא. בנוסף, הודיעה הממשלה כי תציע הקלות מס עבור ייבוא חלקים מסוימים.

3. תעשיית המתכת

הממשלה הודיעה כי תפעל לעידוד מיזוגים ורכישות בתעשיית המתכות אשר מורכבת ברובה מחברות קטנות אשר אינן יכולות להתמודד מול המשבר הכלכלי. כמו-כן הודיעה הממשלה כי תגביר את הפיקוח על יכולת הקיבולת של הסקטור. זאת במטרה לסייע לתעשיית המתכת, אשר מתמודדת מול צניחה בצריכת מוצרי הצריכה. בנוסף, תקבל התעשייה הקלות במס על ייצוא מוצרים מסוימים והממשלה תסבסד הלוואות לחברות בתחום אשר משדרגות טכנולוגית. כמו-כן, הודיעה הממשלה הסינית כי הינה מתעדת להקים מנגנון לרכישת מתכות מחברות לרזרבות בבעלות המדינה.

4. לוגיסטיקה

גם בתחום הלוגיסטיקה הממשלה תעודד מיזוגים בכדי שחברות קטנות יתאחדו לחברות גדולות ויוכלו להתחרות בחברות יריבות בינלאומיות. חברות הלוגיסטיקה בסין מורכבת ברובה מחברות קטנות, מה שגורם לניהול לא יעיל ולהוצאות גבוהות. אמצעים נוספים הממשלה מתעדת לנקוט בתחום הינם: עידוד שירותים לוגיסטיים בתחומי האנרגיה, כרייה, רכב, חקלאות ובהקמת תשתיות.

5. תעשייה קלה

הממשלה תעלה את אחוז ההנחה במס ייצוא על מספר מוצרים וכן תגדיל את התמיכה באשראי בכדי לתמוך בחברות קטנות ובינוניות. בנוסף, בפגישה האחרונה של הקבינט הסיני הוחלט להוסיף שני מוצרים לרשימת המוצרים שיקבלו סובסידיות מהממשלה באזורים הכפריים: מיקרוגל ותנור חשמלי. הממשלה תפעל להרחבת הצריכה העירונית והכפרית וכן להגדלת האספקה של מוצרי התעשייה הקלה בשוק המקומי.

6. פטרו כימיקלים ומוצרי נפט תעשייתיים

הממשלה הודיעה כי הינה מתעדת לפרסם תוכנית הכוללת אמצעים לעידוד הסקטור, כגון: האצת הקמת רזרבות של מוצרי נפט, מדיניות מס טובה יותר והגדלת האשראי. בנוסף, הודיעה הממשלה כי לא תאשר פרויקטים כימיקלים שנועדו להעלאת קיבולת הייצור, במטרה לפקח על קיבולת הסקטור.

7. אלקטרוניקה

הממשלה תשקיע משאבים בעידוד חידושים, המצאות ותגדיל את ההשקעה במחשוב ובשימוש בטכנולוגיות מידע בשנים הבאות. רוב ההשקעות יתרכזו בעידוד התקדמות G3 (הדור השלישי בטלפונים סלולאריים ובטלוויזיות דיגיטאליות). כמו-כן, נעשית מאמצים רבים בכדי לפתח פרויקטים טכנולוגיים בכדי לשפר את פלטפורמת השירותים הטכנולוגיים הציבוריים. הממשלה תעודד מיזמים העוסקים במידע וטכנולוגיה לעבור לחו"ל ולהקים שם מרכזי מידע ומחקר. לצורך כך, הממשלה מתעדת לשנות את ההגדרות לחברת היי-טק ולזכאות בהקלות במס.

8. ספנות

הממשלה הסכימה להעלות את התמיכה בסקטור ע"י הגדלת האשראי עבור קוני ספינות. כמו-כן, הוחלט להרחיב את המדיניות תמיכה הפיננסית הקיימת בנוגע לכלי שיט עד לשנת 2012. מדיניות זו כוללת הקלות במס ברכיבי מפתח מיובאים עבור כלי שיט בבעלות מקומית. כמו-כן, הודיעה הממשלה כי תעודד השקעות במחקר ובפיתוח טכנולוגיית היי-טק לציוד ימי הנדסי ותעודד חדשנות טכנולוגית בתחום.

9. רכב

הממשלה הודיעה כי תוריד את מס רכישת הרכב (מתחת ל - 1.6 ליטר) מ - 10% ל - 5% מיום 20 לינואר ועד 31 בדצמבר 2009. בנוסף, הממשלה הודיע כי תקצה כשלוש מאות מיליון דולר להלוואות שינתנו לחקלאים לשדרוג כלי הרכב המשמשים לעבודה חקלאית ולשדרוג המשאיות. כמו-כן, התוכנית תעודד חברות רכב וחלקי חילוף להתרחב באמצעות רכישות ומיזוגים בכדי לייעל את צריכת המשאבים ולשפר את מעמדם התחרותי בשוק הבינלאומי. בנוסף, הודיעה הממשלה כי תשקיע בשלוש השנים הבאות כביליון וחצי דולר בקרון הון אשר תתמוך בשדרוג תעשיית הרכב ובפיתוח טכנולוגיות חלופיות המעודדות חסכון בצריכת אנרגיה.

10. תעשיית הפלדה

הממשלה הודיעה כי על תעשיית הפלדה להיפטר מטכנולוגיות ישנות ולא להשקיע בפרויקטים חדשים שאינם עוזרים בשיפור התפוקה. כמו-כן, הודיעה הממשלה כי תפעל לגידול הצריכה המקומית לפלדה. וכן תאמץ מדיניות גמישה בנוגע להקלות במס בכדי לסייע לתעשיית הפלדה המקומית להתמודד בשוק המקומי.

לסיכום, נראה כי הממשלה הסינית מנסה לנצל את המשבר הכלכלי בכדי לייעל את התעשיות המקומיות ע"י עידוד מיזוגים ורכישות כמו-גם, שימוש בטכנולוגיות והמצאות חדשות. כמו-כן, הממשלה מנסה לעודד את הצריכה המקומית וקידום האורבניזציה באזורים הכפריים.

הכותבת היא עורכת דין בפירמה ZAG/JUNZEJUN שנחאי, בבעלות משותפת של משרד זיסמן, אהרוני, גייר & עדי קפלן ושות' (ZAG&K)