תוכנית גושן לפתרון בעיית האשראי החוץ-בנקאי: המוסדיים ישלמו עמלה למדינה - או יחלקו איתה רווחים

ברשות ני"ע מגבשים את הפרטים המלאים של תוכנית הערבות הממשלתית כדי לפתור את מחנק האשראי ; אישור עסקאות בעלי עניין יחייב את אישור מחזיקי האג"ח ; חברות שיקבלו סיוע ממשלתי לא יוכלו לחלק דיבידנד

לאור התחושה ברשות ניירות ערך כי תוכנית יו"ר הרשות, זוהר גושן, לפתרון בעיית האשראי החוץ-בנקאי, המכונה "תוכנית גושן", אינה ברורה דיה, ברשות מגבשים בימים האחרונים את פרטי התוכנית המלאים.

התוכנית של גושן מציעה כי המדינה תערוב להנפקת אגרות חוב חדשות בשיעור של 80%. אולם ל"גלובס" נודע כי בדומה לתוכנית הערבויות לבנקים, גם תוכניתו של גושן קובעת תמורה למדינה. מסתמן כי תמורת הערבות הממשלתית הגופים המוסדיים יתחייבו לאחת משתי חלופות - עמלת ערבות או שהגופים המוסדיים יעבירו למדינה חצי מהתשואה שתיוותר בתיק, מעבר ל-8% בשנה.

תוכנית גושן קובעת גם כמה כללים לגבי החברות שירצו לקבל את ערבות המדינה. חברות אלה ייאולצו לעמוד במגבלות קשות של כללי ממשל תאגידי ולהרחיב את זכויות מחזיקי האג"ח שלהן. בין המגבלות, יחויבו החברות להעניק זכות לפירעון מיידי, מיד כאשר עולה החשש לאי עמידה בהתחייבויותיה וכן יתחייבו שלא יבצעו רכישות עצמיות של אג"ח שלהן בשוק, כל עוד ערבות המדינה בתוקף. זאת, כדי להבטיח שתמורת ההנפקה לא תשמש למחזור החוב הקיים.

חברות אלה גם ייאלצו לאמץ כללים מחמירים בעסקאות בעלי עניין. כך למשל, עסקאות שיעשו בין בעלי השליטה לחברה, יחויבו גם באישור של מחזיקי האג"ח. כיום, מחויבות עסקאות אלה באישור השליש הלא נגוע של האסיפה הכללית של בעלי המניות.

כמו כן, הנאמן של אגרות החוב של החברה יוכל לחייב את החברה לבחון את תוקף השעבודים שלה.

גושן מעוניין להטיל מגבלות גם על השכר. החברות יחויבו שלא לחלק דיבידנד כשהן מקבלות את ערבות המדינה. תנאי ההעסקה של מנהלי החברה יהיו כפופים למגבלות חמורות, כל זמן שהערבות בתוקף ויישארו כמות שהם ערב ההנפקה. לגבי תשלומים אחרים שאינם שכר או דיבידנד, הם יחויבו בקבלת אישור גם של מחזיקי האג"ח.

כאמור, התוכנית של גושן מציעה כי המדינה תערוב להנפקת אג"ח חדשות בשיעור 80%. המדינה תעמיד ערבות של 5-6 מיליארד שקל, שתאפשר הנפקות אג"ח קונצרניות חדשות בהיקף של 6-7.5 מיליארד שקל. משמעות הערבות היא שהמשקיעים המוסדיים יספגו במקרה הגרוע ירידה של 20% מהאג"ח, ומעבר לכך תיכנס המדינה ותערוב לאג"ח. הערבות לא תינתן לסדרת אג"ח מסוימת, אלא לסל אג"חים.

תוכניתו של גושן כבר קיבלה לפני כשבוע את תמיכת צוות "מאה הימים" של בנימין נתניהו, שאף הציע להגדיל את שיעור הערבות המוצע בה ל-85% במקום 80%. גם בנק ישראל תומך בתוכנית.

ברשות מגבשים בימים האחרונים רעיונות והרחבות לתוכנית גושן. בין הרעיונות: גוף מוסדי שירצה לקבל את ערבות המדינה על רכישת אג"ח בהנפקות חדשות יוכל להקצות עד 2% מהיקף נכסיו המנוהלים. סכום זה ייסגר בתיק נפרד וישמש אותו אך ורק לרכישת אג"ח חדשות. תוכנית גושן מתוכננת להעניק ערבות לתקופה של עד 4 שנים, ובתקופה זו לא יוכל הגוף המוסדי "לגלגל" את התיק, ולהכניס כספים נוספים אליו.

כמו כן מסתמן, כי גוף מוסדי לא יוכל לרכוש אגרות חוב של חברות הקשורות לו. כך למשל, כלל ביטוח תהיה מנועה מלקנות אג"ח שינפיקו חברות בקבוצת אי.די.בי. החברות בהן תותר ההשקעה במסגרת תוכנית הערבות יהיו כאלה שלפחות מחצית מהפעילות שלהן בארץ, בדומה לתנאים של קרנות המנוף.

גוף מוסדי שירצה לקבל את ערבות המדינה, יצטרך לדווח אילו אגרות חוב הוא קנה, מה שווי התיק וכן הוראות נוספות, כפי שיקבע הממונה על שוק ההון והביטוח באוצר, ידין ענתבי.